Alle danske modelpiloters forum

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 30
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

2 meter svævefly anno 2014

10 apr 2014 15:22

Hejsa,

Jeg vil tage fat i et ret gammelt emne: 2 meter svævefly.

I Tyskland har de "importeret" en 2-meter klasse fra tyrkiet, via Phillip Kolb. Phillip har bla designet F3J fly for Samba models, og for nogle år siden lavede han også en 2-meter svæver ved navn Miles. Den har været ude af produktion i nogle år, og det ser ikke ud til at den kommer i produktion igen inden for den nærmeste fremtid. Philip har så sagt god for at tegningen m.m. offentliggøres for dem der har lyst til at bygge en Miles fra bunden. Tegningen kan findes her:
her

Når tyskerne går igang med noget nyt, gør de det grundigt, og der har medført en masse forskellige modeller til salg, fræste og laserskårne. Desuden en masse debat om modeller og de regler de nu flyver efter. En af forskellene mellem de danske og de nye tyske 2 meterregler, er at de må bruge bremser, så i de nye tyske 2-meter modeller er der selvfølgelig bremser. Det er ikke dårligt, og med de priser der er på servoer i dag, sammenlignet med i 80'erne, er det billigt at bygge en svæver med bremser (RES står for: Rudder, Elevator, Spoiler = sideror, højderor og bremser. Her kan du læse om det de laver i Tyskland og om modellerne:
her

God fornøjelse, der er netop tid til at bygge en til sommertermikken :)

Her er et forslag til regler. De redigeres løbende som debatten skrider frem: her
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

2-meter klassen var en succes,

10 apr 2014 17:49

2-meter klassen var en succes, det kan den blive igen! – en modernisering af de fantastiske danske 2 meter regler der fungerede så godt i 80'erne og starten af 90'erne.
Af Svævestyringsgruppeformand Erik Dahl Christensen.

Dette er et oplæg til debat. Et oplæg som jeg håber vil sætte gang i et lille eller stort 2-meter boom :-)

Her er et forslag til regler. De redigeres løbende som debatten skrider frem: her

Hvorfor ændre de 2-meterregler vi har?
Da 2M reglerne blev skabt, var det bl.a. en reaktion på det begyndende høje prisniveau i F3B. Konkurrencesvæveflyene blev pludseligt mere avancerede og meget dyrere (det var da vi fik de første computerradioer og meget stærkere fly (kulfiber)), samtidig med at der var krise og få penge i Danmark. En billig svæveklasse med kun 2 servoer var dengang et godt alternativ. Flyene var simple, RC-anlægget behøvede ikke at kunne noget særligt. Alt kunne laves simpelt og billigt. I mange år var klassen domineret af fly som Blue Phønix og Spirit, og gav mange piloter mange timers fornøjelse.
Idag er rc-anlæg blevet meget billigere, servoer får man næsten kastet i nakken, og der er mange fly på markedet, der er bedre end de to jeg nævnte.
Jeg har ikke opfundet noget nyt. Jeg har blot set hvad de har skabt i først Tyrkiet og senere i Tyskland, og tænkt at det måske kunne bruges i Danmark.

Her er de regler vi hidtil har brugt i Danmark:
her

Her er de tyske 2-meter regler:
her

De nye tyrkiske og tyske 2-meter regler er stadig simple, og der er stadig krav til modellerne, for at de ikke skal blive for avancerede og dyre. Der er to ændringer i forhold til de gamle danske regler:

• Modellerne må have bremser.
Det gør dem nemmere at lande med, så derfor er landingen ændret fra at lande på en streg, til at lande på et punkt. Bremser gør det også nemmere at komme ned fra kraftig termik. Alt i alt giver det større flyvesikkerhed og færre skader.
Idag er servoer billige, så bremser ødelægger ikke budgettet som det måske gjorde i 80'erne.

• Man flyver i grupper.
Man flyver altså sammen med andre, og flyver direkte imod dem – tester sine termikevner imod andre piloters. Det gør det mere spændende og man får fløjet mere når man starter flere samtidig. Når man flyver mod andre bliver det faktisk også nemmere at flyve termik, fordi man nemmere kan vurderer om de andre har termik, eller synk.

2-meter klassen var en vældig gevinst for svæveflyvning da den blev skabt i 80'erne. Utallige piloter har deltaget i 2-meterkonkurrencer og haft stor glæde af at mødes med andre om termikflyvning, både på egen plads i klubregi og ved at tage ud til stævner andre steder i landet. 2-meter klassen fik mange piloter til at bevæge sig væk fra egen plads for at deltage i de simple og ret uformelle 2-meterkonkurrencer rundt om i landet.

Mit forslag til hvordan vi kan lave reglerne lidt om og genskabe 2-meter boomet:
(se argumenter undervejs i kursiv skrift):

Modelregler
Spændvidde: max 2 meter

Styring:
Højde/sideror og bremser (flyvende vinger: 2 elevons + evt. bremser).
Bremserne skal sidde mindst 5 cm foran bagkanten (=> ingen flaps).
Hvis flyet er et standard umodificeret skumfly, er det tilladt (men spændvidde max 2 m, som f.eks. MPX Easy Glider osv.).

Materialer
Vingen skal bygges i træ eller med skumvinge med træbeklædning. Hvis man vil, må der bruges kulfiber, glasfiber eller kevlar til hovedbjælke, forkant, bagkant og krop. Trækroppe må gerne forstærkes med kul-, glasfiber eller kevlar.
Jeg synes at vi også skal tillade støbte kroppe, fordi kroppen ikke betyder vildt meget for en 2-meter model, og det giver mulighed for at enkelte kan lege med lidt formteknik hvis de har lyst. Altså ingen begrænsning på opbygningen af kroppen.
Jeg synes også at vi skal tillade lidt kulfiber i vingerne, fordi der findes en del byggesæt med kulfiberforstærkede hovedbjælker, og med kulrør som hovedbjælker. Det giver en nem, hurtig og stærk vinge uden at den bliver dyr.
Jeg synes dog at vi skal sørge for at jeg og andre, ikke går amok i vakuumstøbte vinger eller endog formstøbte 2-meter vinger :-) og derfor kræve, at vinge og hale er bygget i træ eller skum/træ.
Jeg synes at det vil være fint at tillade de færdige skumfly, hvis de er max 2 meter og bygget uden modifikationer (ror, bremser etc.). Det vil ikke være en fordel at bruge dem selvom de har f.eks. krængror, det vil ikke være besværligt at tillade dem og det vil give nogle mulighed for at deltage med fly de allerede har.



Flyvning
Start med gummitov:
14,6 m gummi + 100 m snor, strukket ud til max 6 kg.
Gummitov og line er lidt kortere end i de danske regler. Det gør det nemmer at afholde konkurrencer på mindre pladser (ca. 40 m kortere når tovet er trukket ud), og da de nye fly er lettere og flyver bedre end Blue Phønix m.m., giver de flyvetider/aktionsradius der svarer til 80'erne. EMC-Vega har lavet billige startsæt – se nederst.

Man må starte så mange gange man vil indenfor de 9 minutter
Man flyver i grupper á 3-4, og hver gruppe har en arbejdstid på 9 minutter og max flyvetid er 6 minutter. Hvert sekund man flyver under eller over de 6 minutter (= 360 sekunder), giver mindre tællende flyvetid. En flyvetid på 4:30 (360-90=470) giver 470p, og en flyvetid på 6:45 giver 315p (360-45=315). Som i F3J stopper flyvetiden også når arbejdstiden udløber.
Det ligner flyvereglerne i F3J, og det er nok ikke en overraskelse når man ved at de tyrkiske/tyske regler er skabt af Phillip Kolb, der er tysk F3J pilot og bor i Tyrkiet :-) Flyvereglerne er simple og de giver en god introduktion til tankegangen i F3J og F3B.
Hvis I ikke synes at de er tiltalende, og bedre kan lide de gamle danske 3-4-5-6-7 minutters flyvninger, kan vi jo beholde de danske flyveregler og modificere lidt på start og landing? Eller måske skippe nogle af flyvningerne så en runde består af 3-5-7 eller 4-5-6 minutters flyvninger? Måske kan man flyve alle 3 flyvninger inden for en arbejdstid på 15-20 minutter, lidt som i F3K? En fordel ved de tyske er, at en runde er lig en flyvning. Det betyder at man ikke mister en runde, hvis man ikke kan flyve alle 5 flyvninger pga. vind eller skader. Ved at flyve i grupper bliver den samlede flyvetid større og ventetiden mindre. Det kræver selvfølgelig flere gummitove, men med en pris på euro 48,-= dkr 360,- for et færdigt gummitov (EMC-Vega), er det ikke en reel hindring.

Landing
På et punkt som i F3B og F3J.
I Tyrkiet og Tyskland, får man 100p for fuld landing. Det giver et tillæg på 21,7% i forhold til fuld flyvetid (360 sekunder).
21,7% synes jeg er meget. I F3J giver fuld landing et tillæg på 14,3%.
I de gamle danske 2-meter regler får man 150p for fuld landing. Det svare til et tillæg på mellem 26,3% og 45,5% ved hhv. 7-minutters og 3-minutters flyvningen. Jeg vil foreslå et mindre tillæg, for at lægge fokus på termikflyvning. Hvis vi tillader bremser, bør vi også give færre point for landingen, fordi det er meget nemmere at lande præcist med en model med bremser.
Inden for 1 meter fra punktet kan man give +50p, og hver meter man lander derudover, fratrækkes 5 p (Bem.: Hvis vi laver landingspointene endnu mindre, flytter det vægten over på flyvningen, og satsning i landingen belønnes mindre (2, 3, 4 eller 5 point pr meter?)). Jeg har vist de to muligheder med 5 og 2 point pr meter, og vist hvor stor en procentdel landingen udgør i forhold til fuld flyvetid (=360 sekunder):


0-1 m = 50p 12,2% 20p 5,3%
1-2m = 45p 18p
2-3m = 40p 16p
3-4m = 35p 14p
4-5m = 30p 12p
5-6m = 25p 6,5% 10p 2,7%
6-7m = 20p 8p
7-8m = 15p 6p
8-9m = 10p 4p
9-10m= 5p 1,4% 2p 0,6%
over 10m fra punktet= 0 landing point

Hver gruppes vinder gives 1000p og de andre gives point i forhold til det (beregnet med 5 point pr meter i landingpoint):
Pilot A flyver 6:15 og lander 5,5 meter fra punktet: 6:15 => 360s-15=345p + 25p=370p
Pilot B flyver 5:50 og lander 0,5 meter fra punktet: 5:50=>360s-10=350 + 50p=400p
Pilot C flyver 4:45 og lander 2 meter fra punktet: 4:45=>285s (=360-75) + 45p=330p
Det højeste man kan scorer i en flyvning er 360 sekunder + 50 landingspoint = 410p.
Pilot B får 1000p
Pilot A får (370/400)*1000=925p
Pilot C får (330/400*1000=825p

Hver pilot har en hjælper, der både skal tage tid, hjælpe piloten, og sørge for at snoren ligger lige, efter starten, så den ikke genere andre piloter.
Hvis der er meget sidevind, kan stævnelederen diktere at den pilot der står længst i medvind, skal starte først på et signal (min 10 sekunders mellemrum).

Der er enkelte forskelle mellem de danske og de tyske og også mellem de tyske og de ændringer jeg foreslår. Lad os finde ud af hvad vi synes bedst om (landingspoint?, smid-væk-runder?, fly off eller ej?, …?).

Min fornemmelse siger mig at dette vil være bedst:
• Lille vægt på landingspoint, men det skal belønnes (2-5 point pr meter)
• En smid-væk-runde er ok
• Ingen fly off, for at give ALLE mulighed for at flyve så meget som muligt


Udover de fly der har været fløjet med i Danmark i 2-meter klassen (Blue Phønix, Riser, Gentle Lady og Spirit), findes der nu en del meget bedre fly, der ikke koster en bondegård.

Byggesæt:
RESi her euro 120,-
R.E.Solution her euro 110,-
R.E.Solution v2 - euro 119,-
PicaRES (+elektro) her euro 119,-
(sepperat vingebyggesæt euro 65,- // krop euro 65,-)
PicaRES evo euro 139,-
Friendlito (+elektro) her euro 119,-
Baba-Jaga her euro 129,-
Kamikaze her euro 127,-
Relaxx 2.0 her
euro 139,-
Ares (flyvende vinge) her euro 130,-
Forrester (+elektro) ? ?
her


Boar RES her
(glaskrop skumvinger) euro 182,-
Lotus - (do) euro 179,-
Sky 2M - (do) euro 173,-
Velvia 2M - (do) euro 197,-

Tegninger
Nye tegninger

Alegro Lite her
download free
Simply RES her
euro 16,-

PuresV2 her download free

Ældre tegninger (kan nemt laves med bremser)

Prophet her
$ 20,-
Algebra 2M her
euro 14,32
Archaios her
euro 22,-
Boomerang her
$ 20,-



EMC-Vega har lavet to billige startsæt:
RES 100-A, med fane
her
euro 48,-
RES 100-F, med faldskærm
her
euro 65,-
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
micu
Indlæg: 7271
Tilmeldt: 11 nov 2009 22:35
Kontakt:

2 mtr

10 apr 2014 18:52

2 mtr

du har fat i noget af det rigtige, det kunne være sjovt med 2 mtr igen, da jeg startede op efter en pause på flere år igen i 2008 ,var det med spirit 2 mtr fra great planes og gummitov og jeg havde det godtnok sjovt :D
micu:)
HJÆLP TILBYDES TIL BYGNING AF MODELLER OG ARF :)
www.micusrc.dk"
 
rainer m
Indlæg: 36
Tilmeldt: 12 sep 2005 22:53
Kontakt:

Relaxx 2.0

10 apr 2014 19:46

Relaxx 2.0

Hej Erik,

det ser meget interessant ud. Jeg kan i hvert flad bekræfte at det er enormt sjovt at flyve med 2m RES modeller. I mere end 12 år fløj jeg kun med "Schalentieren". Efter jeg var færdig med min Relaxx kom jeg på smagen :)

Apropo Relaxx 2.0:
Det kan man ikke se med det samme men den kommet jo fra Kbh. Det er nemlig der jeg bor. Så, i tilfælde nogen er interesseret, er forsendelses omkostninger indefor DK 0,- kr. :D

Hilsen Rainer
Rainer
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Erik. Skibe er sat i

10 apr 2014 20:29

Erik.

Skibe er sat i søen:D, nu må vi se hvad det bliver til!

Som du selv skriver, mener jeg også at essensen i konkurrencen skal være flyvningen. Derfor kan jeg tilslutte mig de lave landingspoint.
Hvad opgaverne i givet fald skal være, har jeg ingen mening om.

Rainer: Den ser godt ud den Relaxx.

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
Brugeravatar
micu
Indlæg: 7271
Tilmeldt: 11 nov 2009 22:35
Kontakt:

2 mtr

10 apr 2014 20:38

2 mtr

lidt flere begge byggesæt
her
139 €

holiday vinge som ren svæver, scroll ned

her
89€
micu:)
HJÆLP TILBYDES TIL BYGNING AF MODELLER OG ARF :)

www.micusrc.dk"
 
Hans Dahl Christensen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 30 sep 2004 11:11
Kontakt:

flyvning med 2 m svævemodeller.

11 apr 2014 04:34

flyvning med 2 m svævemodeller.

2 meter svævemodeller var jo oprindeligt et forsøg med at billiggøre flyvning med svævemodeller - og var også i en længere periode et synonym for flyvning med svævemodeller.

Det er vel sådan i dag at det at flyve F3B - F3F - F3J - F3K - har udviklet sig til noget som koster en del penge. Det ved jeg da selv da jeg i mange år fløj F3J.

Det ser ud til for mig at der ikke er et stigende antal deltagere i de 3 førstnævnte klasser og fornyelser er jo oftest af de gode - så en modernisering af 2 m. klasser virker ønskværdig.

Som det i denne tråd er nævnt er det tydeligt at ånden fra de gamle 2 m. regler om at det skal være økonomisk for enhver at kunne deltage er bibeholdt - godt for det.

Som jeg ser oplægget vil det blive en gevinst for svævemodelflyvningen med vægt på FLYVNINGEN - hvilket sportsligt set tydeligt er grundlaget - og i øvrigt et ønskværdigt grundlag

Det at man i starten ikke kommer mere end ca. 100 m. op i luften er da om noget til benefice for de deltagere som kan FLYVE !!

Og ja - servoer og andet radioudstyr er kommet indenfor rækkevidde for enhver.

De viste og beskrevne modeller er da også indenfor rækkevidde af enhver - og muligheden for at konstruere og bygge selv er stadigvæk tilstede - således at man kan boltre sig i frihedsdressur - !!

Endvidere : De beskrevne modeller virker også så de kan virke som begyndermodeller - prismæssigt er de da særdeles overkommelige !!

Forslaget om at genoplive 2 m. klassen åbner også for muligheden for at en og anden gammel 2 m. model kan komme til ære og værdighed igen.

Og ja - en enkel klasse er altid ønskværdig - og det kunne denne her klasse nemt gå hen og blive.

E rundsøgning i kælderen kunne sikkert bringe de tre servoer og en modtager + et batteri for dagen.

Så man skulle måske i sin høje alderdom sætte ridsefeder og tusch til et stykke kalkepapir og se hvad det kan føre til ?

Hans D. C. - OY-9901.
 
Hans Dahl Christensen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 30 sep 2004 11:11
Kontakt:

flyvning med 2 m svævemodeller.

11 apr 2014 04:41

flyvning med 2 m svævemodeller.

2 meter svævemodeller var jo oprindeligt et forsøg med at billiggøre flyvning med svævemodeller - og var også i en længere periode et synonym for flyvning med svævemodeller.

Det er vel sådan i dag at det at flyve F3B - F3F - F3J - F3K - har udviklet sig til noget som koster en del penge. Det ved jeg da selv da jeg i mange år fløj F3J.

Det ser ud til for mig at der ikke er et stigende antal deltagere i de 3 førstnævnte klasser og fornyelser er jo oftest af de gode - så en modernisering af 2 m. klasser virker ønskværdig.

Som det i denne tråd er nævnt er det tydeligt at ånden fra de gamle 2 m. regler om at det skal være økonomisk for enhver at kunne deltage er bibeholdt - godt for det.

Som jeg ser oplægget vil det blive en gevinst for svævemodelflyvningen med vægt på FLYVNINGEN - hvilket sportsligt set tydeligt er grundlaget - og i øvrigt et ønskværdigt grundlag

Det at man i starten ikke kommer mere end ca. 100 m. op i luften er da om noget til benefice for de deltagere som kan FLYVE !!

Og ja - servoer og andet radioudstyr er kommet indenfor rækkevidde for enhver.

De viste og beskrevne modeller er da også indenfor rækkevidde af enhver - og muligheden for at konstruere og bygge selv er stadigvæk tilstede - således at man kan boltre sig i frihedsdressur - !!

Endvidere : De beskrevne modeller virker også så de kan virke som begyndermodeller - prismæssigt er de da særdeles overkommelige !!

Forslaget om at genoplive 2 m. klassen åbner også for muligheden for at en og anden gammel 2 m. model kan komme til ære og værdighed igen.

Og ja - en enkel klasse er altid ønskværdig - og det kunne denne her klasse nemt gå hen og blive.

E rundsøgning i kælderen kunne sikkert bringe de tre servoer og en modtager + et batteri for dagen.

Så man skulle måske i sin høje alderdom sætte ridsefeder og tusch til et stykke kalkepapir og se hvad det kan føre til ?

Hans D. C. - OY-9901.
 
Hans Dahl Christensen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 30 sep 2004 11:11
Kontakt:

Ad. : Flyvning med2 m.

11 apr 2014 04:43

Ad. : Flyvning med2 m. svævemodeller.

Jeg er ikke tilhænger af " smid væk " runder !

Det er efter min opfattelse noget som hans sorte majestæt har opfundet i sin vrede.

MVH

Hans D. C. - OY - 9901.
 
Brugeravatar
LOL80
Indlæg: 732
Tilmeldt: 23 nov 2012 09:36
Kontakt:

Jeg synes det lyder som

11 apr 2014 20:13

Jeg synes det lyder som en rigtig god ide. Jeg har aldrig prøvet at flyve konkurrence, og det virker afskrækkende, at startprisen for at have noget, der bare har en chance for at kunne være med, er så høj - kun f3k og den nye f5j (måske) virker til at være muligheder for en konkurrencebegynder, der ikke vil spare sammen et år.

Men hvorfor er det blevet så dyrt? Er det ikke fordi konkurrencereglerne foreskriver opgaver, der kræver så meget af flyene, at de bliver meget svære og dyre at konstruere? Hvis man fjerner den slags opgaver, der kræver ekstrem belastning (voldsomme spil- og træk-starter og spydspidslandinger samt hastighedsopgaver) og desuden sætter en højere minimumsvægt (f.eks. 18 g/dm2) behøvede man måske ikke sætte begrænsninger på materialerne? Det virker nemlig umiddelbart lidt underligt, at krængeror er forbudt, men dog ikke på skummodeller. Og begrænsningerne gælder ikke kroppen - det ville dog samtidig efter de opridsede regler være en fordel med en krop, der kan tåle at lande på næsen, eller?
Hvis man havde et sæt regler, der ikke gav nogen fordele til styrke og lav vægt, ville der så være grund til at forbyde glasfiber og carbon? Dahl's regler skulle da blot modificeres på to punkter: 1: minimumsvægt angives til et pænt "højt" tal og 2: Landing skal foretages således at flyet, i det øjeblik fremadrettet hastighed når 0 m/s, hviler på overfladen med mindst tre punkter (det vil typisk være bug/næse, hale, og vingespids), så kan man ikke lande på næsen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 30