Alle danske modelpiloters forum

 
Kwik Fly
Emnestarter
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11 jul 2011 20:46
Kontakt:

Motorstørrelse mm

14 apr 2019 11:05

Os, der er vokset op med brændstofmotorer, har en rimelig sikker fornemmelse for, hvor mange cm3 en motor skal ha' til en given model. Det er lidt sværere med el-motorerne, synes jeg. Derfor spørger jeg:

1: Findes der en sammenligningsoversigt imellem brændstof og el, eller en tommelfingerregel for, hvor mange HV/watt der skal til i forhold til vægt og/eller vingefang. Kender godt http://www.motocalc.com/, men den er lidt kompliceret/uoverskuelig, synes jeg.

2: Er ESC og BEC det samme

Har ledt på "sitemap" for at finde noget om dette, men kunne ikke finde noget. Måske det var noget for et af de kloge hoveder at skrive en artikel om dette i Modelflyvenyt ??

På forehånd tak
 
Stuff
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 05 aug 2010 08:54
Kontakt:

Re: Motorstørrelse mm

14 apr 2019 12:33

Hej,

Normalt kan du blot bruge en simpel ""watts per pounds" liste til at vurdere om en motor er kraftig nok. Som den der findes på denne side: https://www.modelairplanenews.com/electric-back-to-basics/. Det bruger jeg selv :)

En ESC og en BEC er ikke det samme. ESC'en er den enhed der driver motoren. BEC'en den enhed der driver servoer, understel, modtager osv. BEC'en bruges til at sikre stabil spænding på for eksempel 6V til alle de enheder der skal bruge det. Dvs. den nedskalerer spændingen fra det tilkoblede batteri, så servoer osv. ikke får for høj spænding.
 
På små fly er de to enheder bygget sammen til én enhed, som drives fra samme batteri, hvilket kan skabe forestillingen om at de er det samme. Men på større fly er det to separate fysiske enheder. På store fly har man så også to forskellige batterier til de to enheder. Et batteri til motor/ESC og et til BEC.

Det var den hurtige besvarelse :)

Mvh
Christoffer
Næstved Modelflyveklub

DarkLake RC: http://www.darklakerc.dk

Mød os på Facebook her: http://www.facebook.com/darklakerc