Alle danske modelpiloters forum

 
bruel
Emnestarter
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Software til profil-manipulation

08 nov 2015 21:48

En tråd om software (lokal software som web-services) til profil-manipulation. Beskriv hvad software I bruger når I tegner, manipulerer, format-konverterer, osv profiler (CAD-software, vektor-tegneprogrammer, XFoil, XFLR5, ...).
 
bruel
Emnestarter
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

No Title

08 nov 2015 23:09

Brug af airfoiltools.com til konvertering af en dat-fil til en svg-fil (til brug i et vektor-tegneprogram a la Inkscape, Illustrator, CorelDraw, ...)

  • Brugere kan upload'e profiler til airfoiltools.com via 'My airfoils' på startsiden
  • Udfyld tekstfelterne 'Description' og 'Dat file data'. Sidstnævnte ved copy/paste af dat-filen via fx en teksteditor (1. vedh). Tryk 'Add' nederst (ikke vist på skærmbilledet)
  • På næste side: Find og tryk på linket 'Send to airfoil plotter' (nederst til højre) (2. vedh)
  • ------------------------ " -------------------------- 'SVG image as text file' (3. vedh)
  • En dialog dukker op hvor man kan lokalt kan gemme den ønskede svg-fil - auto-navngivet 'user-000.svg'
  • Denne fil kan så evt re-navngives i en filmanager a la 'AG24-c2.0.svg' og åbnes og videre-manipuleres i et passende vektortegneprogram (4. vedh)

Slut, prut, finale :)
 
Brugeravatar
jens39
Indlæg: 1579
Tilmeldt: 18 feb 2007 15:46
Kontakt:

Jeg er jo ikke medlem,

31 jan 2016 12:26

Jeg er jo ikke medlem, så jeg kan jo skrive lige hvad jeg vil ;-)
for the nerds
her

Jens Hoffmann
FAI ID: 17279
 
Brugeravatar
MrFox
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 29 dec 2010 22:11
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Jeg bruger profili det er

31 jan 2016 12:32

Jeg bruger profili det er et udemærket program
Med venlig hilsen

Medlem af:

De Frie modelflyvere

BenBoxLaser


RCGROUPS
RC-Ørnene
MDK


The ultimate measure of a man is not where he stands in moments of comfort and convenience,
but where he stands at times of challenge and controversy M. L. King jr.
 
Brugeravatar
Pkrusager
Indlæg: 171
Tilmeldt: 07 jul 2012 12:13
Geografisk sted: Brande
Kontakt:

Profili, det kan også generere

31 jan 2016 21:26

Profili, det kan også generere nye profiler, såfremt den du ønsker ikke er i databasen
 
Brugeravatar
Skotte
Indlæg: 292
Tilmeldt: 12 jul 2005 19:18
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Profili, det kan også generere

01 feb 2016 14:12

Profili, det kan også generere nye profiler, såfremt den du ønsker ikke er i databasen


Jeps
Skotte
 
bruel
Emnestarter
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Kender godt Profili (Profili2) men

01 feb 2016 14:31

Kender godt Profili (Profili2) men er ikke ekspertbruger. Mig bekendt bruger Profili dog Drela's XFOIL som dens profil-generator og XFOIL kan installeres på UNIX (enten i ren form eller via XFLR5).

Hvad mener I med "generere nye profiler"? Er det mon

  • Almindelig modifikation af eksisterende profiler (middeltykkelse, -krumning, krumningsradius for LE og TE, direkte koordinat-redigering, blanding af to profiler, osv, osv)
  • Eller kan Profili fx lave "reverse analysis" og generere profiler ud fra en given polar-familie? Det mener jeg nemlig at XFOIL kan (men er ikke helt sikker?)

 
Brugeravatar
Pkrusager
Indlæg: 171
Tilmeldt: 07 jul 2012 12:13
Geografisk sted: Brande
Kontakt:

Profili kan: ændre forholdene i

01 feb 2016 15:43

Profili kan: ændre forholdene i en eksisterende profil, mikse 2 profiler, lave en ny profil både med forholdstal og med kordinater.
Du kan også impotere fra diverse formater.

Med hensyn til "reverse analysis" er jeg ikke helt inde i dette, der er stadig mange af programmets muligheder jeg ikke har udforsket.
 
Brugeravatar
excalibur
Indlæg: 275
Tilmeldt: 14 apr 2004 10:09
Kontakt:

02 feb 2016 22:39

Jeg brugte Profili2 Pro indtil jeg fandt XFLR5 og har ikke kigget tilbage siden. Det er en fantastisk gratis pakke til design/modding af profiler, og 3D analyse af komplette samlinger af en samling af vinger (et fly). Her kan Profili slet ikke være med, idet Profili analyserer 2D, altså et lille udsnit af vingen. XFLR5 analyserer hele flyet. Derfor kan du få komplette performance analyser af dit fly, istedetfor i Profili, hvor du er nødt til at fortolke polarer for at kunne bruge det.

XFLR5 er meget mere brugervenligt, og samtidigt uendeligt meget mere bredt i sin anvendelses-område. Det er virkeligt rørende at det er gratis!

XFLR5 giver også mulighed for at ændre et profil (tilføje flap/slat), eller lave en hybrid imellem 2 profiler.

Held og lykke
Vedhæftede filer
XLFR5 - airfoil design.png
XLFR5 - airfoil design.png (39.4 KiB) Vist 2198 gange
Morten Enevoldsen, webmaster - Dansk LSF koordinator

smsk-rc.dk


Artikel om design & konstruktion af BullSiGh F3J flyvende vinge (på Engelsk)


Mobil: 4098 0898 (FrSky Taranis X7)

It's never too late to have a happy childhood!