Alle danske modelpiloters forum

 
malergud321
Emnestarter
Indlæg: 32
Tilmeldt: 05 apr 2020 23:06
Kontakt:

motor størrelse

22 aug 2020 23:39

har denne Motor: 2212 2200KV 
 hvad betyder de tal?
hvad er forskellen i forhold til denne her 2218 / 1180 kv
 
Brugeravatar
JornWildt
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: motor størrelse

23 aug 2020 22:47

"2212" siger noget om motorstørrelsen, men der er ikke nogen standard for hvordan det skal fortolkes - det afhænger af producenten. Typisk er det noget med diameter, længde og/eller antallet af statorer/magneter (jeg kan ikke huske det præcise navn) i motoren. 

Det andet tal er "kv" - antal omdrejninger pr. volt. 10 volt på en 2220 KV motor har en teoretisk maks. omdrejninger pr. minut. på 22200. Se fx 

https://www.motionrc.com/blogs/motion-rc-blog/understanding-brushless-rc-motor-specifications

.

En børsteløs motor vil gøre alt hvad den kan for at nå det teoretiske maksimum - indtil det punkt hvor batteriet ikke kan levere strøm nok eller motoren simpelthen brænder af.

Så en 2220 KV motor vil kører cirka dobbelt så hurtigt som en 1180 motor ved den samme spænding.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
malergud321
Emnestarter
Indlæg: 32
Tilmeldt: 05 apr 2020 23:06
Kontakt:

Re: motor størrelse

26 aug 2020 22:33

har en axn floater med 2212 2200kv motor 5x5 propel
den vejer cirka 650 gram flyveklar med 1.2 meter vingefang

en model jeg kigger på har cirka samme vingefang og vejer 600 gram flyveklar
men her anbefaler de denne motor 2218 1180kv med propel 10x 4.5

den første er en begynder model den anden en lidt mere sporty model
men hvad er forskellen egentlig?
kan jeg bare smide udstyr fra den første i den? eller er der nogle finesser jeg ikke lige kan gennemskue?

(begge med 2200 mah 3s batteri)
 
Brugeravatar
JornWildt
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: motor størrelse

26 aug 2020 22:47

Lidt svært at svare på, men ...

Første propel har diameter 5" og stigning 5". "Stigning" er den teoretiske afstand propellen ville flytte sig, hvis den blev skruet præcist én omgang i en klat smør - altså flytter den din model 5" pr. omdrejning. Cirka ;-)

Første motor har kv = 2200 hvilket er relativt hurtigt, men normalt for små motorer. 

Anden propel har diameter 10" og stigning 4.5", dvs cirka samme stigning som den første, men dobbelt så stor. Jo større propel, desto større træk (ved fastholdt omdrejninger) - den propel kan altså trække et tungere fly med samme hastighed som den anden propel - men det vil koste meget mere energi (strøm) fordi propellen er større, og det vil nok også kræve en større motor.

For at propel #2 ikke skal blive for voldsom, så har motor #2 den halve kv af motor #1 (1180). Så den vil kunne trække et større læs - fx gøre det muligt at "gå lodret" med flyet - men gør det rundt regnet halvt så hurtigt (for samme batterispænding).

Jeg har ingen anelse om hvorfor producenterne har valgt henholdsvis den ene og den anden opsætning. Det ser mest ud til at man vil give fly #2 lidt mere trækkraft, men måske lidt lavere topfart. Trækkraften er god til at lave manøvrer som fx loops, og forbedre evnen til at flyve i blæsevejr.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.