Alle danske modelpiloters forum

 
DK_TOKEN
Indlæg: 133
Tilmeldt: 18 jul 2010 17:02
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Hej og øv �� Jeg kunne

21 jan 2015 20:36

Hej og øv ��

Jeg kunne godt tænke mig forklaringen/slutningen, det er en spændende tråd.

Mvh
Peer
 
Brugeravatar
Robert Danielsen
Emnestarter
Indlæg: 5987
Tilmeldt: 02 jan 2002 20:59
Kontakt:

Har lige snakket med Erik. Og

21 jan 2015 21:03

Har lige snakket med Erik.
Og det lader til at det jeg har gjort er det rigtige.

Som Erik sage " Der er kun vingen og halen der flyver. Alt det der er i mellem har ingen betydning".
Så er vinklen (indstillingvinklen) rigtig imellem vinge og hale, vil det flyve godt.
Hvordan kroppen (det imellem hale og vinge) så ligger i luften er en anden snak.

Så det korte af del lange er at nu skal jeg ud og prøve det af (når det bliver lidt varmer og mere tørt). Og så kan jeg trimme på det vis det ikke passer helt. Men Erik mente nu at det løse rimlig rigtig det jeg var kommet frem til:)

Tak for snakke og hjælpen Erik:)

Ps. Jeg lovede Erik at skrive hvordan det går. Men som skrevet bliver det først til foråret.
Mvh Robert Danielsen

Aviator MFK.
 
Brugeravatar
sstv
Indlæg: 1688
Tilmeldt: 24 maj 2004 04:37
Geografisk sted: København
Kontakt:

Hej. Det her sidst er

22 jan 2015 00:29

Hej.

Det her sidst er den rigtige opstilling.

Robert, jeg tror forviklingen er opstået da du i dit første indlæg fejlagtigt kom til at kalde din opsætning af flyveren "indfaldsvinkel", og det var ikke det du mente men nemlig "indstillings vinkel", som du da også her sidst rigtigt nok har skrevet.
Med venlig hilsen,
Steen Svane.
Nordsjællands Modelflyveklub (NFK)
 
Brugeravatar
Robert Danielsen
Emnestarter
Indlæg: 5987
Tilmeldt: 02 jan 2002 20:59
Kontakt:

Det har du ret i

22 jan 2015 05:18

Det har du ret i steen. Det sage Erik også.
Det kan godt være svært at finde de rigtige udtryk, når man ikke har helt styr på dem. Det var også derfor jeg skrev i mit første indlæg, hvad jeg havde gjort, så man ud fra det kunne forholde sig til mit spørsmål:)
Mvh Robert Danielsen

Aviator MFK.
 
Brugeravatar
Robert Danielsen
Emnestarter
Indlæg: 5987
Tilmeldt: 02 jan 2002 20:59
Kontakt:

Det er det sidste jeg

22 jan 2015 19:59

Det er det sidste jeg må gå på kompromi med. Vingen kan ikke flyttes, så det er kun hale jeg kan lave op på.Det betyder at den kommer til at ligge med lidt høj hale. Men det er ikke meget, og sålænge det er for højt kan jeg godt leve med det:D
Mvh Robert Danielsen

Aviator MFK.
 
Brugeravatar
Robert Danielsen
Emnestarter
Indlæg: 5987
Tilmeldt: 02 jan 2002 20:59
Kontakt:

SB 10'eren er altså et

23 jan 2015 07:48

SB 10'eren er altså et super fint fly.

Jeg forstår ikke helt at du/man skal korriger for washout. Er ide'en med washout, at tippen skal forsætte med at flyve/bære, når rasten af vinger staller, så man derved ikke tipstaller, men bare begynder at synke hurtiger.
Så tænker jeg, at ved at udlinge det, vil noget af ide'en i washout så ikke gå tabt?

Jeg har aldrig oplevet washout i svævefly over 2m. De har alle været uden. Og det er min K8b også.
Mvh Robert Danielsen

Aviator MFK.
 
Brugeravatar
Regnar Petersen
Indlæg: 2440
Tilmeldt: 13 nov 2001 22:20
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

OK, Robert :)Min eneste reelle

23 jan 2015 10:31

OK, Robert :)Min eneste reelle chance for at regulere EWD er via den grænseflade/overgangsklods jeg må lave fra det oprindelige 14% FX60-126 rodprofil til mit 9.2% "HN-217 mix"-profil.(s. 16):


F3A folket bruger et system der muliggør ændring af indstillingsvinklen på planerne. Vil det ikke også kunne bruges i en svæver?
M.v.h. Regnar

"Vær nidkær med hvad du skriver, men storsindet med hvad du accepterer!"



 
Brugeravatar
Arvid
Indlæg: 4353
Tilmeldt: 18 jan 2004 10:27
Kontakt:

En lille vigtig ting omkring

23 jan 2015 12:52

En lille vigtig ting omkring (hale)indstillingsvinkler - eller "longitudinal dihedral" som det også kaldes:

Geometrisk vil haleplanet have negativ indstillings vinkel hvis dets korde er modsat vingens ift det fælles referenceplan for begge flader (og er almindeligvis det man vil betegne som en IKKE-løftede hale)

EWD er ved samme geometri POSITIV - og sådan er det bare ! :)

Jeg ved at dette har forvirret mange (inklusiv mig selv) gennem tiderne.
Den eneste rationelle forklaringer jeg kan finde for det, er at EWD i geometrisk forstand følger enhedscirklen (ved positive værdier) - se skitsen.

@Bruel: Den eneste sikre estimering jeg kender (foruden "Trial & Error" fremgangsmåden) er programmet "das (nicht so) schwer-punkt berechner" (Schwerpunkt52), som tager udgangspunkt i en profildatabase og manuelt indtastede geometriske mål for modellen (sammen med ønskede/formodede flyvefart og stabilitets-mål). Output er forslag til CG (målt fra forkant) og EWD.
CT og jeg har brugt det mange gange - og i næsten lige så mange tilfælde er resultatet af prøveflyning kun endt med minimale efterjusteringer (af enten højderor eller haleplan).

Kan downloades "somewhere" (freeware) - kan bare ikke lige finde det!
(men jeg har ZIP-filerne hvis du vil have dem - de er for store til upload her på Forum)...

@Robert: Og ta' så at få ændret navnet på denne tråd - jeg bliver så forvirret når jeg forholder mig til dette og det VIRKELIGE indhold i tråden :D



Skulle det mon være dette ?
her
Mvh.
Arvid
 
Brugeravatar
nep123
Indlæg: 1385
Tilmeldt: 06 jul 2006 17:34
Geografisk sted: Hørsholm
Kontakt:

Dette link (idet der også

23 jan 2015 13:19

Dette link (idet der også er findes Profil-DB)... :)

her

Skulle bare lige tænke mig om (over frokosten)

@Peter: forsøgte at sende filerne til dig på din men fik fejl!
 
Brugeravatar
nep123
Indlæg: 1385
Tilmeldt: 06 jul 2006 17:34
Geografisk sted: Hørsholm
Kontakt:

23 jan 2015 13:23

Og som endnu et lille indlæg til diskutionen/tråden, så vær opmærksom på at EWD jo også ændres når der trimmes/klikkes vha højderorsudslaget, idet korden (som referencelinie) ændres :)
Vedhæftede filer
ScreenHunter_52 Jan. 23 13.26.jpg
ScreenHunter_52 Jan. 23 13.26.jpg (68.67 KiB) Vist 7564 gange
Niels Erik Pedersen
DEN-1807

(Medlem af NFK)


----------------------------