Alle danske modelpiloters forum

 
Krunder
Indlæg: 988
Tilmeldt: 16 dec 2002 12:26
Kontakt:

Re: 3d printer

18 dec 2020 17:25

Bowden trækket gør den bevægelige masse mindre. På en i3 printer er det x-aksen der belastes mere. Men når man ser på y-aksen er det hele beden der bevæges, og så giver det ikke så meget mening at spare en masse vægt på den ene akse, når den anden stadig er tung.
Z-aksen er forbundet med en tandrem, den holder printeren lige, og 2 motorer hjælper også med at løfte ekstruderen.
Det eneste der taler imod Artillery er fladkablerne. De ser fine ud og giver en simpel kabelføring, men de er tynde, og er set mindste forbindelsen. Men de er nu på 4-5 version af printeren, og jeg ved ikke om problemet stadig eksisterer.
Prøv evt at blive medlem i Artillery gruppen på Facebook, så kan du følge med i hvad folk har problemer.
Save the flybar - before its to late!! Nitro is the new black :)
 
pentium
Indlæg: 676
Tilmeldt: 01 jul 2002 23:12
Geografisk sted: Farum
Kontakt:

Re: 3d printer

19 dec 2020 15:23

Da jeg købte min 3d printer overvejede jeg en billig printer vs. en Prusa. Jeg endte med Prusa, selv om denne var 2-3 gange dyrere, og jeg valgte samle selv løsningen, så jeg var tilstrækkeligt klædt på til at håndtere vedligeholdelse og driftsproblemer.

Jeg valgte Prusaen, fordi jeg helst ikke ville slås med printeren oven i alle de øvrige fejlmuligheder der er ved 3d print. Og fordi en billig 3d printer ofte ender med at blive opgraderet så den ikke er så billig alligevel, eller ender i bunken af uløste.

Jeg har ikke fortrudt det. For selvom jeg i det store og hele er sluppet for problemer med printeren, så har jeg haft problemer med filamenter. Der er mange forskellig kvaliteter - også selvom man kun holder sig til PLA. Jeg har oplevet problemer med at slice korrekt og problemer med de modeller jeg har stoppet ind i sliceren. At skulle håndtere problemer med en printer oveni havde bare været for meget.

3d print er sjældent bare at trykke på en knap. Det tætteste plug-and-play jeg reelt har oplevet har været med 3dlabprint modeller printet med Prusaen. Og det er fordi de målretter deres g-coder mod Prusaen.

En billig 3d printer kan ende som dyrt legetøj. Men hvis man har stor erfaring med 3d print kan billige printere sagtens give mening som 2. eller 3. slave i printfarmen.

Gad vide hvor mange der er gået døde i billige printere ? Kunne være interessant at høre.
Mikael Christensen (SMSK - Formand).
Rigtige mænd laver ikke Range-check.