Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
zik zak
Emnestarter
Indlæg: 831
Tilmeldt: 06 aug 2003 12:54
Geografisk sted: Kbh - Denmark
Kontakt:

Parallel opladning af batterier?

09 jul 2020 12:38

Hej hive-mind

Jeg har et spørgsmål om parallel ladning/afladning af batterier.

Jeg har et setup alá det på billedet (4 stk 2s 300mAh).
Parallel-Charging-Schematic-Revamp[1].jpg


Balancer og lader er i samme enhed: ISDT SC-608

Jeg bruger en "blæksprutte" til at forbinde batterierne via deres balance plug
213814[1].jpg


Mit spørgsmål: er det nødvendigt at forbinde de "tykke" ledninger for alle batterierne eller er det nok at forbinde fra det ene batteri til laderen?
De er jo allerede forbundet igennem "blæksprutten" (hvis jeg skal tro mit multi meter).

Så min opsætning ser sådan ud, så jeg trykker strøm på bat1, men fordi bat1's positiv og netagiv terminal er forbindet via blæksprutte så trykker jeg jo strøm ind på alle cellerne.
bat.png


Jeg har søgt lidt rund omkring, men har ikke kunne finde svaret, måske jeg mangler den/de korrekte søge ord?

Jeg vil mene det bør gå godt - men forklar mig endelig hvorfor jeg tager fejl :roll:

/André
Tjek min kanal på Youtube!

André Bertelsen


F2D Combat
Først stik er altid gratis...
André B.
 
Brugeravatar
tns
Indlæg: 86
Tilmeldt: 06 maj 2013 13:22
Geografisk sted: Græse
Kontakt:

Re: Parallel opladning af batterier?

09 jul 2020 17:17

Det kommer nok an på hvor hurtigt du ønsker at lade, dvs. hvor meget strøm du vil presse igennem. Ledningerne på "blæksprutten" har formentlig en meget mindre diameter end de "tykke" ladeledninger. Det medfører at de ikke kan bære en lige så stor strøm (ampere) som ladeledningerne uden at blive varme. Det samme gælder selvfølgelig for selve stikkene, og det er nok dem der bliver varme først.

Det store spørgsmål er så, "hvor meget strøm kan blæksprutten konkret bære?", og det ved ikke nok om det til at svare. Min anbefaling vil være at forbinde de tykke ladekabler til alle batterierne for en sikkerheds skyld, også selvom det er relativt små batterier.
 
Brugeravatar
zik zak
Emnestarter
Indlæg: 831
Tilmeldt: 06 aug 2003 12:54
Geografisk sted: Kbh - Denmark
Kontakt:

Re: Parallel opladning af batterier?

09 jul 2020 19:31

tns skrev:
Det kommer nok an på hvor hurtigt du ønsker at lade, dvs. hvor meget strøm du vil presse igennem. Ledningerne på "blæksprutten" har formentlig en meget mindre diameter end de "tykke" ladeledninger. Det medfører at de ikke kan bære en lige så stor strøm (ampere) som ladeledningerne uden at blive varme. Det samme gælder selvfølgelig for selve stikkene, og det er nok dem der bliver varme først.

Det store spørgsmål er så, "hvor meget strøm kan blæksprutten konkret bære?", og det ved ikke nok om det til at svare. Min anbefaling vil være at forbinde de tykke ladekabler til alle batterierne for en sikkerheds skyld, også selvom det er relativt små batterier.


Hej

Det er 300mAh batterier, så hvis jeg lader med 1C så er det jo ikke meget strøm. Når der kobles parallelt ved jeg godt man kan lade med mere.
Selv med 4 batterier kommer vi (kun) op i nærheden af 1.2A i ladestrøm. Det forventer jeg ikke er det store problem, selv for tynde ledninger.
Afladning sker nok med max 0.6A (tror ikke min lader kan gøre det hurtigere).

Så det er jo ikke så meget strøm - vil være gode ved dem så regner ikke med at skulle lade dem voldsomt hurtigt op, så vil nok holde mig under 1C det mest af tiden.

Det var mest et "luksus problem" at jeg ikke skulle til at lave og have endnu en blæksprutte med i kassen for at koble de andre stik samme :)

Tak for svar

/André
Tjek min kanal på Youtube!

André Bertelsen


F2D Combat
Først stik er altid gratis...
André B.