Alle danske modelpiloters forum

 
tindsor
Emnestarter
Indlæg: 316
Tilmeldt: 15 feb 2003 16:05
Kontakt:

Montering af propel på stor elmotor

30 maj 2018 23:30

Hejsa,
Jeg er ved at færdiggøre en 1/4 skala sopwith pup på el. Motoren er en AXI 5345/16 og egentligt havde jeg købt en APC 22x12 propel i plastic, men jeg vil egentligt hellere have en træ-propel på da det vil passe bedre til modellen.
Til motoren blev der leveret en propel-adaptor hvor propellen skubbes ind over og blot spændes fast med en enkelt møtrik (se billede). Nu er spørgsmålet så om det er den foretrukne måde at gøre det på eller om det er bedre at montere den direkte på motoren med 4 bolte i stedet? Så kan jeg også slippe for at skulle se på et dumt gevindstykke...

Hvis den skal monteres med 4 bolte, har jeg en plan om at 3D printe et afstandsstykke i plastik som vil give den samme afstand som aluminiums-adaptoren giver nu. Afstandsstykket skal som sådan ikke holde noget, det er bare for at propellen ikke støder på cowlet. Mon ikke det vil virke?

På forhånd tak :)
Vedhæftede filer
20180530_232219.jpg
Venlig hilsen

Anders Sørensen
EFK87
 
Brugeravatar
Futterama
Indlæg: 589
Tilmeldt: 14 jul 2004 14:19
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Montering af propel på stor elmotor

31 maj 2018 08:28

Jeg har selv en 3D printer, og har godt nok kun erfaring med PLA, men jeg ville ikke sætte min lid til at et stykke 3D printet noget-som-helst skulle styre at min propel sidder 100% lige på motorakslen.

Til det formål havde jeg helt klart lavet en spacer i alu, men nu har jeg jo også både drejebænk og fræser.
Men du skal da vist også være meget omhyggelig med de 4 boltes længde for at det ikke støder på statoren i motoren. En træpropel giver jo en smule efter når den bliver spændt fast.
Normalt har man også en aksel i midten som går gennem propellen og som styrer at propellen sidder 100% midtfor, den kommer du vel til at mangle?

Måske var det bedre at finde ud af hvor meget gevind der kommer til at stikke frem med den nuværende løsning, og så få skåret/drejet det overskydende af?
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub
 
Brugeravatar
LOLK'S
Indlæg: 492
Tilmeldt: 04 jul 2011 21:48
Geografisk sted: Vestsjælland
Kontakt:

Re: Montering af propel på stor elmotor

31 maj 2018 09:01

Det blir også noget skidt at skal ha 4 styk knækkede skruer ud af din motor når/hvis du stikker møllen lidt hårdt i jorden... :?
 
tindsor
Emnestarter
Indlæg: 316
Tilmeldt: 15 feb 2003 16:05
Kontakt:

Re: Montering af propel på stor elmotor

01 jun 2018 23:17

Tak for jeres fine input. Så tror jeg bare at jeg spænder propellen fast i adapteren og så på sigt skærer lidt af gevindet af hvis det kommer til at genere mit øje for meget.

Et side spørgsmål: er der nogle danske forhandlere der har træ-propeller i den størrelse? Synes ikke at hverken RC netbutik eller Holte har dem.
Venlig hilsen



Anders Sørensen

EFK87
 
Brugeravatar
Arvid
Indlæg: 4353
Tilmeldt: 18 jan 2004 10:27
Kontakt:

Re: Montering af propel på stor elmotor

02 jun 2018 10:38

du kunne jo evt. kigge her
http://www.hobby4u.dk/index.php?option= ... 4&Itemid=2

der er også andre mærker og størrelser på siden
Mvh.
Arvid
 
tindsor
Emnestarter
Indlæg: 316
Tilmeldt: 15 feb 2003 16:05
Kontakt:

Re: Montering af propel på stor elmotor

15 jun 2018 23:30

Tak for linket til hobby4u, jeg købte en Menz 22x10 propel hos ham.
Jeg må sige at den paser noget bedre end en plastik propel til modellen, men jeg var lidt overrasket over hvor kraftigt bygget den er, den er sikkert mest beregnet til benzin-motorer. Det positive ved det er så også at den er en del tykkere jeg jeg behøver ikke bekymre mig om at noget af propel-adaptoren sticker ud :D

Balancen var rimelig men ikke helt korrekt, så det har jeg valgt at løse ved at male lidt skala "kobber" indfatning. Jeg har malet den symmetisk (sådan da) men bare givet de et lidt tykkere lag i den lette side, så nu passer balancen.

20180611_214155.jpg

20180615_223841.jpg
Venlig hilsen



Anders Sørensen

EFK87
 
Brugeravatar
JornWildt
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Montering af propel på stor elmotor

16 jun 2018 07:33

Flot  :)
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.