Alle danske modelpiloters forum

 
Benjaming
Emnestarter
Indlæg: 23
Tilmeldt: 20 jul 2011 22:31
Geografisk sted: Vejle
Kontakt:

Flyve opvisning til byfest

09 mar 2014 10:50

Hej

Jeg har fået en henvendelse fra en angående noget model flyve opvisning i forbindelse med en byfest.

Men jeg er lidt i tvivl omkring hvordan det nu er med luftfarts loven og sikkerhed omkring det.

Der skal flyves på en sportsplads som ligger ca midt i den pågældende landsby.

Kan det lade sig gøre lovligt?
Med Venlig Hilsen

Benjamin Germansen
 
Brugeravatar
Jan-DK
Indlæg: 1759
Tilmeldt: 09 apr 2007 16:08
Kontakt:

Hvis du har 100 X

09 mar 2014 12:31

Hvis du har 100 X 300 meter til rådighed.

Og ikke overflyver mennesker og huse.

Og er mindst 150 meter væk fra huse.

Dette er som sådan hovedereglen for dette her.

Hvad for en by snakker vi om. og hvor i DK.
Hilsen Jan Møller
 
Benjaming
Emnestarter
Indlæg: 23
Tilmeldt: 20 jul 2011 22:31
Geografisk sted: Vejle
Kontakt:

Smidstrup mellem Vejle og Fredericia Sent

09 mar 2014 13:38

Smidstrup mellem Vejle og Fredericia


Sent from my iPhone using Tapatalk
Med Venlig Hilsen

Benjamin Germansen
 
Brugeravatar
oleo76
Indlæg: 1432
Tilmeldt: 29 jan 2008 23:20
Kontakt:

Der vil jeg tro du

09 mar 2014 14:57

Der vil jeg tro du godt ka flyve. hils per kring
Ole Højgaard Sørensen
Aars Modelflyveklub
OY-9437
A-Certifikat
 
Brugeravatar
Jan-DK
Indlæg: 1759
Tilmeldt: 09 apr 2007 16:08
Kontakt:

Kik på denne side: http://www.modelflyvning.dk/foreningsinfo/flyvepladsudvalget.aspx

09 mar 2014 16:21

Kik på denne side:

her
Hilsen Jan Møller
 
Jesper_Steffensen
Indlæg: 83
Tilmeldt: 02 nov 2006 18:22
Kontakt:

Jeg ville nok sende forespørgelsen

11 mar 2014 07:25

Jeg ville nok sende forespørgelsen videre til bestyrelsen af den klub du nu er medlem af, og lade dem vurderer og organiserer.

De kender / skal kende reglerne.

Og lad dem også håndplukke typen af fly samt piloterne der skal reklamere for vores sport/hobby så det passer til opgaven/lokationen.
 
Brugeravatar
mikkel frederiksen
Indlæg: 1356
Tilmeldt: 12 sep 2007 20:34
Kontakt:

Jeg ville nok sende forespørgelsen

11 mar 2014 11:28

Jeg ville nok sende forespørgelsen videre til bestyrelsen af den klub du nu er medlem af, og lade dem vurderer og organiserer.

De kender / skal kende reglerne.

Og lad dem også håndplukke typen af fly samt piloterne der skal reklamere for vores sport/hobby så det passer til opgaven/lokationen.

Den enkelte pilot skal sørme også kende reglerne! Men en god ide at tage den lokale klub med på råd.:)
Smeden
Når folk omkommer ved ulykker inden for luftfarten,skyldes det ofte ufrivillige lodrette bevægelser mod jorden.
 
Jesper_Steffensen
Indlæg: 83
Tilmeldt: 02 nov 2006 18:22
Kontakt:

Jeg er fuldstændig enig i

12 mar 2014 06:58

Jeg er fuldstændig enig i at den enkelte pilot skal kende reglerne :) , men spørgeren er jo i tvivl.

Noget andet er (sådan som jeg forstår det) MDK's udlån af sikkerhedsnet m.m sker til klubber og ikke enkeltpersoner.

og som klub ville jeg nok også lige lade den til området hørende flyveplads udvalgs medlem (her Arne Bruun) slå et slag forbi hvis han vurderer der er behov. (han her nok en kortere køretur end Jan der også sidder i flyveplads udvalget)

Godt nok er Smidstrup ikke den største plet på jorden, men et uheld hvor en tilskuer er indvolveret kommer hurtigt på forsiden, og det har vores sport/hobby ikke råd til.

God byfest, med håb om godt flyvevejr også :)
 
Hans
Indlæg: 3154
Tilmeldt: 29 okt 2001 10:11
Kontakt:

Vi har lige fået en

19 mar 2014 23:29

Vi har lige fået en tilsvarende forespørgsel, og vi har diskuteret det i klubben, og blevet enige om at takke nej, til opgaven. Der er en dobbelt fodboldbane i kanten af den mindre by, men den ligger lige op ad villa kvarteret. Det kunne sikkert godt lade sig gøre, men som sagt valgte vi at sige nej.

Vores begrundelse er at vores flyveplads ligger kun ca 3-4km derfra, og hvis vi begynder at flyve alle mulige andre steder end der, ja så kan "Lille Peter", hans storebror, hans far og alle andre også bare flyve alle mulige steder. Vi vil meget hellere have dem ud på pladsen. Dem der kigger på ved jo ikke at vi måske har en speciel tilladelse. De vil tro at det er helt ok, hvis de også selv gør det.
Så selv om klubben kan få en tilladelse, er det måske ikke altid det klogeste.

Vi vil i stedet tilbyde at en opvisning med RC-biler.