Alle danske modelpiloters forum

 
Niels Eriksen
Emnestarter
Indlæg: 147
Tilmeldt: 06 mar 2016 22:31
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Rorhorn - Links - flap hængsler 3D printet, nogen erfaringer med holdbarhed?

01 feb 2021 12:20

Har printet disse fowler flap hængsler som jeg fandt på nettet som STL fil

Er der nogle erfaringer med holdbarhed for sådanne PLA printede dimser?
Vh Niels
IMG_4301.jpg

IMG_4301.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
Vedhæftede filer
IMG_4282.jpg
 
ClausT
Indlæg: 5509
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Rorhorn - Links - flap hængsler 3D printet, nogen erfaringer med holdbarhed?

09 feb 2021 12:45

Printet ser fint tæt ud, har du prøvet at hive og flå lidt i et af dem som det er nu?

Holdbarhed over tid kan jeg ikke desværre ikke bidrage med - men måske andre vil byde ind med erfaringer??
 
Niels Eriksen
Emnestarter
Indlæg: 147
Tilmeldt: 06 mar 2016 22:31
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Rorhorn - Links - flap hængsler 3D printet, nogen erfaringer med holdbarhed?

09 feb 2021 12:49

Tak for din kommentar Claus

Dem jeg har vist her er ikke printet så perfekt som jeg ønskede

Det er som om der er lidt “huller” imellem filament spor

Vil prøve at teste dem lidt for vrid og træk! God pointe!

Vh Niels


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Brugeravatar
Futterama
Indlæg: 589
Tilmeldt: 14 jul 2004 14:19
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Rorhorn - Links - flap hængsler 3D printet, nogen erfaringer med holdbarhed?

10 feb 2021 08:48

Min erfaring med PLA, primært det fra hobbyking, er at det bliver sprødt og knækker meget let når det over tid udsættes for en vedvarende belastning f.eks. en ring der skal klemme om noget eller en clips der sidder fast ved at spænde omkring noget. Altså hvis der er mekanisk belastning på emnet, vil PLA'en med tiden knække.

Det seneste jeg har oplevet det med var nogle små clips jeg havde lavet til at hænge en LED lyskæde op på en loftliste til jul, de var begyndt at knække allerede her i februar (teenagere lader julelyset hænge lidt længere på deres værelse). Jeg har selvfølgelig ingen billeder ved hånden  :?
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub
 
haumovie
Indlæg: 104
Tilmeldt: 21 okt 2018 13:34
Geografisk sted: Mols
Kontakt:

Re: Rorhorn - Links - flap hængsler 3D printet, nogen erfaringer med holdbarhed?

10 feb 2021 11:08

Jeg bruger PLA print til adskillige ting inkl. rorhorn og motor mounts og den slags. Har også flere fly med en stor bestanddel af print og et enkelt som er rent print. Jeg oplever ikke nogen problemer.
Den største bekymring er varme. Vi flyver nok mest om sommeren og lader du modellen ligge i en varm bil, bliver PLA desværre ret blødt. Du kan vælge at printe i nogle mere varmebestandige materialer, med den øgede kompleksitet det giver.
Jeg ville ikke være bekymret for de hængsler du har der. De ser nydelige ud og hvis de er tilstrækkeligt bevægelige så er det bare om at få dem på og så huske det med varmen.
 
Niels Eriksen
Emnestarter
Indlæg: 147
Tilmeldt: 06 mar 2016 22:31
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Rorhorn - Links - flap hængsler 3D printet, nogen erfaringer med holdbarhed?

10 feb 2021 11:15

Tak for de gode kommentarer

Super at dele vores erfaringer, begyndere såsom øvede

Er ret spændende hvad den 3D printer kan bibringe vores hobby, tænker at det er MEGET manden bagved der er den største begrænsning

Har kæmpet lidt med at printe en hel flyver, og slås lidt med Warping af vinge elementer

Kan se at næsten uanset hvad jeg gør skal disse slibes/tilpasses lidt for at være helt plane

Selv med bred RAFT rundt om emne opstår der svag warping

Har I kommentarer til dette?

Mange hilsner Niels


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
haumovie
Indlæg: 104
Tilmeldt: 21 okt 2018 13:34
Geografisk sted: Mols
Kontakt:

Re: Rorhorn - Links - flap hængsler 3D printet, nogen erfaringer med holdbarhed?

10 feb 2021 15:44

Det kommer meget an på hvilken overflade du printer på. Jeg printer på glas og typisk med en bred brim når der er risiko for warping. På de vinger jeg har printet, har jeg printet uden køling, samt varmere end jeg plejer. Det er gået fint, med enkelte print som havde meget svag warping. 
Det er mit indtryk at et PEI sheet vedhæfter så godt at det ikke er noget issue.
 
Niels Eriksen
Emnestarter
Indlæg: 147
Tilmeldt: 06 mar 2016 22:31
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Rorhorn - Links - flap hængsler 3D printet, nogen erfaringer med holdbarhed?

10 feb 2021 15:54

Tak for svar
Når du nævner uden køling, er det så på glas pladen eller ventilator på extruder?

Jeg printer på glas

Vh Niels


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Brugeravatar
Arvid
Indlæg: 4353
Tilmeldt: 18 jan 2004 10:27
Kontakt:

Re: Rorhorn - Links - flap hængsler 3D printet, nogen erfaringer med holdbarhed?

10 feb 2021 19:23

Hej Niels
testede den fil du sendte endnu engang (base) 
Slicer samme som du fik dog med nozzle 205gr og bed 70gr (forvarmet)
Og ingen warping denne gang (på min printer)
2021-02-10 19.16.44.jpg
Mvh.
Arvid
 
haumovie
Indlæg: 104
Tilmeldt: 21 okt 2018 13:34
Geografisk sted: Mols
Kontakt:

Re: Rorhorn - Links - flap hængsler 3D printet, nogen erfaringer med holdbarhed?

11 feb 2021 10:10

Ingen extruder køling. 
Deres anbefalinger lyder vist på 230grader og noget ekstra flow. Se evt. her: https://3dlabprint.com/faq/ og find en profil for Cura her: https://3dlabprint.com/faq/cura/