Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
Regnar Petersen
Indlæg: 2440
Tilmeldt: 13 nov 2001 22:20
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

OK, Robert :)Min eneste reelle

23 jan 2015 10:31

OK, Robert :)Min eneste reelle chance for at regulere EWD er via den grænseflade/overgangsklods jeg må lave fra det oprindelige 14% FX60-126 rodprofil til mit 9.2% "HN-217 mix"-profil.(s. 16):


F3A folket bruger et system der muliggør ændring af indstillingsvinklen på planerne. Vil det ikke også kunne bruges i en svæver?
M.v.h. Regnar

"Vær nidkær med hvad du skriver, men storsindet med hvad du accepterer!"



 
Brugeravatar
Arvid
Indlæg: 4353
Tilmeldt: 18 jan 2004 10:27
Kontakt:

En lille vigtig ting omkring

23 jan 2015 12:52

En lille vigtig ting omkring (hale)indstillingsvinkler - eller "longitudinal dihedral" som det også kaldes:

Geometrisk vil haleplanet have negativ indstillings vinkel hvis dets korde er modsat vingens ift det fælles referenceplan for begge flader (og er almindeligvis det man vil betegne som en IKKE-løftede hale)

EWD er ved samme geometri POSITIV - og sådan er det bare ! :)

Jeg ved at dette har forvirret mange (inklusiv mig selv) gennem tiderne.
Den eneste rationelle forklaringer jeg kan finde for det, er at EWD i geometrisk forstand følger enhedscirklen (ved positive værdier) - se skitsen.

@Bruel: Den eneste sikre estimering jeg kender (foruden "Trial & Error" fremgangsmåden) er programmet "das (nicht so) schwer-punkt berechner" (Schwerpunkt52), som tager udgangspunkt i en profildatabase og manuelt indtastede geometriske mål for modellen (sammen med ønskede/formodede flyvefart og stabilitets-mål). Output er forslag til CG (målt fra forkant) og EWD.
CT og jeg har brugt det mange gange - og i næsten lige så mange tilfælde er resultatet af prøveflyning kun endt med minimale efterjusteringer (af enten højderor eller haleplan).

Kan downloades "somewhere" (freeware) - kan bare ikke lige finde det!
(men jeg har ZIP-filerne hvis du vil have dem - de er for store til upload her på Forum)...

@Robert: Og ta' så at få ændret navnet på denne tråd - jeg bliver så forvirret når jeg forholder mig til dette og det VIRKELIGE indhold i tråden :D



Skulle det mon være dette ?
her
Mvh.
Arvid
 
Brugeravatar
nep123
Indlæg: 1385
Tilmeldt: 06 jul 2006 17:34
Geografisk sted: Hørsholm
Kontakt:

Dette link (idet der også

23 jan 2015 13:19

Dette link (idet der også er findes Profil-DB)... :)

her

Skulle bare lige tænke mig om (over frokosten)

@Peter: forsøgte at sende filerne til dig på din men fik fejl!
 
Brugeravatar
nep123
Indlæg: 1385
Tilmeldt: 06 jul 2006 17:34
Geografisk sted: Hørsholm
Kontakt:

23 jan 2015 13:23

Og som endnu et lille indlæg til diskutionen/tråden, så vær opmærksom på at EWD jo også ændres når der trimmes/klikkes vha højderorsudslaget, idet korden (som referencelinie) ændres :)
Vedhæftede filer
ScreenHunter_52 Jan. 23 13.26.jpg
ScreenHunter_52 Jan. 23 13.26.jpg (68.67 KiB) Vist 7567 gange
Niels Erik Pedersen
DEN-1807

(Medlem af NFK)


----------------------------

 
Brugeravatar
Robert Danielsen
Emnestarter
Indlæg: 5987
Tilmeldt: 02 jan 2002 20:59
Kontakt:

F3A folket bruger et system

23 jan 2015 13:44

F3A folket bruger et system der muliggør ændring af indstillingsvinklen på planerne. Vil det ikke også kunne bruges i en svæver?

Det er bare ikke så nemt at bygge ind i en ARF model. Mig bekendt er det vingerne de stiller på. Og det er svært når vinger og krop er bygget til ET sted.

@NEP.
Var det beder:D

Det er helt tydligt at jeg (igen) har fået åbnet op for den helt store teoritiske diskution. Og det er helt ok.
Men personligt skal mit fly bare ud og flyve. Det skal self flyve godt, men jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal teste, og beslutte hvorrnår det er best, og hvilken vej jeg så skal trimme.
Er det dyk test vi er ude i ?
Mvh Robert Danielsen

Aviator MFK.
 
Brugeravatar
nep123
Indlæg: 1385
Tilmeldt: 06 jul 2006 17:34
Geografisk sted: Hørsholm
Kontakt:

Tak Robert - ingen teori

23 jan 2015 13:48

Tak Robert - ingen teori fra min side (denne gang), blot facts :) !

Ja, dyktest er ALTID en god option (men Schwerpunkt52 er ikke nødvendigvis "rocket science" - og et rigtig godt udgangspunkt).
Niels Erik Pedersen
DEN-1807

(Medlem af NFK)


----------------------------

 
Brugeravatar
Robert Danielsen
Emnestarter
Indlæg: 5987
Tilmeldt: 02 jan 2002 20:59
Kontakt:

Tak Robert - ingen teori

23 jan 2015 14:11

Tak Robert - ingen teori fra min side (denne gang), blot facts :) !

Ja, dyktest er ALTID en god option (men Schwerpunkt52 er ikke nødvendigvis "rocket science" - og et rigtig godt udgangspunkt).

Sikkert ikke. Men det er på tysk;)
Mvh Robert Danielsen

Aviator MFK.
 
Brugeravatar
nep123
Indlæg: 1385
Tilmeldt: 06 jul 2006 17:34
Geografisk sted: Hørsholm
Kontakt:

Google translate ? :) F.eks.:

23 jan 2015 14:27

Google translate ? :)

F.eks.:

Da immer noch bei den meisten Modellen, ob Baukasten oder Fertigmodell, die Angaben zur EWD fehlen und Schwerpunktangaben mit Vorsicht zu geniessen sind, ist eine Kontrollrechnung angebracht. Die in diversen Veröffentlichungen vorgestelleten mathematischen Verfahren habe ich bereits vor Jahren in einem einfachen Turbo-Pascal-Programm zusammengefasst und bislang damit gute Erfahrungen gemacht. Da dieses Programm nur im DOS-Modus lief habe ich es in in die Programmiersprache Delphi5 umgesetzt und um einige Zusätze erweitert. Es läuft ohne Zusatzprogramme unter Windows und kann aber auch ohne Installation auf dem Rechner von einer Diskette aus gestartet werden. Zur Zeit liegt die Version 5.2.1 vor.
... und so weiter :-)

På "Google Dansk":

Efterhånden som flere og flere på de fleste modeller , uanset om modulære eller præfabrikeret model , nærmere oplysninger om EWD mangler og balance oplysninger skal behandles med forsigtighed , er knyttet en kontrol erklæring . Den vorgestelleten i forskellige publikationer matematisk metode, jeg har sammenfattet nogle år siden i en enkel Turbo Pascal program og så langt så gode erfaringer . Da dette program begyndte kun i DOS-tilstand jeg har det implementeret i programmeringssproget Delphi5 og tilføjet nogle tilbehør . Det kører uden yderligere programmer på Windows og også kan startes uden installation på computeren fra en diskette . På nuværende tidspunkt den version 5.2.1 er tilgængelig.

Ja, ikke helt korrekt men absolut tolkbar/brugbar... :p
Niels Erik Pedersen
DEN-1807

(Medlem af NFK)


----------------------------

 
Gæst

Tak gutter

23 jan 2015 15:31

Tak gutter

SB 10'eren er altså et super fint fly.

Ja - det er så forfærdelig 70'er-kantet at det faktisk er helt smukt... :)

Jeg forstår ikke helt at du/man skal korriger for washout. Er ide'en med washout, at tippen skal forsætte med at flyve/bære, når rasten af vinger staller, så man derved ikke tipstaller, men bare begynder at synke hurtiger.
Så tænker jeg, at ved at udlinge det, vil noget af ide'en i washout så ikke gå tabt?

Jeg har aldrig oplevet washout i svævefly over 2m. De har alle været uden. Og det er min K8b også.
Rigtigt at man primært bruger wash-out til at formindske tendensen til tipstalls - specielt i en kurve hvor den indre vinges tip opererer med et markant lavere Re-tal end den indre vinges rod. (Samme effekt kan jo iøvrigt delvist opnås på en full-house-svæver ved at give mere mere flaps på indre panel end yderpanel.) Og lavere-Re-tal -> lavere stall-vinkel ('kritisk indfaldsvinkel'). For meget wash-out og man får problemet med negativ løft omkring tippen ved høj fart/lav-indfaldsvinkel...

Min pointe med "wash-out-korrektion" er, at hvis man fx har 1.0grd wash-out lineært fra rod mod tip og sigter efter 1.5grd's EWD er man nødt til at kompensere for wash-out'en når man måler indstillingsvinklen på vingens rod. Her kan det således godt være at man skal have fx 1.9grd's EWD (målt fra vingeroden) med 1.0grd's wash-out - ift. 1.5grd EWD (målt fra vingeroden) med en vinge med 0grd's wash-out (og samme profil og øvrig geometri).

@NEP: Takker for forklaringer og input med 'schwerpunkt52' - det må jeg se at få installeret på Windåsen! Fortegnskonventionen vedr. indfalds- og indstillingsvinkler ("modsat matematisk omløbsretning") må man vel lære at leve med :)

@Arvid: Tak for link - ovenstående link er et direkte download-link.

@Regnar: Tak for tip mht regulering af indstillingsvinkel på F3A'ere. Jeg så at Lerager (NFK) kunne justere indstillingsvinkel på sit haleplan via et "gevind-arrangement" (på en Osmose F3A'er) - jeg vidste ikke at det også angik bæreplanet!
 
Brugeravatar
Robert Danielsen
Emnestarter
Indlæg: 5987
Tilmeldt: 02 jan 2002 20:59
Kontakt:

15 feb 2015 13:38

Fik testfløjet i går. Og den flyver super godt. Den var til at starte å MEGET langsom. Helt ukritisk, og kunne stadig styre den. Men jeg kunne næsten ikke komme imod vinden. Og det tænkte jeg at et HQ profil burde. Skydækket lå meget lavt, så det kunne ikke blive til de voldsomme dyk test. Men nogle små kunne jeg godt klare. Og det viste sig at den rette lidt for voldsom op i forhold til min smag. Så den fik lidt dyktrim, og da dyktest var som jeg gerne ville have det, fløj den også fint imod vinden. Dog gik det forsat ret langsomt. Men det er jo også sådan en K8b skal flyve.

Den står nu med en lille smule dyktrim. Om jeg juster det væk ved at ligge lidt mere under forkanten på haleplanet, eller skal der bare lidt mere bly i snuden? Vil det ikke give bølge flyvning??

Jeg har planer om at lave så jeg kan ligge noget balast i den, til de dage det blæser mere end 4ms. Men det er nok et fly jeg vil bruge mest på de rigtig gode dage. Men nu må jeg se.
Vedhæftede filer
2015-02-14 16.47.44.jpg
2015-02-14 16.47.44.jpg (91.92 KiB) Vist 1815 gange
Mvh Robert Danielsen

Aviator MFK.