Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
MrFox
Emnestarter
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 29 dec 2010 22:11
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Reynolds number

16 maj 2015 22:03

Er her nogle som kan forklare disse grafer som jeg kan lave i profili
Vedhæftede filer
airfoil.jpg
airfoil.jpg (148.72 KiB) Vist 2085 gange
Med venlig hilsen

Medlem af:

De Frie modelflyvere

BenBoxLaser


RCGROUPS
RC-Ørnene
MDK


The ultimate measure of a man is not where he stands in moments of comfort and convenience,
but where he stands at times of challenge and controversy M. L. King jr.
 
Gæst

?

16 maj 2015 22:30

?

Hvis du gør dig håb om nogle fornuftige svar skal du måske uddybe hvad du ikke forstår ved dine Cl/Cd-grafer? Generelt gælder jo, at "tynde profiler" virker bedre (bla højere Cl/Cd_max) ved "lave Re-tal" - men hvad er dit spørgsmål, konkret ? :rolleyes:
 
Brugeravatar
MrFox
Emnestarter
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 29 dec 2010 22:11
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

16 maj 2015 22:45

Jeg prøver bare at finde ud af hvordan jeg skal læse graferne

Jarek har lige send mig denne profil på min JJEDGE som jeg har kørt igennem profili
Vedhæftede filer
jjedge1.jpg
jjedge1.jpg (146.56 KiB) Vist 2081 gange
Med venlig hilsen

Medlem af:

De Frie modelflyvere

BenBoxLaser


RCGROUPS
RC-Ørnene
MDK


The ultimate measure of a man is not where he stands in moments of comfort and convenience,
but where he stands at times of challenge and controversy M. L. King jr.
 
Gæst

Noget du umiddelbart kan se

16 maj 2015 23:26

Noget du umiddelbart kan se af din 100k-Cl/Cd-graf er, at tipprofilet klarer sig dårligere end rodprofilet for høje indfaldsvinkler (AoA aka alpha) - Cl falder hurtigere end Cd. Måske det vil interessere dig at skifte "polartypen" til Cl/alpha. Så kan du (ca.) se hvornår det givne profil staller (grader indfaldsvinkel) - for dit givne Re-tal (100k). En anden polartype, som måske vil interessere dig er 'Cl/Cd vs alpha'. Hvis du ønsker at maximere L/D skal du ramme en vægt, som giver en AoA hvor det givne profil (eller profilserie) yder bedst.

Generelt: XFOIL/Profili tilbyder en (simpel) 2D-analyse (ser bort fra randtab/induceret modstand) og du nok skal bruge FLZ-Vortex eller XFLR5 til en realitisk 3D-analyse af en DLG-vinge. Og som altid med computere: Tag lige output med et gran salt - XFLR5 er kendt for nogle bugs...
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Indlæg: 1707
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Det er ikke helt så

18 maj 2015 12:21

Det er ikke helt så simpelt at svare på, hvad man kan se på en polar, da der er vildt mange oplysninger, i selv simple polarer.

På Martin Hepperles hjemmeside kan du få en lidt uddybende forklaring af, hvordan man læser polarer:
her
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
MrFox
Emnestarter
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 29 dec 2010 22:11
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Det er ikke helt så

18 maj 2015 14:07

Det er ikke helt så simpelt at svare på, hvad man kan se på en polar, da der er vildt mange oplysninger, i selv simple polarer.

På Martin Hepperles hjemmeside kan du få en lidt uddybende forklaring af, hvordan man læser polarer:
her


Hej Erik tak for link det er noget i den stil jeg lige søgte
Med venlig hilsen

Medlem af:

De Frie modelflyvere

BenBoxLaser


RCGROUPS
RC-Ørnene
MDK


The ultimate measure of a man is not where he stands in moments of comfort and convenience,
but where he stands at times of challenge and controversy M. L. King jr.