Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
Gunzo
Emnestarter
Indlæg: 3
Tilmeldt: 08 maj 2019 10:16
Geografisk sted: Hinnerup
Kontakt:

Hvor må jeg flyve henne?!

08 maj 2019 15:16

Hej alle sammen!

Jeg har lige bestilt min første lille drone (HUBSAN H1224 ) og prøver nu og blive klogere på reglerne inden for drone flyvning og finde ud af hvor jeg kan flyve henne.
Har læst Drone-reglerne, og det virker ikke til der er mange steder man må flyve. Selv med en drone under 250 gram..

Så vidt jeg kan forstå Kan man nærmest kun flyve sin drone i en ModelFlyveklub
eller hvis man kender en privat person med meget stor grund (ude på landet)

Kan det virkelig passe er der ikke nogen offentlig steder man må flyve med drone?!! ( helst nær Østjylland /  Hinnerup )
Vh  Gunzo
 
Brugeravatar
JornWildt
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Hvor må jeg flyve henne?!

08 maj 2019 16:15

Start med at finde ud af hvor din kommunes landzoner ligger - det er her du må flyve frit (med navn og dronenummer på din drone). Du kan ofte se det på kommunens hjemmeside.
Men det er altid en god ide at melde sig ind i den lokale modelflyveklub - det er et godt sted at få tips og møde andre med samme interesser.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
Gunzo
Emnestarter
Indlæg: 3
Tilmeldt: 08 maj 2019 10:16
Geografisk sted: Hinnerup
Kontakt:

Re: Hvor må jeg flyve henne?!

09 maj 2019 08:36

Mange tak for svaret  JornWildt

Men er landzoner ikke oftest privatejet marker, enge, skove, osv. Hvor jeg så skal have tilladelse af ejeren til at flyve der?

(og når min drone er under 250 g skal der vel ikke navn og dronenummer på?)
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Indlæg: 1707
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Hvor må jeg flyve henne?!

09 maj 2019 08:53

Om et sted er offentligt eller privat, er vel ligegyldigt i forhold til lovgivningen?
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
JornWildt
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Hvor må jeg flyve henne?!

09 maj 2019 08:54

Du har ret med de 250g - der er langt mindre krav til registrering og forsikring. Det havde jeg overset. Der er heller ikke de samme afstandskrav til bygninger mm.

Hvad angår flyvestederne, så er problemet ikke at overflyve andres marker - så længe du holder dig fra bebyggelser - lige indtil din drone styrter ned ... så har du balladen med at du ikke selv må træde ind over markerne for at hente den.

Så offentligt tilgængelige natursteder i landzone - eller modelflyvepladser - er dine "go to" steder. Og, ganske rigtigt, dem er der desværre ikke super mange af, så man skal være lidt opsøgende i sit lokalområde for at finde de gode steder. Google maps med satelit-billede kunne være et sted at starte.

Men en lille drone på <250g kræver heller ikke det store luftrum, så det burde være muligt at finde et sted, hvor du ikke generer andre, ridser deres biler, lander i deres haver eller ender på deres balkoner :-) Typisk vil en lille græsmark eller eng et sted være fint.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
Gunzo
Emnestarter
Indlæg: 3
Tilmeldt: 08 maj 2019 10:16
Geografisk sted: Hinnerup
Kontakt:

Re: Hvor må jeg flyve henne?!

09 maj 2019 14:36

Mange tak for hjælpen!

Så må jeg i gang med at lede!