Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
boie
Emnestarter
Indlæg: 1834
Tilmeldt: 03 maj 2004 12:10
Geografisk sted: Hirtshals/ Danmark
Kontakt:

3D konstruktionstegninger

08 feb 2021 11:11

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at prøve kræfter med at designe modelfly i et 3D tegneprogram. Noget der kan bruges til en CNC plotter.

Jeg har absolut ingen erfaring med dette. Er der nogen der kan anbefale et produkt som er enkelt for en nybegynder i dette?
 
ClausT
Indlæg: 5507
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: 3D konstruktionstegninger

09 feb 2021 13:28

Alt bliver enkelt over tid :)  men alle de tegneprogrammer jeg har snuset til har krævet 'lidt' indlæring før der kommer noget brugbart ud af det.

Til vores brug melder der sig hurtigt et krav om at der kan tegnes målfast, det er ikke bare en firkant, men en firkant på 40*75 mm du vil tegne.. det rydder nogle af 3D programmerne væk (de kan nok, det er bare ikke deres styrke).

Jeg er foreløbigt endt på Fusion360 som du kan få en hobby licens til. Der ligger rigtigt mange og især gode instruktionsvideoer på YouTube, Lars Christensen bliver din nye bedste ven ;)
Det jeg har tegnet har primært endt i 3D printeren via STL filformatet, noget til CNC fræsning via STEP format, og et par enkelte spanter til CNC-udskæring via DXF format.

Rhino er også populært blandt 'fræserne', Onshape, Sketchup... og jeg kan se at SolveSpace som Open Source projekt kan være et godt bud. https://www.freecadweb.org/  ... mange veje der fører til målet.
 
Brugeravatar
boie
Emnestarter
Indlæg: 1834
Tilmeldt: 03 maj 2004 12:10
Geografisk sted: Hirtshals/ Danmark
Kontakt:

Re: 3D konstruktionstegninger

09 feb 2021 19:56

Fantastisk Claus. Tusind tak. Så er der noget at "snuse" videre på