Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
Flyvetossen
Emnestarter
Indlæg: 2093
Tilmeldt: 01 sep 2009 19:31
Geografisk sted: Nordfalster
Kontakt:

Forbinde to børsteløse fartregulatorer.

06 aug 2020 13:18

Hej.
Nu er forvirringen næsten total. 
Hvordan forbindes to børsteløse fartregulatorer korrekt til modtageren.
Jeg har gennemtrevlet forum helt tilbage til 2004 for evt. at finde en løsning og er stødt på 4 muligheder.
Hvilken en af dem er bedst?
1.  Forbinde begge regulatorer med Y-kabel til modtager.
2.  Forbinde begge regulatorer med Y-kabel til modtager, men afbryde leder fra den ene regulator.
3.  Forbinde begge regulatorer med Y-kabel til modtager, men afbryde lederne fra begge regulator og sætte et modtagerbatteri på. Det kan jo være en fordel, hvis der sker elsvigt i motorer eller regulatorer, så har man stadig styring på modellen.
4. eller bruge en af overstående løsninger og forbinde den ene regulator til gaskanalen og forbinde den anden regulator til en slave kanal.
Spørgsmål til slut: Hvorfor afbrydes den ene leder fra regulatoren. Modtageren får vel ikke mere spænding end bec`en er normeret til.
Gode råd modtages meget gerne.
Med venlig hilsen
Ib Jensen
Dronetegn løst og registreret 1.7.2017.
http://www.Flyvetossen.dk
"Hangar" opdateret d. 12. september 2022.
 
ClausT
Indlæg: 5512
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Forbinde to børsteløse fartregulatorer.

06 aug 2020 13:35

Kommer an på!
Det er ikke fartregulatordelen som sådan der giver mulighederne, den får blot et signal til at styre motoren efter, ligesom en servo.

Det er når fartregulatoren har BEC (battery eliminating circuit = modtager battery kan undværes) der sørger for at regulere spændingen fra motor akkuen og forsyne den til modtager/servoer.
Det fungerer fint, når BEC er eneste strømkilde, det er hvis du sætter to sammen at det kan blive festligt.

Afhængig af BEC type kan det gå godt, og det kan gå op i ren slåskamp hvor den ene leverer strømmen og den anden bare bliver brandvarm.

Derfor mulighed 2, hvis der er BEC i regulatorer, så afbryd plus fra den ene regulator, men mulighed 1 'kan' fungere i nogle tilfælde.

Mulighed 3 er også OK, dog forudsat at det er BEC regulatorer. På regulatorer uden BEC (OPTO) er det som regel nødvendigt at levere spænding til at drive optokobleren der får signalet videre til regulatoren.

Mulighed 4, endelig, hvis du har kanaler og modtager udgange til det, så kan man lege med at koble som 'sideror' :)   og husk at tage 1/2 med i tankerne, den ene plus skal formentlig afbrydes.
 
Brugeravatar
LP
Indlæg: 367
Tilmeldt: 28 jun 2002 21:08
Geografisk sted: 8723
Kontakt:

Re: Forbinde to børsteløse fartregulatorer.

06 aug 2020 14:58

Hej
Flyver med en twin el Ov10 Bronco - med 2 el motorer 4248/650 og 13/8 3bl cw/ccw props - 2 x 80 amp regulatorer med BEC, og 2 stk 5cell 5000mah lipo. Totalvægt 8,4 kg. Y kabel imellem begge ESC og modtager.
Opsætningen er endt med at begge +(rød) er afbrudt ved ESC/reguleringer. Der er monteret modtager batt 2700mah (dette batteri er kun p.g.a. vægt var nødvendig i næsen til at afbalancerer fly. Alternativ var Bly). Venstre batt trækker desuden et elektrisk optrækkelig understel igennem en ekstra spændingsregulering - HK billigste udgave. Landingslys ved 2 cell 1000mah lipo.
Alt fungerer særdeles godt, med masser af motor overskud. Mere end 25 flyvning indtil dato.
De 5 første flyvninger var uden modtager batteri, hvorfor der kun var afbrudt +(rød) til den ene ESC/regulering.
Jeg valgte at erstatte blyet med et dedikeret modtager batteri.
Venlig hilsen
Leif Poulsen
http://www.fw190.dk"
 
Brugeravatar
Flyvetossen
Emnestarter
Indlæg: 2093
Tilmeldt: 01 sep 2009 19:31
Geografisk sted: Nordfalster
Kontakt:

Re: Forbinde to børsteløse fartregulatorer.

07 aug 2020 12:37

Takker for svar/hjælp.
Jeg vælger nok løsningen med et separat modtager batteri, alt efter hvad afballanseringen siger. :)
Med venlig hilsen
Ib Jensen
Dronetegn løst og registreret 1.7.2017.
http://www.Flyvetossen.dk
"Hangar" opdateret d. 12. september 2022.