Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
Hjeresen
Emnestarter
Indlæg: 310
Tilmeldt: 10 apr 2007 23:17
Geografisk sted: Farum
Kontakt:

Flyve egenskaber - med eller uden ører :)

06 okt 2016 17:29

Jeg er gået i gang med at bygge en Art Hobby Odyssey 2.7m med el setup. Den skal bruges til F5j sådan på hygge plan, vingen er påbegyndt og jeg skal vælge om den skal have ører eller ej.
Nu er det så at jeg kommer til kort! Hvad skal jeg vælge og hvorfor?
Billede
 
Brugeravatar
MrFox
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 29 dec 2010 22:11
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Den har vel ikke øre

06 okt 2016 19:33

Den har vel ikke øre (winglet) det er vel mere washout som den vel flyver bedst med?
Med venlig hilsen

Medlem af:

De Frie modelflyvere

BenBoxLaser


RCGROUPS
RC-Ørnene
MDK


The ultimate measure of a man is not where he stands in moments of comfort and convenience,
but where he stands at times of challenge and controversy M. L. King jr.
 
bruel
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Hej Bo. Med 'ører' tror

06 okt 2016 20:16

Hej Bo. Med 'ører' tror jeg du mener 'polyhedral' - dvs foruden det alm. "knæk" i vingeroden, knækkene i hver tip?

Det er ikke så vigtigt hvor mange knæk din vinge har (udover byggebesvær, længde af evt flaps, krængeror, etc). Det vigtige er hvor høj/lav den samlede V-form - EDA ('equivalent dihedral angle') - er. En lav EDA giver primært en lav spiralstabilitet ('spiral stability') som igen betyder at du for selv små krængningsvinkler (30grd) vil vælte ind kurven med et passende siderorsudslag og derfor er nødt til at "støtte" med lidt modsat krængeror. Omvendt giver en lille EDA/"V-form" et fly som har mindre tendens at slingre - "tracker" bedre - hvis det udsættes for turbulens under ligeudflyvning. En svæver skal både være behagelig at håndtere under ligeudflyvning og under kurveflyvning -> et kompromis må findes...

  • F3B/F-svævere har typisk en EDA på ca. 3grd (for hver vingehalvdel)
  • F3J/K-svævere med krængeror ligger typisk i intervallet 5-7grd - her bør din Odyssey ligge når det er termik (F5J) du påtænker
  • RES-svævere ligger typisk i intervallet 8-11grd

EDA'en skal beregnes under hensyn til vingens opdriftsfordeling, som fint kan tilnærmes via planformen og evt washout i de enkelte paneler. Du finder en fin EDA-beregner (Excel-regneark) her :

her
 
bruel
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Udover at bruge "ører" til

07 okt 2016 11:46

Udover at bruge "ører" til at forøge EDA'en, er her min personlige holdning: Jeg foretrækker et enkelt knæk (i roden) dvs en 'dihedral'-konfiguration, fordi:

  • Det koster typisk mere vægt og besvær at lave knæk. Og man ønsker ikke mere vægt end højst nødv. i tipperne på en svæver (inertimomentet omkring CG)
  • "Ører"-vinger er mere bøvlede at få ind og ud af beskyttelsesposer
  • Når man (ufrivilligt) sideglider må strømningen over knæk være mindre ren end på (halv-)vinge uden knæk

Ørers fordele må være muligheden for en relativ lav EDA og stadigvæk have en god tipfrigang (mod ground loops) - godt ved ex flystart eller landing i højt græs. Og selvfølgelig æstetik - nogle synes de ser flot ud :)
 
Brugeravatar
Hjeresen
Emnestarter
Indlæg: 310
Tilmeldt: 10 apr 2007 23:17
Geografisk sted: Farum
Kontakt:

Tak for jeres input! Peter

07 okt 2016 15:47

Tak for jeres input! Peter der er som du antager polyhedral wing som jeg referere til.
Jeg har besluttet at jeg ikke laver dem, jeg har 2 andre e-svævere som begge har polyhedral wings så nu har jeg måske mulighed for at mærke forskellen dog med det forbehold at de har en lidt anden profil.
Glæder mig til at kigge lidt på beregneren og naturligvis til at få modellen i luften.
Billede
 
Brugeravatar
Hjeresen
Emnestarter
Indlæg: 310
Tilmeldt: 10 apr 2007 23:17
Geografisk sted: Farum
Kontakt:

Vent, vent! Jeg har lige

10 okt 2016 09:10

Vent, vent! Jeg har lige kørt beregningerne igennem for din Odyssey og resultaterne er ret interessante: Uden ører: EDA = 3.1grd, med ører EDA = 4.7grd. Hertil skal du så lægge at vingen sweep'er (ca. 3.2grd når man laver arealmidling af de enkelte panelers sweep) - noget softwaren ikke korrigerer for :( Der findes en tommelfingerregel, som siger "3grd sweep => 1grd EDA-stigning" (jf. s. 14 her). Dvs effektivt taler vi nok om at du går fra ca. 4.1grd (3.1 + 1) uden ører til ca. 5.7grd (4.7 + 1) med ører.

5.7grd lyder meget fornuftigt til termikflyvning, IMHO (meget tæt på de 6grd du har nu på Longshot-DLG'en). Men de 5.7grd kunne du jo lige så godt opnå ved at undvære ørerne og istedet hæve dihedralen lidt (burde være muligt at skærpe vinklerne i vingeroden lidt med en stor plan slibeklods). Nærmere bestemt fra tegningens 38mm (ved snittet B-B) til 56mm - check selv vedh regneark :) Brug dihedralerne 56mm, 95.2mm og 110mm istedet for 38mm, 64.6mm og 114.6mm (med øret) i fanen 'Wing Dihedral' og check under 'Tail Sizing Checks' i fanen 'Results'. Du kan selv regne på hvad andre dihedraler giver af EDA-værdier for en (ren) dihedral-konfig -> brug formlerne: D1 = D, D2 = D*(700+490)/700 og D3 = D*(700+490+185)/700, hvor D er dihedralen for rodpanelet (fx ovenstående 56mm).

Glemte i #3 at nævne, at Sailplane Calc altså også kan beregne EDA (foruden alt muligt andet godt!). Vedhæfter som sagt mit Sailplan Calc-regneark af Odyssey'en, check lige tallet for tipkorden. Har brugt 76mm, fremgår ikke af tegningen -> måtte interpolere via andre mål.


Hej Peter
Ser først din post fra 7/10 nu!
Jeg har i weekenden samlet center vingen med epoxy så den mulighed er ikke længere til stede.
Jeg ender nok med ikke at lave polyhedral vinge men jeg går lige i tænkeboks:) og prøver at forstå lidt mere af din beregning i praksis ;) inden jeg tager endelig stilling.
Billede