Alle danske modelpiloters forum

 
heli
Emnestarter
Indlæg: 24
Tilmeldt: 08 mar 2014 17:47
Kontakt:

Forståelse for teorien bag ”Engine Offset” samt ”Right Thrust Angle”.

25 jul 2015 22:55

Forståelse for teorien bag ”Engine Offset” samt ”Right Thrust Angle”.

Jeg har nu læst hvad jeg kan finde om emnet på engelsk, men forstår det stadig ikke helt. Det er ikke en praktisk motor montering jeg ønsker kun teorien bag.

For at forstå det ser jeg det hele fra ”Cockpittet”, og motoren er placeret foran på maskinen, og drejer højre rundt. Der er _ikke_ foretaget kompensation på fly modellen, hvilket gør at motoren skal placeres og hældes så den foretager kompensationen.

1)
Skal motoren flyttes fra center linjen, eller skal motoren monteres i center linjen og vinkles (ned og til højre) eller både flyttes og hældes?

Når ovenstående er på plads har jeg udvidet ”opgaven” med følgende:

2)
Vi antager at afstanden fra bagsiden af propellen og til montagestedet på fronter af maskinen er 10 cm.
Vi antager at motorbeslaget som monteres på fronten er 60mm langt og 40mm højt.
Vi ønsker 2 grader ”Engine Offset”, samt 3 grader ”Right Thrust Angle”.


Kom gerne med noget teori og beregninger...

 
heli
Emnestarter
Indlæg: 24
Tilmeldt: 08 mar 2014 17:47
Kontakt:

Tak for det, det eneste

26 jul 2015 08:07

Tak for det, det eneste jeg får ud af det er resultaterne for flytning og vinklingen af motoren som også kan udregnes som
Montage plade = 50 mm samt motor længde fra montage til bagsiden at propellen = 100mm og så at han vinkler 3grader.
sin(3)*100 = 5,2mm og sin(3)*50=2,6mm

Det jeg bøvler med er om motoren både skal vinkles og flyttes?

Vinklingen gør at maskinen trækkes på plads, og motor flytningen gør vel at centerlinjen forbliver korrekt? Men det er her jeg mangler forståelsen???
Flytning af motoren gælder vel også kun hvis motoren "stikker" frem og ikke når den ligger i selve flyet, det handler vel om at bagkanten af propellem "næsten" flugter med montage stedet.
 
Brugeravatar
Krolle Erik
Indlæg: 799
Tilmeldt: 03 feb 2008 19:49
Geografisk sted: Nykøbing Mors
Kontakt:

Hej, propelmedbringer/motoraksel skal jo teoretisk

27 jul 2015 15:08

Hej, propelmedbringer/motoraksel skal jo teoretisk blive i centerlinien af kroppen, når du har vinklet motoren. Derfor dette offset af motorens placering,set bag motoren ind mod motorspantet.
Har modellen et motorcowl, vil det så også passe at motoraksel stikker ud lige i midten. Gir´ det mening? Mvh. Erik.
 
heli
Emnestarter
Indlæg: 24
Tilmeldt: 08 mar 2014 17:47
Kontakt:

Det giver meget mening, mærkeligt

27 jul 2015 19:00

Det giver meget mening, mærkeligt jeg ikke kunne forstå det tidligere. Du har forklaret det kort og godt. Når motoren vinkled skal propellen stadig være i centerlinjen, derfor flyttes motoren. Når motoren er placeret inde i kroppen og ikke stikker frem vil en lille vinkling ikke flytte center ret meget. Det er sikkert også derfor motoren typisk ikke flyttes. Men ved en motor som stikker langt frem vil en lille vinkling betyde at center flyttes og derfor flyttes motoren også. Er det rigtigt.:.?
 
Brugeravatar
rcflier
Indlæg: 1977
Tilmeldt: 04 apr 2002 08:38
Geografisk sted: Stenseby, Nexø, Bornholm
Kontakt:

Det er rigtigt, propellens center

27 jul 2015 21:50

Det er rigtigt, propellens center stadig skal være centreret.
Sidst jeg byggede en model (længe siden), brugte jeg trigonometri til at udregne,
hvor meget motoren skulle flyttes. Jeg lavede så et par skæve stykker træ som underlag.

Propellen laver en slipstrøm bag sig som et restprodukt af sin flyvning rundt om akslen.
Denne proptrækkervind slår ind mod sideroret og får flyet til at dreje, når motoren yder noget.
Man kunne trimme sideroret, men så slår modellen ud til den anden side, når motoren slås fra.
Så det er bedst at korrigere motorens trækretning.

Nedadtræk er vel mest til fly med asymmetriske (bærende) vingeprofiler.

Men forklaringen er vel lidt mere kompliceret end det? (fiske, fiske - kom nu frisk)

Mvh.
Erik
Østbornholms ModelFlyveklub
BEAM Avantgarde, Goblin 500, Futaba/Robbe FX-22 pølsebakke sender:D
H kontrollant
 
Brugeravatar
zik zak
Indlæg: 831
Tilmeldt: 06 aug 2003 12:54
Geografisk sted: Kbh - Denmark
Kontakt:

Beklager jeg genopliver denne gamle

26 maj 2016 15:22

Beklager jeg genopliver denne gamle tråd - men jeg søger også lidt information om vinklen på motoren.
Jeg flyver linestyret, med F2D modeller, det er en vinge uden side ror (eller winglets) (eks denne her)
Modellen har symetrisk profil og skal både flyve normalt og på hovedet. Giver det i den forbindelse mening at have motoren vinklet?
Hvis "side vinklen" er nødvendig pga propellens slipstrøm der virker på yaw retningen er det vel ikke nødvendigt her da flyet ikke har nævneværdig "side areal".
Vinklen op/ned bør heller ikke være nødvendig da modellen skal flyve normalt og på hovedet.

Har forsøgt at finde teori om dette men uden held - links er velkommen (også selvom der er matematik ;) )
Tak
Tjek min kanal på Youtube!

André Bertelsen


F2D Combat
Først stik er altid gratis...
André B.
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Hej André. Jeg er ikke den

26 maj 2016 17:34

Hej André.

Jeg er ikke den store teoretiker mere praktiker😊.
Lige præcis i F2D ønsker man at modellen er neutral både retvendt og inverteret.
Da profilet er 100% symetrisk vil jeg mene at motoren skal trække lige gennem centerlinien for modellen. Der er dog et lille men. Propellen genererer dog stadig propwash hvilket vil løfte ydervingen og trykke indervingen. Det kompensere du så med tipvægt ikke?
Kender ikke til nogen, der har forsøgt at erstatte tipvægten med nedadtræk på motoren😀.

Modsat "normal"-modeller vender vi jo motoren mod venstre,men det er jo for at skabe linetræk.

Ham den gamle....
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
Brugeravatar
LKJ
Indlæg: 3125
Tilmeldt: 15 jun 2006 17:42
Kontakt:

Tipvægten sidder der for at

26 maj 2016 22:53

Tipvægten sidder der for at udligne noget af linevægten der ellers vil vægte den inderste vinge ned så modellen kommer ind, man hjælper det også med lidt større indervinge, det har jeg da i hvertfald selv lavet dengang jeg fløj linestyret, udad træk på motoren er der self. også af samme årsag og påvirkningen af sideroret ignoreres. Til symetriske profiler og specielt til kunstflyvning bruger man ikke nedad træk fordi den skal flyve ens med begge sider op, til ikke symetriske profiler bruger men nedad træk for at modvirke trykpunkt ændringerne ved fart/motorkraft ændringerne på i hvertfald RC og 1/1 fly, har aldrig set det brugt ved linestyret men det skulle såmen nok virke der også.
MVH.
Lars Kruse Jensen
MFD 8187

Medlem af bestyrelsen i http://www.uas-sport.dk/

Medlem af.
Sleipner modelflyveklub.
 
Brugeravatar
zik zak
Indlæg: 831
Tilmeldt: 06 aug 2003 12:54
Geografisk sted: Kbh - Denmark
Kontakt:

... Propellen genererer dog stadig propwash

30 maj 2016 10:12


...
Propellen genererer dog stadig propwash hvilket vil løfte ydervingen og trykke indervingen. Det kompensere du så med tipvægt ikke?
...
Modsat "normal"-modeller vender vi jo motoren mod venstre,men det er jo for at skabe linetræk.
...



Ud af træk på motoren for at få linetræk er en myte :)
Beklager
Men spændende pointe ellers!
Det er rigtigt at tipvægten også er der for at hjælpe med at udligen linernes vægt.
Så min første antagelse om at thrust angles på F2D fly holder stik, de skal være 0grader og 0 grader :D

\André
Tjek min kanal på Youtube!

André Bertelsen


F2D Combat
Først stik er altid gratis...
André B.
 
Brugeravatar
zik zak
Indlæg: 831
Tilmeldt: 06 aug 2003 12:54
Geografisk sted: Kbh - Denmark
Kontakt:

... Propellen genererer dog stadig propwash

30 maj 2016 10:26


...
Propellen genererer dog stadig propwash hvilket vil løfte ydervingen og trykke indervingen. Det kompensere du så med tipvægt ikke?
...



Hov vent lidt, virker det ikke den anden vej?
Jeg får en slipstrøm der rotere med uret (set bag gra modellen), så den trykker på ydervingen og løfter på indervingen....
Misser jeg et eller andet?
Tjek min kanal på Youtube!

André Bertelsen


F2D Combat
Først stik er altid gratis...
André B.