Hej og øv
Jeg kunne godt tænke mig forklaringen/slutningen, det er en spændende tråd.
Mvh
Peer
OK, Robert :)Min eneste reelle chance for at regulere EWD er via den grænseflade/overgangsklods jeg må lave fra det oprindelige 14% FX60-126 rodprofil til mit 9.2% "HN-217 mix"-profil.(s. 16):
En lille vigtig ting omkring (hale)indstillingsvinkler - eller "longitudinal dihedral" som det også kaldes:
Geometrisk vil haleplanet have negativ indstillings vinkel hvis dets korde er modsat vingens ift det fælles referenceplan for begge flader (og er almindeligvis det man vil betegne som en IKKE-løftede hale)
EWD er ved samme geometri POSITIV - og sådan er det bare ! :)
Jeg ved at dette har forvirret mange (inklusiv mig selv) gennem tiderne.
Den eneste rationelle forklaringer jeg kan finde for det, er at EWD i geometrisk forstand følger enhedscirklen (ved positive værdier) - se skitsen.
@Bruel: Den eneste sikre estimering jeg kender (foruden "Trial & Error" fremgangsmåden) er programmet "das (nicht so) schwer-punkt berechner" (Schwerpunkt52), som tager udgangspunkt i en profildatabase og manuelt indtastede geometriske mål for modellen (sammen med ønskede/formodede flyvefart og stabilitets-mål). Output er forslag til CG (målt fra forkant) og EWD.
CT og jeg har brugt det mange gange - og i næsten lige så mange tilfælde er resultatet af prøveflyning kun endt med minimale efterjusteringer (af enten højderor eller haleplan).
Kan downloades "somewhere" (freeware) - kan bare ikke lige finde det!
(men jeg har ZIP-filerne hvis du vil have dem - de er for store til upload her på Forum)...
@Robert: Og ta' så at få ændret navnet på denne tråd - jeg bliver så forvirret når jeg forholder mig til dette og det VIRKELIGE indhold i tråden :D