Alle danske modelpiloters forum

 
SuperFlyer
Emnestarter
Indlæg: 6
Tilmeldt: 10 jul 2017 21:43
Geografisk sted: København
Kontakt:

Mine Lipoceller hæver

05 aug 2020 15:30

Et hurtigt spørgsmål.
Disse Lipoceller 3S 2100 mAh er svulmet op. Den ene mere end den anden. De har været op og afladet ca 15 gange.
Skal jeg kassere dem eller findes der et quickfix?
Tak på forhånd
Vedhæftede filer
IMG_2115.jpeg
IMG_2116.jpeg
IMG_2114.jpeg
 
Brugeravatar
Arvid
Indlæg: 4353
Tilmeldt: 18 jan 2004 10:27
Kontakt:

Re: Mine Lipoceller hæver

05 aug 2020 16:05

Kasseres!
undskyld spørgsmål, men har de ligget opladt i længere tid? og hvor gamle er de?
det er ikke normalt at de hæver uden de er mishandlet! enten at de har ligget med fuld opladning eller været afladet for langt ned.
min mening
Mvh.
Arvid
 
SuperFlyer
Emnestarter
Indlæg: 6
Tilmeldt: 10 jul 2017 21:43
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Mine Lipoceller hæver

05 aug 2020 16:07

Hej Arvid
Tak for hurtigt svar.
De bliver kasseret. Jeg vil ikke afvise at de har ligget opladet i posen.
Jeg skal blive bedre til at aflade mine Lipo.
MVH
Søren
 
Brugeravatar
Kim Andersen
Indlæg: 936
Tilmeldt: 17 okt 2005 17:51
Geografisk sted: Vinderup
Kontakt:

Re: Mine Lipoceller hæver

05 aug 2020 17:36

Bedste middel mod dette er at lipoerne er ladet til storage spænding, når de ikke bruges.
 
Andreas
Indlæg: 1450
Tilmeldt: 03 jan 2003 20:03
Geografisk sted: På en stol
Kontakt:

Re: Mine Lipoceller hæver

10 aug 2020 15:10

Samme sker, hvis man trækker en lidt for stor strøm.
Hilsen
Andreas ✈
 
jbentsen
Indlæg: 732
Tilmeldt: 21 jul 2004 20:10
Kontakt:

Re: Mine Lipoceller hæver

10 aug 2020 16:37

Over længere tid ja. Og det er derfor man køber celler der kan levere en del mere end man har behov for, altså en større C værdi end nødvendigt.
Korte bursts er dog ikke noget problem. F5B piloter trækker op til 200A ud af en 10S 1800 mAh pakke uden problemer, men kun i max. 2-3 sekunder.
 
Finn Andersen
Indlæg: 673
Tilmeldt: 20 apr 2009 19:35
Geografisk sted: Herlev
Kontakt:

Re: Mine Lipoceller hæver

12 aug 2020 09:40

Med al respekt:

Jeg lader mine batterier hjemme, med lav strømstyrke (1-2A afhængig af størrelse), når jeg har været ude og flyve. Så er de klar hvis jeg pludselig får tid til at komme afsted.

De ligger således fuldt opladede ganske længe og det har jeg gjort i årevis

Min teori er at det er den høje ladestrøm nogen bruger på pladsen og/eller store afladning som er årsag til at de bulner

mvh Finn
OY-2498
Flybar: TRex 500 CF. FBL/Microbeast: Goblin 500, TRex 500 XT, Goblin Fireball 280, TRex 300X og TRex 250 SE.
Futaba 18SZ
Blade Nano CP S + Spectrum 6e

God dømmekraft kommer med erfaring.... Erfaring kommer af dårlig dømmekraft.
 
Brugeravatar
JornWildt
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Mine Lipoceller hæver

12 aug 2020 10:14

Enig med Finn - efter lidt googling, ser der ud til at være konsensus om 1) batterierne puster op pga. for hårdt strømforbrug under både opladning og afladning, og 2) kapaciteten falder mere over tid hvis der for høj spænding under lagring.

Så ...

1) Undgå at lade med for høj strøm, og sørg for at C-rating passer til forbruget - ellers risikerer man at batterierne puster sig op.

2) Langtids-lagring på optimal lager-spænding (ca. 3.8 V/celle) forbedrer levetiden i forhold til hvor mange ampere-timer man kan trække ud af én opladning. Men ændrer altså ikke på om batteriet puster sig op.

Man kan forestille sig at et ældre de-genereret batteri lettere bliver oppustet ... og så kan der jo godt være en sammenhæng mellem lager-spænding og oppustede batterier, men det bliver lidt ad omveje - når kapaciteten falder, bør ladestrømmen jo sænkes, men det gør man næppe, og så kommer lager-spændingen alligevel til at have en indirekte indflydelse.

(det sidste er min egen personlige overvejelse - det er ikke dokumenteret)
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
jbentsen
Indlæg: 732
Tilmeldt: 21 jul 2004 20:10
Kontakt:

Re: Mine Lipoceller hæver

12 aug 2020 15:33

@Finn: Jeg tror bare du er heldig, eller der alligevel ikke går så lang tid mellem du får dem brugt.

Jeg lader selv med 2C på alt der kan og har ikke problemer med at de puster sig op på grund af det.
Jeg bruger batterier der kan levere godt over det behov jeg har, for de så kan holde strømme oppe under max. belastning. Så heller ikke her har jeg nogen der puster sig op.
Men det har jeg når de ligger fuldt opladede.
Der kan jo være forskel på de forskellige fabrikater, men det fleste jeg kender til har problemer med at ligge for længe opladede.
 
ClausT
Indlæg: 5522
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Mine Lipoceller hæver

13 aug 2020 00:16

At de ikke er helt tilfredse med tilværelsen er vist tydeligt.

Jeg har oplevet det 
  • når celler tømmes helt i bund under belastning (dvs. flyvning), men det har tit fortaget sig når cellerne har kølet lidt og får lidt strøm på igen (ikke at det anbefales, men det kan jo ske).
  • når celler tømmes helt til 0, dvs. glemt i en model hvor fartregulator så har tømt cellen over et par dage.
  • når celler har en intern mekanisk defekt, typisk fra fastspænding med velcrobånd/strips der deformerer cellen indvendigt hvis trykket ikke fordeles over en større flade.. har set en del modtager pakker der efter en sæson 'indespændt' kvitterer med at puste sig fint op til næste sæson (og være på 0V).
Og ja, kasseres som allerede fastlagt efter første svar her :)