Opgaven var simpel nok, lav en kølekanal der kan sørge for at der kommer luft til fartregulatoren.
Den hurtige løsning var et paprør fra en køkkenrulle, funktionelt, men kunne formentlig gøres mere elegant.
Nej, det gik ikke så simpelt i det virkelige liv, der var flere ting der skulle læres på vejen, men det har været skægt og lærerigt
Første trin var en blyantskitse af omrids og de væsentligste mål.
Denne tegning blev scannet (eller tag et billede med mobiltelefonen) og lagt ind som 'canvas' (lærred) i Fusion360 så der er noget at tegne efter (insert canvas).
Tegningen skaleres til rigtig størrelse med funktionen "calibrate", højreklik på canvas og vælg calibrate, klik så på to punkter og angiv afstanden, så er den rimelig målfast.
- et trick kan være at tage en lineal med på billedet, så er det nemt at skalere det korrekt.
Herefter tegnes omridset som en 'kurve' der med lidt tilpasning passer tæt på den ønskede form.
Kølekanalen skulle være 185mm lang, så der oprettes et nyt plan til at tegne på med funktionen "construct - offset plane", afstand 185mm.
Her oprettes en skitse med firkanten der giver overgangen til fartregulatoren
Sidste operation er at benytte 'loft' funktionen, klik på de to figurer, hvaba!
Så langt så godt, det var herfra at balladen meldte sig.
Den ene vej frem var at tegne som et solidt emne der kunne udhules efterfølgende, alternativt tegne det som en 'skal' der efterfølgende kan gives en materiale tykkelse.
Det drillede og gik på fejl, kuren var at gå tilbage til YouTube og se lidt flere videoer og så gøre ligesom dem, ikke som man tror man skal gøre..
Modellen blev herefter gemt i STL format (som 3D printere typisk foretrækker) og hevet ind 'sliceren' for at blive klar til print, i dette tilfælde simplify3D.
Der blev valgt print i 'vase mode' for at få det tyndest muligt og 2½ time senere var der en færdig kølekanal.
Ja, det føles uendeligt langsomt, men man vænner sig til at man sætter det I gang og så ellers laver noget andet, sidder jo heller ikke og kigger på at epoxyen hærder
Det færdige resultat kan ses på sidste billede
Hilsen
Claus og Poul