Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
rcflier
Indlæg: 1977
Tilmeldt: 04 apr 2002 08:38
Geografisk sted: Stenseby, Nexø, Bornholm
Kontakt:

Snedigt... Det er altid godt at

01 jul 2016 15:02

Snedigt...

Det er altid godt at suge nogle tips.

Mvh.
Erik
Østbornholms ModelFlyveklub
BEAM Avantgarde, Goblin 500, Futaba/Robbe FX-22 pølsebakke sender:D
H kontrollant
 
Brugeravatar
nep123
Indlæg: 1385
Tilmeldt: 06 jul 2006 17:34
Geografisk sted: Hørsholm
Kontakt:

No Title

29 aug 2016 14:09

Hr. Zik Zak,

Såfremt du kan bruge den anviste metode vha. (Robart's) "Angle of Incidence" måler herover, så bør du ihvertfald kunne opnå en 'grov' idé om størrelsen af vinkelforskellen mellem vingerod og - tip, altså geometrisk twist (a.k.a. "wash-out").

Vinkelmåleren vil altid forholde sig til de to mest ekstreme længdemæssige punkter i vingens tværsnit (altså korden).
Korden (chord) er per definition altid en lige linje* mellem forkantens og bagkantens henholdsvis forreste- og bageste punkt - se figur 1 (pdf).

FIG1


Det som du kan være ude for er, at vingeprofilet ikke er ens, men skifter både dimesion af korden (længden) og/eller profiltype.
med andre ord, at vingen både har geometrisk twist (washout) og aerodynamisk twist (ændring af profil type, også kendt som "blended airfoil").
Det sidste kan være svært at afgøre hvis du ikke har en præcis tegning af vingen i dette plan (altså tværsnit).
(se figur 2)

FIG2


*Bemærk dog, at vingekorde som referencelinje ikke nødvendigvis er en fast linje/størrelse - en bevægelig rorflade vil ændre denne (jf. figur 3).

FIG3


Inden for en træskolængde kan du dog være ligeglad med om "wash-out" skyldes det ene eller det andet - du har uanset en referencemåling at forholde dig til.
Håber at det kan bruges :-)

Mvh/Niels
Niels Erik Pedersen
DEN-1807

(Medlem af NFK)


----------------------------

 
Brugeravatar
zik zak
Emnestarter
Indlæg: 831
Tilmeldt: 06 aug 2003 12:54
Geografisk sted: Kbh - Denmark
Kontakt:

Hej Niels Tak fordit indput, jeg

05 sep 2016 20:38

Hej Niels
Tak fordit indput, jeg har ikke fået leget/kigget mere med at måle på modellerne. Jeg er dog i den heldige situation at mine vinge profiler er symetriske og profilet ved rod og tip er den samme (eller meget tæt på), tippen er skalleret ned. Jeg burde derfor ikke løbe ind i de problemer man får med et "blended airfoil".
Jeg har læst nogle artikler og en enkelt bog om principperne omkring forskellig vinge geometri, er ikke ekspert (langt fra), men nok til husbehov :)
Jeg var/er bare ude efter en smart måde at måle washoutet på, så jeg kan rette mine F2D modeller op, selv om jeg er lidt skæløjet :)
Tjek min kanal på Youtube!

André Bertelsen


F2D Combat
Først stik er altid gratis...
André B.
 
Brugeravatar
excalibur
Indlæg: 275
Tilmeldt: 14 apr 2004 10:09
Kontakt:

Re: Hvordan måler man washout?

05 feb 2018 13:02

Det er godt nogle fancy tips til måling af Washout.

Jeg tænker at idet manden efterlyser måling på en Zagi model, som er noget af det billigste og simpleste der findes. Så kan målemetoden måske også accepteres at være billig og simpel.

Så mit forslag er at du finder 4 blyanter, som du fæstner til vingen med elastikker. placer en blyant i hver vingerod og hver vingetip. Sørg for at blyanten følger profilets corde-linje (nul-opdrifts linjen) i vingeprofilet.

Hvis du her kan se når du du kigger fra vingetippen, ind over hver sides blyanter, og måske kan du kigge over hele modellen og på denne måde sikre at alle blyanter flugter hinanden. Så vil du have 0 graders washout.

Det behøver ikke altid koste, og være kompliceret. ;)
Morten Enevoldsen, webmaster - Dansk LSF koordinator

smsk-rc.dk


Artikel om design & konstruktion af BullSiGh F3J flyvende vinge (på Engelsk)


Mobil: 4098 0898 (FrSky Taranis X7)

It's never too late to have a happy childhood!
 
Brugeravatar
zik zak
Emnestarter
Indlæg: 831
Tilmeldt: 06 aug 2003 12:54
Geografisk sted: Kbh - Denmark
Kontakt:

Re: Hvordan måler man washout?

05 feb 2018 16:37

excalibur skrev:
Det er godt nogle fancy tips til måling af Washout.

Jeg tænker at idet manden efterlyser måling på en Zagi model, som er noget af det billigste og simpleste der findes. Så kan målemetoden måske også accepteres at være billig og simpel.

Så mit forslag er at du finder 4 blyanter, som du fæstner til vingen med elastikker. placer en blyant i hver vingerod og hver vingetip. Sørg for at blyanten følger profilets corde-linje (nul-opdrifts linjen) i vingeprofilet.

Hvis du her kan se når du du kigger fra vingetippen, ind over hver sides blyanter, og måske kan du kigge over hele modellen og på denne måde sikre at alle blyanter flugter hinanden. Så vil du have 0 graders washout.

Det behøver ikke altid koste, og være kompliceret. ;)


Hej excalibur

Tak for dit indspark

Prisen er i første omgang lige meget - søger blot en præcis måde at måle dette på (smerte grænsen er vel ca 1000kr for et præcist måle instrument).
For F2D konkurrence modeller er det vigtigt at der intet washout er da den ellers hænger skævt på linerne eller opføre sig underligt når den vender.

Problemet med at montere blyanter (eller en pind) er at den vil virke som tangent på profilet (der for man sætter dem). Så det vil i de fleste tilfælde give et "falsk" billede af hvordan tip og center er i forhold til hinanden, da det afhænger af den pågældende montering.
Hvis man kunne være sikker på de altid blev monteret præcist samme sted (og samme vinkel) ville det måske virke.

Det at "kigge" er det vi gør i dag, men det er ikke altid lige nemt og vil i de fleste tilfælde give en (for stor) forskel mellem de modeller. Jeg søger en måde at måle det på, altså få en kvantitativ beskrivelse, ikke lige hvad man syntes at tro man ser på dagen.

På grund af modellens opbygning og beklædning (mylar) kan modellen som stå i solen skifte facon, også transport hvor de komme til at ligge lidt i spænd (eks i en tæt pakket taske) gøre de skifter farcon.
En test tur med modellen vil afsløre om de er skæv eller ej, men når man står til en World cup, EM eller VM med 10+ modeller er det ikke det man har lyst til at bruge fokus og energi på.

Vi har allerede værktøj til at måle rorudslag (i 0.5grader), tyngdepunkt (i 0.5mm) og håndtags indstilling (i 0.5grader) i en meget finere opløsning end vi kan mærke når vi flyver, det vil sige vi kan være sikker på at de individuelle modeller en pilot har med til stævne flyver ens over hele hans flåde.

/André
Tjek min kanal på Youtube!

André Bertelsen


F2D Combat
Først stik er altid gratis...
André B.