Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
Erik Dahl
Indlæg: 1707
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Det er en flyvende vinge,

03 jan 2015 11:02

Det er en flyvende vinge, så tyngdepunktet skal temmelig langt frem, sandsynligvis omkring 23% af middelkorden, men begynd hellere omkring 20%.

Næsetunge modeller flyver ganske vist ikke så godt, men haletunge flyver oftest kun en gang!


Du har fuldstændig ret, Leif.

Mit indlæg #6 handlede mere om fastvingede fly. Jeg havde ikke lagt mærke til at der konkret var tale om en flyvende vinge.
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
kedde kræn
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 14 feb 2006 16:04
Kontakt:

07 jan 2015 14:52

[URL="http://rcwingcog.a0001.net/">http://rcwingcog.a0001.net/[/URL]



Her er en online beregner til flyvende vinger, der sikkert kan bruges til at finde et rimeligt bud; Ønsket CG er ved det sorthvide mærke og beskrives i "CG distance" målt fra forkant Den giver mulighed for at angive et lige stykke midt på vingen og tilspidsende sider, samt angive tyngdepunkt for råmodellen og placere forskellige tilnærmede komponenter og få en beregning af hvor det faktiske CG(pink kryds) skulle/burde ende. Kan ikke indstilles helt som din ser ud, men der kan da sjusses et pænt stykke derhenad. Lavede lige et hurtigt forsøg (kender jo ikke dine mål/komponenter, så alt er grove gæt). Se vedhæftet billede af screendump(bemærk: jeg har indsat et par hvide felter i billedet for at gøre filen mindre, så den kunne postes her.)



Beregneren bruger tidligere viste MAC metode. Derudover som Erik og andre tidligere har beskrevet - det giver et [U]bud[/U] på hvor det kunne være, men der er dels grænser for nøjagtigheden, dels kan der ofte optimeres en del, alt efter ønsker om flyveegenskaber.
Vedhæftede filer
CGtest1.jpg
CGtest1.jpg (133.73 KiB) Vist 1141 gange
Mvh Christian, Sønderborg MFK

Basic Flying Rules:
Try to stay in the middle of the air. Do not go near the edges of it.
The edges of the air can be recognized by the appearance of ground, buildings, sea, trees and interstellar space. It is much more difficult to fly there.