12 aug 2020 10:14
Enig med Finn - efter lidt googling, ser der ud til at være konsensus om 1) batterierne puster op pga. for hårdt strømforbrug under både opladning og afladning, og 2) kapaciteten falder mere over tid hvis der for høj spænding under lagring.
Så ...
1) Undgå at lade med for høj strøm, og sørg for at C-rating passer til forbruget - ellers risikerer man at batterierne puster sig op.
2) Langtids-lagring på optimal lager-spænding (ca. 3.8 V/celle) forbedrer levetiden i forhold til hvor mange ampere-timer man kan trække ud af én opladning. Men ændrer altså ikke på om batteriet puster sig op.
Man kan forestille sig at et ældre de-genereret batteri lettere bliver oppustet ... og så kan der jo godt være en sammenhæng mellem lager-spænding og oppustede batterier, men det bliver lidt ad omveje - når kapaciteten falder, bør ladestrømmen jo sænkes, men det gør man næppe, og så kommer lager-spændingen alligevel til at have en indirekte indflydelse.
(det sidste er min egen personlige overvejelse - det er ikke dokumenteret)
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.