Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Kan man skære akslen kortere på en motor?

08 jun 2018 08:31

Jeg har sådan en børsteløs el-motor her 

https://hobbyking.com/en_us/propdrive-v2-4238-750kv-brushless-outrunner-motor.html

sidende i motorrummet på min Mosquito. Motoren er monteret baglæns, således at akslen stikker bagud - ind i batteri-rummet. Desværre er batteriet liiiige lidt stort, så det støder på akslen, hvilket på mange måder ikke er særligt smart.

Jeg skal ikke bruge akslen til noget, så kan jeg med sindsro skære den kortere? Hvordan - gode tips?

Jeg forestiller mig at lade motoren køre på lave omdrejninger mens jeg bruger en lille Proxon-rotor-skæreskive til at skære akslen over med.

Jeg har ikke checket om prop-holderen er hul, så akslen kan bankes igennem den i stedet for.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
Futterama
Indlæg: 589
Tilmeldt: 14 jul 2004 14:19
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Kan man skære akslen kortere på en motor?

08 jun 2018 08:45

Jeg ville ikke begynde at banke noget hvis det var mig.

Jeg ville nok gøre som du foreslår, men sørg for at der ikke kan komme slibestøv ind i motoren, den skal være pakket helt tæt.

Brug evt. tape til at fjerne metalstøv det sætter sig uden på indpakningen pga. magnetisme før du pakker den ud igen, for at være sikker på at det ikke finder vej ind i motoren.
Senest rettet af Futterama 08 jun 2018 09:13, rettet i alt 1 gang.
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub
 
ClausT
Indlæg: 5509
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Kan man skære akslen kortere på en motor?

08 jun 2018 09:04

Enig med Martin, pak motoren ind i en plasticpose og skær af.
Du skal ikke bekymre dig om snittet bliver 100% lige, den korte afstand fra centrum er ikke nok til at give markant ubalance.
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Kan man skære akslen kortere på en motor?

09 jun 2018 23:46

God pointe med at holde støvet væk! Tak.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Kan man skære akslen kortere på en motor?

13 jun 2018 08:59

Det lykkedes perfekt - motoren blev pakket ind i en plastikpose, akslen prikket igennem posen, hullet sikret med lidt tape, og så blev akslen skåret over med en Proxxon rotor-skæreskive. Det tog kun et par minutter, og motoren spinner fint bagefter. Tak for hjælpen!
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.