Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
pbm77
Emnestarter
Indlæg: 891
Tilmeldt: 06 nov 2005 21:12
Kontakt:

Hjælp til dlg kast

24 maj 2013 15:30

Jeg er nybegynder indenfor dlg og kunne desværre ikke være med i Esbjerg, så forsøger derfor på denne måde at få lidt feedback. Jeg håber at nogle af jer mere erfarende swingere vil kommentere lidt på mit kast, så jeg kan forbedre det før mine dårlige vaner bliver alt for indgroet.

her

P.s. Ved godt at man på møllerne kan se at jeg ikke kaster op i vinden, men der var stort set vindstille og mobilen kunne kun placeres på noget der hvor den var.
Peter Madsen
 
Brugeravatar
kedde kræn
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 14 feb 2006 16:04
Kontakt:

Jeg er ikke nogen sindsygt

24 maj 2013 17:59

Jeg er ikke nogen sindsygt dygtig kaster, men der er da et par småting selv jeg kan se:
Stræk armen helt og forsøg at strække arm og model så langt bagud som muligt så langt frem i rotationen som du nu kan - så opbygger du mere energi og afslutter med max hastighed; du kan tydeligt mærke forskellen, når du rammer rigtigt med teknikken. Laver du rotationen rigtigt med fuld kraft uden model, vil du fx. mærke blodet skyde ud i hånden.

Ellers ser det faktisk slet ikke så tosset ud - kan især godt lide at din rotation er flad/meget vandret, holdt fast i det.

Jeg kan selv rigtig godt lide dette eksempel til sammenligning:
http://www.youtube.com/watch?v=lgRCmDCFXQs
(der sker først noget fra 1:00)
Læg især mærke til kastearmen. Loet tager hverken langt tilløb eller noget, det hele ligger i hvor meget han får "spændt fjederen" på vej ind i rotationen. Og han kaster faktisk højere end de fleste jeg personligt har set....modellen spiller så også lidt ind;)
Mvh Christian, Sønderborg MFK

Basic Flying Rules:
Try to stay in the middle of the air. Do not go near the edges of it.
The edges of the air can be recognized by the appearance of ground, buildings, sea, trees and interstellar space. It is much more difficult to fly there.
 
Brugeravatar
zik zak
Indlæg: 831
Tilmeldt: 06 aug 2003 12:54
Geografisk sted: Kbh - Denmark
Kontakt:

Jeg er ikke nogen sindsygt

24 maj 2013 18:58

Jeg er ikke nogen sindsygt dygtig kaster, men der er da et par småting selv jeg kan se:
Stræk armen helt og forsøg at strække arm og model så langt bagud som muligt så langt frem i rotationen som du nu kan - så opbygger du mere energi og afslutter med max hastighed; du kan tydeligt mærke forskellen, når du rammer rigtigt med teknikken. Laver du rotationen rigtigt med fuld kraft uden model, vil du fx. mærke blodet skyde ud i hånden.

Ellers ser det faktisk slet ikke så tosset ud - kan især godt lide at din rotation er flad/meget vandret, holdt fast i det.

Jeg kan selv rigtig godt lide dette eksempel til sammenligning:
http://www.youtube.com/watch?v=lgRCmDCFXQs
(der sker først noget fra 1:00)
Læg især mærke til kastearmen. Loet tager hverken langt tilløb eller noget, det hele ligger i hvor meget han får "spændt fjederen" på vej ind i rotationen. Og han kaster faktisk højere end de fleste jeg personligt har set....modellen spiller så også lidt ind;)


hehe kender både piloten, Loet Wakkerman og kameramanden, Bjarne Schou. Begger er rigtigte dygtige F2D piloter (ja linestyret - ligesom undertegnet :cool: )

Loet flyver dog ikke F2D mere :( men hans søster gør stadig :)

Anyways - det ser ikke helt tosset ud, du kan evt se disse videoer.

her
her

\zik zak
Tjek min kanal på Youtube!

André Bertelsen


F2D Combat
Først stik er altid gratis...
André B.
 
Brugeravatar
anton-anton
Indlæg: 559
Tilmeldt: 24 okt 2005 20:34
Kontakt:

Hvad med opsætning af starts

24 maj 2013 19:03

Hvad med opsætning af starts flaps og fly modes.

Er der ikke en det vil fortælle lidt om det ???
Med venlig hilsen

Rene Thejsen

Area 52

Laser skæring tilbydes, hør om pris

Storformat print og scan, optil A0 / 36"
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Hej Peter. Først: Det ser

24 maj 2013 19:39

Hej Peter.

Først: Det ser ikke så tosset ud endda! Dit kast omkring 0:37-0:38 er faktisk ret flot!

Kedde har været inde på en del rigtige ting, så dem vil jeg ikke kommentere igen.
Jeg vil råde dig til at starte med et 3 trins-kast. Altså 3 trin i gennem rotationen og så en aflevering. Se evt denne et par gange:
GQ0MxD7wGJA

Mange tror at det er fremad-fart, der er afgørende for et godt DLG-kast, men det er det ikke. Det er rotationshastigheden, som er afgørende. Øv dig i at få rotationen til at sidde, så kommer højden mere eller mindre af sig selv.
Øv dig også i at kaste max 10° over horisonten. Forklaring følger....

Og så lige et par spørgsmål vedr opsætning af din model.
Hvordan er flapstillingen når du kaster?
Har du "preset" på? (Fjeder påvirket kontakt, som giver 7-10% højderorsudslag)
Er din model trimmet næsten neutral på tyngdepunktet? (dyk test)

Mine modeller er sat op til at være næsten neutrale. En dyk test giver en lille udretning uden højderors-input. Når jeg kaster har jeg så mit preset som giver ca 10% udslag på højderoret. Det får modellen til at rotere og flyve opad, hvor efter presettet slippes. På den måde skal jeg ikke bruge energi på at kaste opad, men bare rotere så hurtigt som muligt.

Knægten i næste film er Tobias. Han er 12 (snart 13) og er lige begyndt for alvor at kaste og flyve selv. Vi var ude i eftermiddags og hans kast ligger ikke mere end 10m under mine. Alt det er kommet på bare 3mdr!
Qd4Lzxc4kYw

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
Brugeravatar
pbm77
Emnestarter
Indlæg: 891
Tilmeldt: 06 nov 2005 21:12
Kontakt:

Tak for alle svarene. Christian tak

24 maj 2013 20:34

Tak for alle svarene.

Christian tak for rådene. Jeg kan godt se, at jeg godt kan trække den længere tilbage. Det må jeg få øvet.

Tak for linkene André. Har set dem før, men de tåler helt klart at blive set flere gange.

Ruben, også tak for links til dig. Dem må jeg også lige få set et par gange. Og ja, jeg har flapsindstillinger på. Ved ikke lige præcis hvor meget højderor preset giver, men det er tilpasset så den roterer godt op af. Desuden der også lidt reflex på der. Derudover har jeg 3 flyvemodes, med speed, cruise og termik. Tyngdepunktet er også justeret med bl.a. dyk test. Jeg leget dog stadig lidt med 1g i næsen som jeg ikke rigtig kan finde ud af om jeg vil have eller ej, men det er nok mere perfektionisten i mig der kommer frem der, og det har reelt set ikke den helt store betydning (på min ballast har jeg flyttet cg lidt længere frem).

Så godt Tobias i Bording. Det er imponerende hvor hurtigt han er kommet efter det.

For resten, hvor højt skal man kaste for at det er nogenlunde acceptabelt? Jeg kaster kun omkring de 40 meter i stille vejr, så går ud fra at jeg i hvert fald skal have mindst 10-15 meter mere på.
Peter Madsen
 
Brugeravatar
Thomas1
Indlæg: 289
Tilmeldt: 09 maj 2005 10:48
Kontakt:

Hejsa Peter Ser sgu da

24 maj 2013 21:33

Hejsa Peter

Ser sgu da godt ud.

Tror det er helt rigtigt, som Kedde skriver det.

Jeg fik det forklaret med et par henvisninger til børn leg. Fik beskeden, at jeg skulle tænke på mig selv som lille, når jeg sad på kontor stolen og drejede rundt på den. Når jeg strakte benene ud gik det langsomt, og når jeg trak dem til mig gik det hurtigere.

Det kan du som kedde også er inde på, bruge i dit kast - og jeg tror også at du gør det et godt stykke hen ad vejen.

Beskeden til mig, lød at jeg skulle strække BEGGE arme så langt ud som jeg kunne i starten af kastet. Kontrollen af om det er nok, er at du ud af øjenkrogen kan se (mens du kigger lige frem) spidsen + den ene vinge af din DLG - Altså på den side, som er modsat din kaste arm.

I starten skal du med strakte arme have bygget så meget fart op som overhovedet muligt, og lige før du trækker kaste armen fremad, trækker du armen med senderen helt ind til kroppen. Det giver lige den sidste fart i rotationen - Ligesom når du trækker benene til dig under legen på kontorstolen.

Og så trækker du ellers kastearmen fremad alt hvad remmer og tøjler kan holde til. Brug hele kroppen. Det skal være så du mærker trækket hele vejen tværs over din krop. Slut positionen skal være at du står svagt forover bøjet. Det gør niller naller i hele kadaveret efter en hel stævnedag :-)
(ok min form gør at det nok er nemmere at træde henover mig end omkring mig :-) ).

Pas dog på de første mange gange, at du ikke klasker sender og flyver sammen i kastet, når du spænder fjerderen (strækker armene) ud.

Sådan fik jeg det forklaret til et stævne oppe i Brande af en vældig flink hollænder, tror forøvrigt at han var gift med en dansk kvinde (det må Ruben kunne fortælle, så ud til at han kendte dem vældig godt - De brugte forøvrigt begge hjelm under stævnet).
Tror nok at det virker.
Prøver ihvertfald stadig på at følge rådet.

MVH
Thomas
OY-nr 6397

Puha bare den nu bliver deroppe.
 
Brugeravatar
anton-anton
Indlæg: 559
Tilmeldt: 24 okt 2005 20:34
Kontakt:

Når jeg kaster kommer flyveren

24 maj 2013 21:45

Når jeg kaster kommer flyveren næsten op på høj kant i toppen af kastet...

Er det ok eller skal den mere fladt op ?
Med venlig hilsen



Rene Thejsen



Area 52



Laser skæring tilbydes, hør om pris



Storformat print og scan, optil A0 / 36"
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Thomas. Du tænker på Loet

24 maj 2013 22:50

Thomas.

Du tænker på Loet og Helle, og jo Helle er dansk.
Hun har i fordumstid faktisk siddet i kravlegård med Dr. Dahl!

Og Thomas har ret i alt hvad han siger!

@Rene: Hvis modellen trækker venstre vinge mod jorden, hooker du helt sikkert modellen! (Modsat hvis du kaster med venstre.)
Man må IKKE holde fast på modellen når man kaster, den skal bare ligge løst på de to yderste led af fingrene. I stedet for at holde ved modellen og "kaste" den i luften, skal den bare afleveres med strakte fingre.
Resultatet skulle gerne være en flad lodret eller tæt på lodret stigning.

Peter: Et gram kan godt gøre en forskel! Men du skal være tilfreds med modellen, så den er tilpasset din flyvestil.
Reflex i vingen under kast er lidt svært at forholde sig til, hvis man ikke ved om vingen er bygget i "speed-mode"
40 meter er da ganske acceptabelt. Jeg ligger formentlig et par meter over, men er absolut heller ikke monster-launcher. Jeg er ret bange for at knægten kaste højere end mig næste år......

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
Brugeravatar
anton-anton
Indlæg: 559
Tilmeldt: 24 okt 2005 20:34
Kontakt:

Jeg prøver med en mere

24 maj 2013 23:27

Jeg prøver med en mere løs hånd

Jeg kigger lige på youtube og ser om jeg kan finde en video med Gustav eller Jim lyngvild :-)

Så skulle den sag nem klares
Med venlig hilsen



Rene Thejsen



Area 52



Laser skæring tilbydes, hør om pris



Storformat print og scan, optil A0 / 36"