Alle danske modelpiloters forum

 
flaksnas
Emnestarter
Indlæg: 47
Tilmeldt: 24 jul 2006 00:25
Kontakt:

justering af kaburator

24 jul 2006 00:52

Jeg ved ikke hvordan jeg for justeret, kaburatoren, så den kører bedst. der er en skrue på siden ved luftindtaget, som jeg tror er til tomgang, også en lille pind med en lille bøjning på som stikker ud til siden, som jeg tror regulerer, eller lukker for brændstof tilførelsen. Den sidder lige ved siden af brændstofslangen. Mit spørgsmål er hvordan, jeg indstiller kaburatoren så motoren kører med flest omdrejninger. Og får skruet ned for tomgangen. Eller retterer sagt hvordan den justeres i det hele taget. håber nogen kan hjælpe.
 
Brugeravatar
Thomas Scherrer
Indlæg: 2222
Tilmeldt: 10 jun 2003 14:42
Geografisk sted: oz2cpu at gmail dot com
Kontakt:

24 jul 2006 01:02

post inde i motore, hvis det skal være helt rigtigt,
hvilken motor ?
ville være godt at vide så du kan få helt rigtig info.
Fingerskruen er den vigtigste !
forudsat at du ikke har skruert på alt andet :-)
skrug den helt ind, med uret, ikke alt for hårdt, bare så du kan mærke at her stopper festen !
så skruer du den 1 1/2 til 1 3/4 omgang ud, og forsøger start ved min,
eller tæt på min gas, hvis den starter og køre stabilt, tages gløden fra, hvorefter du forsøger at give gas langsomt og derefter hurtigt,
alt efter belastningen pga propellen, vil den tage gassen hurtigt eller langsomt, samt også efter hvordan denne fingerskrue er stillet,
er motoren helt ny ? eller brugt ? og hvor meget ? er gløde røret helt nyt ? hvad forsyner du gløden med ? hvilken propel ?
vi kan spørge om mange ting før vi kan hjælpe helt perfekt :-)
men ok hoved reglen er at fingerskruen stillet ved MAX gas til MAX omdrejninger, og så lige et eller 2 klik mere ud, mod uret, så den går lidt federe end peaken siger,
hvis du har nitro i metanol/olie blandingen vil peaken være meget sværer at finde, og meget fladere, dvs den bliver go over et meget stører dreje område.
De andre skruer er enten tomgangsblanding eller tomgangsbegrændsning af gasspjæld eller en lille extra luft hulsskruge der ændre din tomgang, det kan vi sige mere om når vi ved hvilken motor.
Thomas Scherrer - Ballerup - Brug email