Alle danske modelpiloters forum

 
gunn
Indlæg: 3
Tilmeldt: 02 feb 2019 18:24
Kontakt:

Re: 24 timers 12 V Tænd/ Sluk-ur

08 feb 2019 19:26

JS skrev:
Flyetossen, din løsning lyder noget farligt set fra en el mands perspektiv. mht. kortslutning af ben står jeg ikke hvorfor.
Skulle man modificerer et 230V tænd sluk ur, ville jeg nok nøjes med at fjerne de 230V der går ind på det interne relæs kontakt sæt og stadig lade de 230volt styre spolen. Dermed får du et tørt kontakt sæt også kaldet potentialefrit, her kan du så frit forbinde dit 12Volt
Men mindre du er faglært i el eller har erfaring på området, vil jeg ikke anbefale at modificerer færdig købt elektronik. i værste fald kan det går rigtig galt.

Som nogen skriver find et færdigt produkt eller find hjælp til DIY design hvor 230Volt ikke indgår.





Jeg bor i Aalborg og vil hellere end gerne lave en løsning sammen med dig, tror vi kan fikse det for 20 kr. og jeg har stumper på lager.
Kan laves med en timer chip 555 eller en ARM / PIC microcontroller.

jesperskram A Gmail.com

Vh
Jesper


........



Hej
  jeg har et projekt hvor jeg skal / vil have en 12 volt blæser til at tænde i en periode hver morgen inden arbejde når det er frost
den skal kun afise vinduer
ikke til kabineopvarming
kan du lave sådan en sag og prislejet
 den skal tilsluttes en plus sikring i bilen samt stel et sted på bilen
håber det er til at forstå min besked
Mvh Gunn
 
Brugeravatar
Futterama
Indlæg: 589
Tilmeldt: 14 jul 2004 14:19
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: 24 timers 12 V Tænd/ Sluk-ur

10 feb 2019 13:38

Måske kan sådan noget her bruges:

https://www.ebay.com/itm/12V-Timing-Del ... 2928538212

Prøv at læse teksten igennem for at se hvad den kan.
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub
 
JS
Indlæg: 1452
Tilmeldt: 30 maj 2002 20:40
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: 24 timers 12 V Tænd/ Sluk-ur

11 feb 2019 15:00

Hej Gunn, det lyder færøsk ?

Det kan sagtens laves, vil du selv være med eller skal jeg bare lave det til dig?
Det vil koste mellem 20-100kr i materialer, alt efter løsning.

Har selv længe overvejet den metode du beskriver til frost fri bil, jeg nægter at købe isskraber i håb om jeg en dag selv for bestilt en varmer til bilen.

Skal vi lige snakke om upgrade til systemet.
Du skal ikke, bruge bilens batteri til varme uden motoren kører. Kraftig kulde og en varmeblæser der sutter strøm i 30 minutter og du ender med at have frostfri bil der ikke kan starte.

Det vi kan gøre for at lave systemet top lækkert er at finde et lille batteri (lead acid måske) der kan gemmes væk under sæde eller i handskerum, whatever der er sikkert og dur til bilen.
Dette batteri levere så strøm til varmer, samtidig er det med ledning med indskudt diode tilsluttet bilens 12V system (gennem cigarstik evt.), så kan batteriet lades mens du kører, hvilket er skide smart :D

Dioden er sat således du kun kan lade det lille forbrugs batteri fra bilen, men bilen kan ikke bruge fra det. I min tidligere bil (Polo) kørte anlæg og interne blæser når man fjernede tændingen, da jeg ladede direkte fra cigar stikket uden diode.

Da jeg fløj meget FPV havde jeg 2 stk 100Ah utilty batterier bagi i bilen, som jeg ladede gennem cigar stik hvor jeg havde bygget diode ind i.
Lidt ekstra frækt var så jeg brugte mit Turnigy "watt meter" i mellem så jeg fik spænding på forbrugsbatteri at se + amp og Ah forbrug.

Jeg manglede aldrig strøm on-site og ladte aldrig på de batterier i bilen.
Igen lidt ekstra frækt var at jeg kunne hurtigt koble om fra cockpittet således at de to forbrugs batterier kunne direkte parallel forbindes med billens batteri, hvis jeg skulle mangle strøm men dog aldrig gjorde.

Vh
Jesper Skræm
Jesper B
Sæby Modelflyve Klub
Founding and only member of, The North Atlantic Modelflying Club (Har fløjet modelfly over det nord atlantiske hav, stik den ;)
FPV Junkie.

Hold den gode tone XO XO :D