Tog lige et kig på dsvu.dk.....
her Ovenstående udgør BL 6-104, dvs. det må vel kunne betragtes som lovstof på området(det er et uddrag fra dsvu's unionshåndbog).
Faktisk lettilgængelig interessant læsning.
Man opdeler motorsvæverne i 3 kategorier:
1) Dem hvor motor/propel helt eller delvist kan klappes ind, men som ikke må jordstarte.
2) Dem der kan klappe motor/propel helt eller delvist ind, og som må jordstarte ved egen kraft.
3) Dem med fast motor og propel, der ikke kan klappes ind (Der må jordstarte)
Spidsfindigt/interessant er 2 forhold:
- Klasse 1 og 2 bliver ordret defineret til at være "konventionelle svævefly" når motor/prop er klappet ind. Må iht. BL 6-104 udelukkende flyves af omskolede piloter, der har svæveflyvecertifikat!!
- Klasse 3 er ikke i stand til at falde ind under betegnelsen "konventionelle svævefly" på noget tidspunkt i flyvningen, til gengæld må de flyves af piloter med svæveflyvecertifikat+omskoling såvel som piloter med motorflyvecertifikat+omskoling.
Skulle det overføres på forhåndenværende sag må det jo betyde at man burde skulle have S-stormodelcertifikat med mindre modellen har fast propel/motorinstallation, der ikke kan klappes ind, hvor det så burde være muligt at flyve modellen på et alm. stormodelcertifikat/ få alm stormodelgodkendelse.
Helt på et sidespor kunne man så også forstille sig noget om at der skal være
passende fast understel, så propellen på intet tidspunkt ved korrektflyvning kan
gå i jorden.Vås....
På den anden side ville det selvfølgeligt være noget mere overskueligt hvis alle (motor-)svævere tilhørte samme kategori og krævede samme tilladelse........
Men i virkeligheden er det vi mangler vel egentlig blot en skarp afgørelse på definitionen af hvornår en model er en (motor-)svæver, og hvornår den ikke er?
Ellers skulle alle stormodelpiloter dybt teoretisk vel i grunden også pludselig ud og have s-stormodelcertifikat for at kunne regnes i stand til redde en model sikkert ned ved motorstop (Ja, jeg ved godt at netop den øvelse indgår i certifikatprøven, men overdrivelse fremmer forståelsen...;)).......og ditto tilsvarende for alm. A-certifikatpiloter......det ku'blive et fint gedemarked....ikke at jeg så tror nogen af os ligefrem ville tage skade af det...;)