2-meter klassen var en succes, det kan den blive igen! – en modernisering af de fantastiske danske 2 meter regler der fungerede så godt i 80'erne og starten af 90'erne.
Af Svævestyringsgruppeformand Erik Dahl Christensen.
Dette er et oplæg til debat. Et oplæg som jeg håber vil sætte gang i et lille eller stort 2-meter boom :-)
Her er et forslag til regler. De redigeres løbende som debatten skrider frem:
herHvorfor ændre de 2-meterregler vi har?Da 2M reglerne blev skabt, var det bl.a. en reaktion på det begyndende høje prisniveau i F3B. Konkurrencesvæveflyene blev pludseligt mere avancerede og meget dyrere (det var da vi fik de første computerradioer og meget stærkere fly (kulfiber)), samtidig med at der var krise og få penge i Danmark. En billig svæveklasse med kun 2 servoer var dengang et godt alternativ. Flyene var simple, RC-anlægget behøvede ikke at kunne noget særligt. Alt kunne laves simpelt og billigt. I mange år var klassen domineret af fly som Blue Phønix og Spirit, og gav mange piloter mange timers fornøjelse.
Idag er rc-anlæg blevet meget billigere, servoer får man næsten kastet i nakken, og der er mange fly på markedet, der er bedre end de to jeg nævnte.
Jeg har ikke opfundet noget nyt. Jeg har blot set hvad de har skabt i først Tyrkiet og senere i Tyskland, og tænkt at det måske kunne bruges i Danmark.
Her er de regler vi hidtil har brugt i Danmark:
herHer er de tyske 2-meter regler:
herDe nye tyrkiske og tyske 2-meter regler er stadig simple, og der er stadig krav til modellerne, for at de ikke skal blive for avancerede og dyre. Der er to ændringer i forhold til de gamle danske regler:
• Modellerne må have bremser.
Det gør dem nemmere at lande med, så derfor er landingen ændret fra at lande på en streg, til at lande på et punkt. Bremser gør det også nemmere at komme ned fra kraftig termik. Alt i alt giver det større flyvesikkerhed og færre skader.
Idag er servoer billige, så bremser ødelægger ikke budgettet som det måske gjorde i 80'erne.
• Man flyver i grupper.
Man flyver altså sammen med andre, og flyver direkte imod dem – tester sine termikevner imod andre piloters. Det gør det mere spændende og man får fløjet mere når man starter flere samtidig. Når man flyver mod andre bliver det faktisk også nemmere at flyve termik, fordi man nemmere kan vurderer om de andre har termik, eller synk.
2-meter klassen var en vældig gevinst for svæveflyvning da den blev skabt i 80'erne. Utallige piloter har deltaget i 2-meterkonkurrencer og haft stor glæde af at mødes med andre om termikflyvning, både på egen plads i klubregi og ved at tage ud til stævner andre steder i landet. 2-meter klassen fik mange piloter til at bevæge sig væk fra egen plads for at deltage i de simple og ret uformelle 2-meterkonkurrencer rundt om i landet.
Mit forslag til hvordan vi kan lave reglerne lidt om og genskabe 2-meter boomet:(se argumenter undervejs i kursiv skrift):
Modelregler
Spændvidde: max 2 meter
Styring:
Højde/sideror og bremser (flyvende vinger: 2 elevons + evt. bremser).
Bremserne skal sidde mindst 5 cm foran bagkanten (=> ingen flaps).
Hvis flyet er et standard umodificeret skumfly, er det tilladt (men spændvidde max 2 m, som f.eks. MPX Easy Glider osv.).
Materialer
Vingen skal bygges i træ eller med skumvinge med træbeklædning. Hvis man vil, må der bruges kulfiber, glasfiber eller kevlar til hovedbjælke, forkant, bagkant og krop. Trækroppe må gerne forstærkes med kul-, glasfiber eller kevlar.
J
eg synes at vi også skal tillade støbte kroppe, fordi kroppen ikke betyder vildt meget for en 2-meter model, og det giver mulighed for at enkelte kan lege med lidt formteknik hvis de har lyst. Altså ingen begrænsning på opbygningen af kroppen.
Jeg synes også at vi skal tillade lidt kulfiber i vingerne, fordi der findes en del byggesæt med kulfiberforstærkede hovedbjælker, og med kulrør som hovedbjælker. Det giver en nem, hurtig og stærk vinge uden at den bliver dyr.
Jeg synes dog at vi skal sørge for at jeg og andre, ikke går amok i vakuumstøbte vinger eller endog formstøbte 2-meter vinger :-) og derfor kræve, at vinge og hale er bygget i træ eller skum/træ.
Jeg synes at det vil være fint at tillade de færdige skumfly, hvis de er max 2 meter og bygget uden modifikationer (ror, bremser etc.). Det vil ikke være en fordel at bruge dem selvom de har f.eks. krængror, det vil ikke være besværligt at tillade dem og det vil give nogle mulighed for at deltage med fly de allerede har.Flyvning
Start med gummitov:
14,6 m gummi + 100 m snor, strukket ud til max 6 kg.
Gummitov og line er lidt kortere end i de danske regler. Det gør det nemmer at afholde konkurrencer på mindre pladser (ca. 40 m kortere når tovet er trukket ud), og da de nye fly er lettere og flyver bedre end Blue Phønix m.m., giver de flyvetider/aktionsradius der svarer til 80'erne. EMC-Vega har lavet billige startsæt – se nederst.Man må starte så mange gange man vil indenfor de 9 minutter
Man flyver i grupper á 3-4, og hver gruppe har en arbejdstid på 9 minutter og max flyvetid er 6 minutter. Hvert sekund man flyver under eller over de 6 minutter (= 360 sekunder), giver mindre tællende flyvetid. En flyvetid på 4:30 (360-90=470) giver 470p, og en flyvetid på 6:45 giver 315p (360-45=315). Som i F3J stopper flyvetiden også når arbejdstiden udløber.
Det ligner flyvereglerne i F3J, og det er nok ikke en overraskelse når man ved at de tyrkiske/tyske regler er skabt af Phillip Kolb, der er tysk F3J pilot og bor i Tyrkiet :-) Flyvereglerne er simple og de giver en god introduktion til tankegangen i F3J og F3B.
Hvis I ikke synes at de er tiltalende, og bedre kan lide de gamle danske 3-4-5-6-7 minutters flyvninger, kan vi jo beholde de danske flyveregler og modificere lidt på start og landing? Eller måske skippe nogle af flyvningerne så en runde består af 3-5-7 eller 4-5-6 minutters flyvninger? Måske kan man flyve alle 3 flyvninger inden for en arbejdstid på 15-20 minutter, lidt som i F3K? En fordel ved de tyske er, at en runde er lig en flyvning. Det betyder at man ikke mister en runde, hvis man ikke kan flyve alle 5 flyvninger pga. vind eller skader. Ved at flyve i grupper bliver den samlede flyvetid større og ventetiden mindre. Det kræver selvfølgelig flere gummitove, men med en pris på euro 48,-= dkr 360,- for et færdigt gummitov (EMC-Vega), er det ikke en reel hindring.
Landing
På et punkt som i F3B og F3J.
I Tyrkiet og Tyskland, får man 100p for fuld landing. Det giver et tillæg på 21,7% i forhold til fuld flyvetid (360 sekunder).
21,7% synes jeg er meget. I F3J giver fuld landing et tillæg på 14,3%.
I de gamle danske 2-meter regler får man 150p for fuld landing. Det svare til et tillæg på mellem 26,3% og 45,5% ved hhv. 7-minutters og 3-minutters flyvningen. Jeg vil foreslå et mindre tillæg, for at lægge fokus på termikflyvning. Hvis vi tillader bremser, bør vi også give færre point for landingen, fordi det er meget nemmere at lande præcist med en model med bremser.
Inden for 1 meter fra punktet kan man give +50p, og hver meter man lander derudover, fratrækkes 5 p (Bem.: Hvis vi laver landingspointene endnu mindre, flytter det vægten over på flyvningen, og satsning i landingen belønnes mindre (2, 3, 4 eller 5 point pr meter?)). Jeg har vist de to muligheder med 5 og 2 point pr meter, og vist hvor stor en procentdel landingen udgør i forhold til fuld flyvetid (=360 sekunder):0-1 m = 50p 12,2% 20p 5,3%
1-2m = 45p 18p
2-3m = 40p 16p
3-4m = 35p 14p
4-5m = 30p 12p
5-6m = 25p 6,5% 10p 2,7%
6-7m = 20p 8p
7-8m = 15p 6p
8-9m = 10p 4p
9-10m= 5p 1,4% 2p 0,6%
over 10m fra punktet= 0 landing point
Hver gruppes vinder gives 1000p og de andre gives point i forhold til det (beregnet med 5 point pr meter i landingpoint):
Pilot A flyver 6:15 og lander 5,5 meter fra punktet: 6:15 => 360s-15=345p + 25p=370p
Pilot B flyver 5:50 og lander 0,5 meter fra punktet: 5:50=>360s-10=350 + 50p=400p
Pilot C flyver 4:45 og lander 2 meter fra punktet: 4:45=>285s (=360-75) + 45p=330p
Det højeste man kan scorer i en flyvning er 360 sekunder + 50 landingspoint = 410p.
Pilot B får 1000p
Pilot A får (370/400)*1000=925p
Pilot C får (330/400*1000=825p
Hver pilot har en hjælper, der både skal tage tid, hjælpe piloten, og sørge for at snoren ligger lige, efter starten, så den ikke genere andre piloter.
Hvis der er meget sidevind, kan stævnelederen diktere at den pilot der står længst i medvind, skal starte først på et signal (min 10 sekunders mellemrum).
Der er enkelte forskelle mellem de danske og de tyske og også mellem de tyske og de ændringer jeg foreslår. Lad os finde ud af hvad vi synes bedst om (landingspoint?, smid-væk-runder?, fly off eller ej?, …?).
Min fornemmelse siger mig at dette vil være bedst:
• Lille vægt på landingspoint, men det skal belønnes (2-5 point pr meter)
• En smid-væk-runde er ok
• Ingen fly off, for at give ALLE mulighed for at flyve så meget som muligtUdover de fly der har været fløjet med i Danmark i 2-meter klassen (Blue Phønix, Riser, Gentle Lady og Spirit), findes der nu en del meget bedre fly, der ikke koster en bondegård.
Byggesæt:
RESi
her euro 120,-
R.E.Solution
her euro 110,-
R.E.Solution v2 - euro 119,-
PicaRES (+elektro)
her euro 119,-
(sepperat vingebyggesæt euro 65,- // krop euro 65,-)
PicaRES evo euro 139,-
Friendlito (+elektro)
her euro 119,-
Baba-Jaga
her euro 129,-
Kamikaze
her euro 127,-
Relaxx 2.0
her euro 139,-
Ares (flyvende vinge)
her euro 130,-
Forrester (+elektro) ? ?
herBoar RES
her(glaskrop skumvinger) euro 182,-
Lotus - (do) euro 179,-
Sky 2M - (do) euro 173,-
Velvia 2M - (do) euro 197,-
Tegninger
Nye tegninger
Alegro Lite
her download free
Simply RES
her euro 16,-
PuresV2
her download free
Ældre tegninger (kan nemt laves med bremser)
Prophet
her $ 20,-
Algebra 2M
her euro 14,32
Archaios
her euro 22,-
Boomerang
her $ 20,-
EMC-Vega har lavet to billige startsæt:
RES 100-A, med fane
her euro 48,-
RES 100-F, med faldskærm
her euro 65,-