Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
Hightower
Emnestarter
Indlæg: 100
Tilmeldt: 18 okt 2006 21:40
Geografisk sted: Silkeborg
Kontakt:

Tyngdepunkt, afbalancering

26 nov 2019 13:39

Hej.
Jeg er igang med en højvinget model, og der står i instruktionen at tyngdepunktet skal afbalanceres med modellen liggende på hovedet. Er det normal praksis?
Jeg mener at kunne huske at lavvingede modeller med fordel kunne vendes på hovedet under afbalancering, men det er måske også noget vrøvl?
Hvad plejer I at gøre? Lad mig høre.
Hightower
Silkeborg El- og Svæv
 
Brugeravatar
Flyvetossen
Indlæg: 2093
Tilmeldt: 01 sep 2009 19:31
Geografisk sted: Nordfalster
Kontakt:

Re: Tyngdepunkt, afbalancering

26 nov 2019 20:40

Hightower skrev:
Hej.
Jeg er igang med en højvinget model, og der står i instruktionen at tyngdepunktet skal afbalanceres med modellen liggende på hovedet. Er det normal praksis?
Jeg mener at kunne huske at lavvingede modeller med fordel kunne vendes på hovedet under afbalancering, men det er måske også noget vrøvl?
Hvad plejer I at gøre? Lad mig høre.

Du har næsten selv besvaret dit spørgsmål. Højvinget /lavvinget ballanceres med kroppen hængende under vingen, midtvinget er vist hip-som-hap,  
Lad den være en lille smule næsetung, så er den lettere at svæve ind til landing hvis motoren sætter ud. :)
Sødan gør jeg. ;) 
Med venlig hilsen
Ib Jensen
Dronetegn løst og registreret 1.7.2017.
http://www.Flyvetossen.dk
"Hangar" opdateret d. 12. september 2022.
 
Brugeravatar
Arvid
Indlæg: 4353
Tilmeldt: 18 jan 2004 10:27
Kontakt:

Re: Tyngdepunkt, afbalancering

26 nov 2019 21:12

Alle fly vi her har afbalaceret,  om det er højvinget, skuldervinget el. lavvinget
bliver balanceret retvendt som den er under normal-flyvning.
Og med optrækkeligt understel er hjulene altid slået ud.
Hvorfor! det er det nemmeste at håndtere flyveren på den måde
Men det er vel et temperament spørgsmål.
Mvh.
Arvid
 
ClausT
Indlæg: 5509
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Tyngdepunkt, afbalancering

26 nov 2019 23:14

Pointen er at tyngdepunktet IKKE ligger på vingen der hvor man løfter den, men enten under (på en højvinget) eller over (på en lavvinget).

Det er lettest når tyngdepunktet ligger under der hvor man holder fast, hold en pind/blyant/?? i den ene ende og lad den hænge ned, ikke så svært.
Prøv så det samme hvor du holder en finger under og skal balancere den, kan lade sig gøre, men den vil rigtigt gerne falde til alle sider fordi tyngdepunktet ligger over der hvor du understøtter.

Når der anbefales at vende en højvinget model på hovedet for målingen, så skaber det en meget ustabil situation tilsvarende den sidste hvor du balancerer en pind oven på en finger..
Intentionen er formentlig at sikre du er meget tæt på det opgivne tyngdepunkt, da modellen ellers vil tippe helt for- eller bag-over i stedet for 'blot' at hænge måske +/- 20 grader op/ned med kroppen når du løfter under vingen i retvendt stilling.

Om det giver mening… tjoo, hvis det er en optimeret svæver der skal checkes, så jagter jeg også den sidste mm, det gør en forskel, men når du skriver 'højvinget model' tænker jeg at det er en type der er langt mindre følsom over til det 'præcise' tyngdepunt, dvs. kan tåle +/- halve/hele centimeter?
 
Brugeravatar
Arvid
Indlæg: 4353
Tilmeldt: 18 jan 2004 10:27
Kontakt:

Re: Tyngdepunkt, afbalancering

27 nov 2019 19:32

Denne hjemmelavet bruger vi til at afbalancere vores fly fra F16 - Bae Hawk's - PC21-Mustang-Piber cup's, kunstflyere incl. 3D modeller og diverse svævere
Hvis det angivne tyngdepunkt ellers passer har vi ramt rigtigt på alle flytyper.! som beskrevet i post #3
10mm MDF- Ø8 gevindstang 4 møtrikker  og nogle stumper Ø6 kulstang limet på 2mm krydsfiner og lidt skumgummi
disse plader med kulstang og skumgummi bliver så tapet på undersiden af fly med kulrør i position af angivne tyndepunkt
Tegning kan evt. sendes!
ballancer1.jpg

ballancer2.jpg
Mvh.
Arvid
 
Brugeravatar
zik zak
Indlæg: 831
Tilmeldt: 06 aug 2003 12:54
Geografisk sted: Kbh - Denmark
Kontakt:

Re: Tyngdepunkt, afbalancering

02 dec 2019 13:39

Linestyret combat folk bruger sådan en her:
CG-model[1].jpg

CG-meter1[1].jpg

Mere information på opfinderens hjemmeside (Henning Forbech):
http://www.f2d.dk/equipment/model/cg-meter.htm

Jeg har arbejdet på en digital løsning, den består at 3 vægt-celler som er koblet til en mikrocontroller, så får jeg x/y koordinatet på tyngde punktet.

/André
Tjek min kanal på Youtube!

André Bertelsen


F2D Combat
Først stik er altid gratis...
André B.
 
Brugeravatar
JornWildt
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Tyngdepunkt, afbalancering

02 dec 2019 14:11

Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
Regnar Petersen
Indlæg: 2440
Tilmeldt: 13 nov 2001 22:20
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

Re: Tyngdepunkt, afbalancering

03 dec 2019 10:04

Der er også den nemme løsning med flere funktioner: 

https://mahmoudi-modellsport.eu/glidercg

M.v.h. Regnar

"Vær nidkær med hvad du skriver, men storsindet med hvad du accepterer!"



 
ClausT
Indlæg: 5509
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Tyngdepunkt, afbalancering

03 dec 2019 10:42

 
Rasmussen
Indlæg: 362
Tilmeldt: 21 feb 2014 18:58
Kontakt:

Re: Tyngdepunkt, afbalancering

05 dec 2019 20:36

Eller denne fra CW design. Lidt 6mm. x-finer`og en klat hvid lim. :)
Vedhæftede filer
IMG_4525.JPG
IMG_4526.JPG
IMG_2869.JPG