Alle danske modelpiloters forum

 
DonHaug
Emnestarter
Indlæg: 32
Tilmeldt: 17 mar 2011 13:19
Kontakt:

Begynder

05 nov 2011 22:55

Hvordan kommer jeg igang med at flyve linestyret fly? Hvor køber jeg et begynderfly?
 
Brugeravatar
Calmato kid
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 04 okt 2007 11:01
Kontakt:

Begynder

06 nov 2011 13:20

Begynder

Prøv evt at søge hjælp i en lokal klub. I Falken, har vi da i hvert fald een der flyver/har fløjet linestyret.
Er du i tvivl?, er du ikke i tvivl!
 
Brugeravatar
Arvid
Indlæg: 4353
Tilmeldt: 18 jan 2004 10:27
Kontakt:

Nu er der jo ikke

06 nov 2011 14:42

Nu er der jo ikke oplysning om hvor fra i landet du kommer

Jeg ved at i denne klub er der modelpiloter linestyring
her

Så der kan du få megen info
Mvh.
Arvid
 
Buth
Indlæg: 544
Tilmeldt: 05 apr 2009 20:47
Kontakt:

velkommen i flokken

06 nov 2011 15:02

velkommen i flokken

Hej Don

Det eneste rigtige er, at få kontrakt til en klub der dyrker linestyret modelflyvning:
Aviator(Aalborg), Herning, Grindsted, Comet(Fælleden), Pingvinerne (Roskilde), men der findes skabs-linefolk i mange andre klubber.

Det vigtige er at du får en rutineret til at hjælpe dig med og give dig de første ture med dobbeltstyring på et meget roligt fly (jeg har et par egnede i stalden), dvs. instruktøren går med rundt, har også ved håndtaget (typen der ligner et kantet O er de bedst egnede) og udover at lave de svære starter og landinger og gribe ind når svimmelheden melder sig (det GØR den i starten), så det hurtigt eleven en fornemmelse af hvor små bevægelser der egentlig skal til.

Hans Rabenhøj lavede engang en bog om at komme i gang med linestyret modelflyvning, det er biblen, det kan tænkes at Leif-O-hobby stadig har den.

Grej, well, det afhænger af hvilken type flyvning der trækker i dig:
Der står nogel guldkorn her: her og her, indslag 3-4 stykker:
her

Brodak sælger noget el-grej, der er næsten flyvefærdigt begynder-kunstfly, med spændvidde på 75cm-1m, "Super Clown" hedder den vist, det er det vi kalder 2½ccm-4ccm størrelsen og en god størrelse at starte med.
Alberto er en stabil leverandør: her

En FAI-combat model med en sløv og tung motor er også god at starte med, den er ikke sådan at slå itu.

Teamrace, Goodyear eller speed er ikke for begyndere, så det grej man kan købe nøglefærdigt, til de klasser, er så godt at det kan bringe dig i en VM finale.... hvis DU er god nok.
Jesper Buth, Pingvinen MFK
Homo ludum fuga

Man bliver aldrig for gammel til at lege....
Man bliver gammel, når man stopper med at lege.
 
Brugeravatar
zik zak
Indlæg: 831
Tilmeldt: 06 aug 2003 12:54
Geografisk sted: Kbh - Denmark
Kontakt:

et godt bud

09 nov 2011 00:03

et godt bud

Kan kun give de andre ret, find en klub hvor du kan få hjælp til at købe ind :)

Der er ikke rigtigt ikke nogle forhandlere i dk af linestyrings grej.

Et godt bud på en begynder model ville være noget i stil med sådan en:

her

vingen er en såkaldt "combat" eller F2D model, så den er nem at udskifte hvis den skulle gå i stykker. Når man bliver bekendt med styringen kan kroppen afmonteres og der flyves kun med vingen.

en anden god shop er:
her
Bemærk dog at de motoere på siden er til konkurence brug med andre IKKE begynder egnet.

giv evt et pip hvor i landet du er fra, så er jeg sikker på vi kan videre stille dig til en der kan hjælpe dig :cool:

zik zak
aka
André B
Tjek min kanal på Youtube!

André Bertelsen


F2D Combat
Først stik er altid gratis...
André B.
 
Brugeravatar
kjpsen
Indlæg: 655
Tilmeldt: 28 maj 2003 20:18
Kontakt:

Hejsa Jeg kan anbefale denneher: http://www.der-schweighofer.at/wg/1423/fesselflugmodelle Har

09 nov 2011 17:16

Hejsa

Jeg kan anbefale denneher: her

Har en af slagsen, og efter ikke at have fløjet med linestyrede modeller, i cirka 30 år, var det bare at starte motoren og så afsted, så absolut en god begynder model. Men men men den kan altså også lave nogle manøvrer, Stunt begynder programmet har den da fløjet.

Desværre er bentøjet ikke for godt længere, så det bliver ikke til meget flyvning med den desværre. Jeg har ikke den motor som sælges med modellen, men en OS 46LA (købt i DK så det kan man altså godt)

Mvh
Kjeld
Hobby4u - Super service
 
Buth
Indlæg: 544
Tilmeldt: 05 apr 2009 20:47
Kontakt:

Begyndermodel til linestyret modelflyvning

12 nov 2011 10:37

Begyndermodel til linestyret modelflyvning

Hvis du er til at bygge selv, så læs videre:

Leif O sælger en Akromaster, det er SIG's version af den hedengangne DMI trainer.
(som jeg revnede en del beklædning på :D, som knægt...motoren var en Webra Winner 2,5 diesel, har den endnu, men den er efterhånden for sølle til at kunne starte)

Kig på http://www.leif-mortensen-hobby.dk/ (bemærk, ikke noget stort O i navnet), jeg kan ikke find ud af at lave et dybt link, men klik ind på RC, Line, Frit/Svæve » Linestyring » Modeller » Akromaster

Motoren skal helst være en halvsløv og let 2½-3 ccm, f.eks. OS.15 glow uden kuglelejer, eller en gammel combat-glow
(med en moderne combat-glow, trækker du farven af beklædningen :cool: ).

Artist, Trainer, Akromaster (og deres ca.75cm vingefang fladkrops- kloner) er modeller, der er robuste og ikke er sart mht. hvor lige de er bygget.

De har et godt forhold mellem flyveevne, hastighed, linetræk, styrke og bygge/reperationstid, vigtigt i opstartfasen, især hvis man ikke er i en klub.

0.8 modellerne er ikke til at slå ihjæl (en bugbear med en cox black widow holder for life, eller til musene har ændt den) til gengæld skal de være mere præcist bygget, de er lette, så en grøn pilot har svært ved at fornemme dem, vinden har lettere spil, linerne er korte, så rotationshastigheden er høj og reaktionstiden kort,
det er p... skægt....når man lige er kommet over første trin på indlærings-stigen.

6ccm / .35 modellerne på ca 1,4 i vingefang flyver meget meget bedre og den lavere omdrejningstid på de meget længere liner, giver mere tid til at tænke sig om, perfekt for en begynder.
Desværre kan de slet ikke tåle at falde ned :-( og byggetiden er længere, så de er først relevante, når man kan starte og lande (nogenlunde) sikkert.
Jesper Buth, Pingvinen MFK
Homo ludum fuga

Man bliver aldrig for gammel til at lege....
Man bliver gammel, når man stopper med at lege.
 
Brugeravatar
micu
Indlæg: 7271
Tilmeldt: 11 nov 2009 22:35
Kontakt:

prøv at kontakt tom pedersen,

12 nov 2011 11:02

prøv at kontakt tom pedersen, han ved alt om det kik i tråden artist lige under den du har skrevet, han har enda fløjet konkurence
micu:)
HJÆLP TILBYDES TIL BYGNING AF MODELLER OG ARF :)
www.micusrc.dk"
 
DonHaug
Emnestarter
Indlæg: 32
Tilmeldt: 17 mar 2011 13:19
Kontakt:

Mange tak for svarene.:) Jeg

18 nov 2011 10:38

Mange tak for svarene.:)

Jeg bor i Hinnerup nær Århus. Er der nogen der ved om der er klubber der flyver med linestyret her?
 
Tom Pedersen
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 27 sep 2005 13:03
Kontakt:

Der er flere linefolk i

19 nov 2011 08:20

Der er flere linefolk i og omkring århus men den jeg kender til flyver alle i Herning


---
I am here: her
man skal ikke trykke andre ned for selv at komme højere op på stigen.
Respekt kan man ikke kræve , det skal man gøre sig fortjent til .