Alle danske modelpiloters forum

 
Maverik
Emnestarter
Indlæg: 42
Tilmeldt: 29 mar 2011 09:17
Kontakt:

Lodning af stik..

25 jun 2015 09:04

Hej alle..

Hvilken loddekolbe kan anbefales, nå man skal lodde lidt større ledninger sammen med stik. Jeg kan ikke få varme nok på nu, med den jeg har.. :(

Jeg er ved at sætte de gule HobbyKing jst stik på et par speedcontroller..

Det er begyndt at gå mig lidt på nerverne..

Mvh Anders :)
 
NicroCide
Indlæg: 857
Tilmeldt: 31 dec 2013 15:04
Kontakt:

Wurth gasloddekolbe

25 jun 2015 09:07

Wurth gasloddekolbe
Mvh
Michael
 
Maverik
Emnestarter
Indlæg: 42
Tilmeldt: 29 mar 2011 09:17
Kontakt:

Tjekker den ud.. tak :)

25 jun 2015 09:29

Tjekker den ud.. tak :)
 
RED BARON
Indlæg: 298
Tilmeldt: 02 feb 2009 11:32
Kontakt:

Og køb en lille plast

25 jun 2015 10:27

Og køb en lille plast dåse med loddefedt. Set i Bauhaus. Så kræver det faktisk ikke så meget varme. Og i den lille dåse er der fedt til et langt liv :)
Selv nogle silikone ledninger hvor kobberet kan være svært at få tinnet til at binde på loddes fint med fedt. Det er uhyre vigtigt emnerne er rene:)
Flemming
:) Flemming Hammershøy
 
Jysk
Indlæg: 472
Tilmeldt: 09 aug 2013 18:57
Kontakt:

Glem lige det der loddefedt,

25 jun 2015 13:11

Glem lige det der loddefedt, da det er en syre i pasta, hvilket ikke er godt i forbindelse med elektronik
Hvis du kan finde en brugt eller nye billig loddestation, hvor du kan stille temperaturen, så er du rigtig godt kørende, tjek evt. DBA eller Gul og Gratis.
Til sidst, men ikke mindst, så skal der noget ordentlig loddetin til også.
Tjek evt. en elektronik løsdelsforretning, der må være en i Odense.
Erik 'Jysk'
Mit liv---- Mine regler:cool:
 
Brugeravatar
RasmusH
Indlæg: 3851
Tilmeldt: 29 jun 2006 08:45
Kontakt:

Glem lige det der loddefedt,

25 jun 2015 16:25

Glem lige det der loddefedt, da det er en syre i pasta, hvilket ikke er godt i forbindelse med elektronik
Hvis du kan finde en brugt eller nye billig loddestation, hvor du kan stille temperaturen, så er du rigtig godt kørende, tjek evt. DBA eller Gul og Gratis.
Til sidst, men ikke mindst, så skal der noget ordentlig loddetin til også.
Tjek evt. en elektronik løsdelsforretning, der må være en i Odense.

Hvordan kommer den der syre også i forbindelse med elektronik, når han bare skal lodde stik på ledninger?



Min erfaring er også at loddefedt gør opgaven lettere :-)

Måske det ikke er godt hvis man lodder print osv. Men jeg har aldrig oplevet problemer med det.

Mvh
A & H Certifikat.
A & H Kontrollant.
" Nakskov modelhelikopter klub
" ( www.nmhk.dk" )

Heli-Blog : dkhelimadness.blogspot.dk/" & facebook.com/DkHeliMadness"
 
Maverik
Emnestarter
Indlæg: 42
Tilmeldt: 29 mar 2011 09:17
Kontakt:

Tak fordi i tog jer

25 jun 2015 17:09

Tak fordi i tog jer tid til at skrive et svar.. :)
 
Brugeravatar
Steen Larsen
Indlæg: 1671
Tilmeldt: 07 nov 2001 00:05
Kontakt:

Hvordan kommer den der syre

25 jun 2015 17:14

Hvordan kommer den der syre også i forbindelse med elektronik, når han bare skal lodde stik på ledninger?



Min erfaring er også at loddefedt gør opgaven lettere :-)

Måske det ikke er godt hvis man lodder print osv. Men jeg har aldrig oplevet problemer med det.

Mvh


Ledninger er også en slags elektronik ;) og der kan ske det at syren æder dine ledere i ledningen, og på et tidspunkt så er det så som så med forbindelsen... der er flussmiddel i loddetin (til elektronik) og det får tinnet til at løbe bedre. Men angriber ikke metallerne.

Den optimale lodning foretages ved at komme tin på loddekolbens spids, føre spidsen hen til emnerne der skal loddes således at tinnet får kontakt med begge emner, herefter skal det varmes igennem. Det er det når du kan påføre nyt tin på den anden side af ledningen (altså end hvor kolben er) og tinnet så smelter der... Så løber tinnet ind alle de steder det skal og du har en ordentlig lodning. Du skal holde/fiksere ledning og stik til lodningen er kold igen. Bevæger du den før bliver lodningen mat og du har nu det der er en kold lodning = dårlig forbindelse. Så om igen hvis det sker.
Steen Larsen
 
jankn
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 feb 2013 20:04
Kontakt:

Mojn! Har lige svaret på "el"

25 jun 2015 17:22

Mojn!

Har lige svaret på "el" spørgsmål i en anden tråd og tør også godt at byde ind her...
Uden at gå alt for dybt i detaljer, så kan en del af de nævnte problemer forklares med, at en del af de motorer/regulatorer vi køber, er produceret for en rum tid siden i et fremmed land, hvor luftforureningen måske er højere, end den er her..;)
For at gøre det "nemt" for os at montere det stiksystem, som passer os bedst, har man fra fabrikkens side ofte allerede afisoleret ledningerne for os...måske med en stump krympefleks over..?!
Sådan set fint nok..men kobber er ret vild med at gå i forbindelse med den ilt der er i luften..oxydere! Og så er det pludselig ikke kobber vi skal lodde på, men kobber-oxyd.. og det går ikke!
Så det oxyderede lag skal fjernes fra kobberet, før vi kan få vores gode ikke oxyderede loddetin til at flyde korrekt!;)
Og der er faktisk ikke nogen vej uden om! Der skal en syre til, men stort set al syren vil fordampe, i forbindelse med at vi tilfører varme og der vil kun blive efterladt et salt, som er uskadelig for vores elektronik, så længe det er i fast form..
Loddefedt eller lodde-flux (flydende) er meget en smagssag...begge dele renser overfladen på kobberet og det er det, der er nødvendigt for, at vores tin kan flyde og skabe en korrekt forbindelse...

Og husk, at både ledning og stik skal renses..;)

JANKN
 
HenrikB73
Indlæg: 93
Tilmeldt: 25 jun 2012 01:19
Kontakt:

På min Weller loddestation skifter

25 jun 2015 23:46

På min Weller loddestation skifter jeg bare til en større spids når jeg skal have masser af varme til at lodde stik på de kraftige silikoneledninger.