Alle danske modelpiloters forum

 
ClausT
Emnestarter
Indlæg: 5512
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Resin print

26 jul 2021 21:26

Og vil du ikke printe Eifeltårne og små trolde er her et godt bud 

AmeraLabs Town | Awesome calibration part for SLA 3D printers by AmeraLabs - Thingiverse


Der er mening med galskaben, læs forklaringen på testen her 

AmeraLabs Town 3D printer test print for resin 3D printers | STL and Guide

 
AmeraLabs-town-3D-printer-calibration-test-part.jpg
 
ClausT
Emnestarter
Indlæg: 5512
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Resin print

28 jul 2021 15:17

Har tegnet og printet et par små trapper hvor trinhøjden er 0,5mm. Nogle af de dimser jeg gerne vil printe printer jeg direkte på byggepladen hvilket går fint og hurtigt, men cirkel runde huller bliver lidt æggeformede, noget med de første lag der ikke passer helt.

Kalibrering af byggepladen er super nem, på min maskine er foreskrevet at man justerer byggepladen så den ligger fladt mod skærmen, andre maskiner kan jeg se der kommer et stykke papir imellem byggeplade og skærm (eller kar). Nemt "og så må der være en kompensation i firmware for den tykkelse plastic filmen i bunden af karret udgør" tænkte jeg, hvordan skulle det ellers kunne virke... men det er ikke derfor det går godt.

Printede trappetrin og kunne konstatere at de første flagrer noget i højden, men efter et par mm begyndte højden at passe bortset fra at den konstant er ca 0,5mm for lav :(
Nærstudie af printeren viste at kompensation for tykkelsen af plastic filmen i bunden af karret er 'løst' i hardware på printeren, byggeplade køres helt ned i '0' position og så en sjat længere!  byggepladen presses altså hårdt mod bunden og den overskydende bevægelse bukker Z aksen bagover.
Dette gør at de første lag ikke bliver 0,05mm, men nærmere 0,00-0,01mm, først når Z aksen kommer på plads igen (ikke er i spænd) begynder det at fungere korrekt.

Prøvede at kalibrere med 4 lag papir imellem (ca. 0,36mm), bedre, 8 lag (0,7mm) for stor afstand, nu kunne printet ikke hænge ordentligt fast, og 5mm blev til 5,2mm tykkelse.
Sidste skud med 6 lag papir (0,54mm) imellem, så passer det væsentligt bedre, stadig lidt flimmer på de første 2mm, men så passer pengene derefter.

Næste projekt på tegnebrædtet er et lille midterstykke/spinner til en 200W motor, så der skal nok komme nogle 'rigtige' stumper på et tidspunkt :)

 
Vedhæftede filer
IMG_20210728_122755.jpg
IMG_20210728_115837.jpg
IMG_20210728_110903.jpg
IMG_20210728_142256.jpg
IMG_20210728_144658.jpg
kalibrering Z.png
 
Brugeravatar
Futterama
Indlæg: 589
Tilmeldt: 14 jul 2004 14:19
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Resin print

29 jul 2021 08:29

Spændende med lidt info om udfordringerne  :)
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub
 
ClausT
Emnestarter
Indlæg: 5512
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Resin print

29 jul 2021 20:46

Det meste af tiden går det nu ret nemt, men satte et print i gang i går aftes og her til morgen var der ingenting på byggepladen, æv :(

Nå, på den igen, køre byggepladen helt op så man kan komme til at rense stumperne af bunden af karret.
Heldigvis en ret nem operation, start 'clean vat' programmet der belyser hele fladen i bunden af karret i 15 sekunder, det hærder en plade der med lidt snilde kan løftes i et hjørne og når den kommer op tager den alt med hvad der sad i bunden af karret.

Samtidig gik det op for mig at jeg havde glemt at sætte byggepladen i, den lå lige så fint ved siden af printeren DOOOOOH.
Så med alt for stor afstand mellem magnetbelægning og bund af karret var der ikke noget der blev samlet op, kan konstatere at resin ikke er magnetisk :D
 
ClausT
Emnestarter
Indlæg: 5512
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Resin print

29 jul 2021 21:14

Er i gang med et midterstykke/spinner til en lille foldepropel. Startede med midterstykket, ville godt se om det lignede en farbar vej. Et print og en prøvemontering senere, tjek, det kan absolut godt bruges :)  ** Skal understrege at dette er til et 2-300Watt setup, ikke noget voldsomt hvor det stadig er alu og kulfiber der skal til **

Et par småjusteringer på målene og ikke mindst tilføjelse af en spinnerkappe med tilhørende udskæringer, så kunne første prototype printes.
Passer faktisk ret godt, en tiendedel her og der, men brugbart, tegning bliver justeret, så kan færdig spinner komme i printeren.
Vedhæftede filer
IMG_20210729_170730.jpg
kombispinner.png
IMG_20210729_155708.jpg
IMG_20210729_155806.jpg
IMG_20210729_160122.jpg
IMG_20210729_165235.jpg
IMG_20210729_165443.jpg
 
Brugeravatar
Arvid
Indlæg: 4353
Tilmeldt: 18 jan 2004 10:27
Kontakt:

Re: Resin print

29 jul 2021 22:21

Hej Claus
interessant projekt!
styrke på Resin print kontra PLA hvor finder finder man den?
Mvh.
Arvid
 
ClausT
Emnestarter
Indlæg: 5512
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Resin print

29 jul 2021 22:44

Hej Arvid,
Ja, der hygges 'bag skærmen' :)

Rigtigt godt spørgsmål, hvor stærkt er det?
Faktisk grunden til at jeg afskrev Resin print i starten 'det er så sprødt/skørt, at taber du det på gulvet går det i stykker!'
Ahhh.. kan det nu passe, Resin er ikke bare Resin, og i stedet for at vælge mellem PLA/ABS/PETG til 'pølseprinteren' kan der her vælges mellem mange forskellige typer til 'suppeprinteren'.

Desværre er materialebeskrivelsen også her præget af marketing, super, ekstra stærk, ekstra god, ultimativ xxxx er hvad man typisk kan læse, men på de fleste typer kan der dog findes en mere præcis beskrivelse af egenskaberne med hårdhed, elasticitet modulus etc.

Dette projekt er efter devisen "hvis det ser og føles rigtigt ud, så er det nok rigtigt".
Jeg fandt et par YouTube videoer med PLA printede midterstykker i samme stil der fik markant flere bank end dette midterstykke er designet til, så da Resin 'Tough ABS Like' føles 'stærk', så går vi videre med det.

/Claus   
 
ClausT
Emnestarter
Indlæg: 5512
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Resin print

30 jul 2021 21:46

Lidt småjusteringer på tegningen, så blev der printet en 'færdig' version af spinneren.

Når printet er færdigt skal det renses og hærdes, lyder let nok, men som alt andet kan det gøres mere eller mindre let.
Efter at prøvet det et par gange og studeret diverse mere eller mindre intelligente YouTube indslag er min proces nogenlunde som følger:

1. Vip printet af byggepladen medens det stadig hænger på hovedet i printeren.
Ingen grund til at tage hele byggepladen ud og dryppe resin over det hele, eller for den sags skyld vaske byggepladen af, den skal jo direkte tilbage i resinen.
Og så har det jo den fordel for "mr. glemsom" her at man ikke glemmer at sætte byggepladen på plads før næste print ;)

2.Skyl overskydende resin af i skyllebad nr.1
Med en pensel (blød tandbørste) fjernes den flydende resin fra printet, går nemt og hurtigt, ca. 1 minuts tid afhængig af hvor mange hjørner og kroge der skal renses.
Når jeg skriver skyllebad nr.1 er det fordi det benyttes gang på gang og derfor indeholder rester/flager af resin fra tidligere rensninger, ikke noget problem men der skal i et 'rent' skyllebad bagefter.

3. Kom printet i varmt vand for let at kunne fjerne support
Bemærkede at flere nævner dette, varmt vand fra hanen i en kop, printet kommer i en 5-10 sekunder, op igen, hiv support af, går super nemt.

4. Skyllebad nr.2
Dette skal være absolut rent, der børstes videre med en frisk pensel, karret rystes (hvis du har låg på), en tur i ultralydsrenseren.. det væsentlige er at få en ren overflade på printet uden nogle 'nullermænd'. Denne del tager 2-3 minutter. Skyllebad henstilles derefter i solskin/uv-lys for at hærde de resin rester der måtte være, og da resinen har højere vægtfylde bundfælder det sig som 'slam'. 

5. Tilbage i varmt vand og så UV hærdning
HVAD, jo, den er god nok, tilbage i varmt vand i et klart bæger og så hærdning i solskin eller UV hærdekasse.
Tog lidt tid at forstå denne del, men første del af forklaringen er at resinen hærder bedst i et ilt frit miljø, der er lidt fri ilt i vandet, men langt mindre end i atmosfæren.
En anden del af forklaringen er fra en af de resiner jeg kæmpede med, skulle være stærk men var super sprød, fandt endelig et datablad der sagde at den skulle UV hærdes ved 40-60 grader for at tage indre spændinger.. og hvordan klarer man det 'på køkkenbordet' = varmt vand :)
Vand blokerer for dele af lys spektret, men heldigvis ikke den bølgelængde der benyttes her, til gengæld hjælper vandet med at fordele lyset jævnt.. har kun gode erfaringer med det indtil nu.

Lyder måske omstændigt, men det er fordi det er forklaret.. det er super nemt, af med print, grovskyl, support af, finskyl, til hærdning, videre i verden :)

En 3mm rival til lige at rense alle hullerne op, ganske lidt der skal tages af (rival kan drejes pr. fingerkraft).
Som vanligt et uskarpt billede til sidst, afventer at der kommer regulator på motoren så det kan testes om konceptet 'holder'.
Vedhæftede filer
IMG_20210730_124902.jpg
IMG_20210730_125804.jpg
IMG_20210730_172338.jpg
IMG_20210730_195936.jpg
 
ClausT
Emnestarter
Indlæg: 5512
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Resin print

01 aug 2021 21:10

En lille dims til at sætte i snuden af min ASW17 når den flyves som ren svæver (uden propel monteret).

Løses normalt fint med et stykke tape, så opgaven var mest for at blive bedre til at tegne, konkret at benytte 'loft' til at skabe en 3D flade udfra treplans skitse (forfra, oppefra, fra siden).. hvis man nogensinde skal få tegnet en hel krop så skal dette mestres.

Første skud var på øjemål, 12mm hul var den kendte dimension, resten var et bud, tæt på, men for lille.
Et billede lige forfra, ind som 'canvas' og juster størrelsen så det passer med tegningen.
Justering af omrids og et par bandeord over 'loft' kommandoen, men efter at have fået styr på treplans skitserne så spiller det.

Hermed er de første 6mm af en 2400mm lang krop tegnet.. men de lange stræk er de nemme, det er afslutninger og overgange der kræver arbejde.

Printe, rense, hærde.. passer :)
Vedhæftede filer
IMG_20210726_172547.jpg
new nose outline.png
lofting.png
finished sketch.png
IMG_20210801_160818.jpg
IMG_20210801_160809.jpg
 
Brugeravatar
JornWildt
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Resin print

02 aug 2021 11:48

Fikst :-) Følger med på sidelinjen, men har ikke selv noget at bidrage med.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.