Alle danske modelpiloters forum

 
ff9quad
Emnestarter
Indlæg: 15
Tilmeldt: 20 apr 2015 02:30
Kontakt:

Multifokale linser

01 jan 2020 17:15

MULTIFOKALE LINSER

Hej, er der nogle der kender nogen som har erfaring med flyvning og udskiftning af sine naturlige linser med multifokale.

Gode råd modtages med tak.
 
Brugeravatar
tns
Indlæg: 86
Tilmeldt: 06 maj 2013 13:22
Geografisk sted: Græse
Kontakt:

Re: Multifokale linser

03 jan 2020 22:55

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår hvad du mener. Vil du uddybe?

Jeg bruger selv flerstyrke kontaktlinser, men det er vist ikke dét du mener?
 
ff9quad
Emnestarter
Indlæg: 15
Tilmeldt: 20 apr 2015 02:30
Kontakt:

Re: Multifokale linser

04 jan 2020 20:28

Hej, tak for din opmærksomhed, nej det den RLE operation hvor øjets naturlige linse opereres ud og erstattes med en trifokale linse så man slipper for briller, spørgsmålet var såmænd i korthed om det kunne skabe problemer for sin livshobby, det ville jo være betænkeligt, så måske var der nogle herinde der har prøvet det eller kender nogen.

Mvh
 
Brugeravatar
tns
Indlæg: 86
Tilmeldt: 06 maj 2013 13:22
Geografisk sted: Græse
Kontakt:

Re: Multifokale linser

05 jan 2020 18:41

Interessant! Jeg var ikke klar over at man tilbød linseudskiftning til korrektion af alderssyn - kendte kun til det ved grå stær. Jeg fandt lidt læsning her https://synskirurgi.dk/linseoperation-alderssyn.aspx - mest for andres skyld, da jeg tænker du allerede kender til det faglige.

Jeg synes at det er sjovt (men egentlig ikke overraskende) at princippet er det samme som ved bifokale kontaktlinser: øjet ser flere billeder på én gang og hjernen vælger det billede som er skarpt 8-) Jeg forstod på min optiker, at det ikke er alle som kan vænne sig til dét, og det er nok det eneste der derfor overrasker mig ved RLE operationen. Hvad nu hvis man ikke kan vænne sig til det? Med kontaktlinser kan man jo bare lade være med at bruge dem. Det kan også være at der er andre faktorer som spiller ind ved RLE, som gør at det fungerer anderledes end med kontaktlinser, så jeg skal ikke gøre mig klog på det.

Nu er jeg også blevet nysgerrig, så jeg håber at der er nogen som kan byde ind med egne erfaringer :)
 
Brugeravatar
JakeT
Indlæg: 121
Tilmeldt: 25 aug 2005 09:34
Kontakt:

Re: Multifokale linser

26 jan 2020 21:06

Jep, jeg har købt nogle multifokale linser hos synoptik. De havde et prøve abbonnement til en god pris, som jeg slog til på. Så bruger jeg dem bla til cykling. De er helt fantastiske ...
Pilot hos BAF - Bastrup AirField
Nu også Passioneret Søflyver

"Ned kommer man sq altid, spørgsmålet er bare hvordan" :cool:
VH Jakob Nors