28 feb 2015 20:57
Jeg forslå at prøven aflægges med en model uden krængeror! (´Nuf said!)
Kravene som de er i dag er helt fine. De skal vise at piloten kan styre sin model, planlægge sin flyvning og vurdere hvornår en landing er påkrævet, samt at denne kan varetages efter de mest anvendte indflyvning principper.
Alt dette, er i mine øjne, nok til at piloten på forsvarlig vis kan flyve fra andre pladser uden at være til fare for andre piloter. Og det er vel det certifikatet skal dokumentere.
Manøvre og krav er stort set de samme som ved prøven til motormodeller.
At tillade kast som startmetode vil være et plus, men ikke en nødvendighed. (Man kan stadig ikke tage A-certifikat til motormodeller med en model uden understel.) Da certifikat-kravene blev skrevet kunne man ikke forstille sig at en svæver kunne kastes op i nogen brugbar højde, det har så ændret sig siden.
For resten er det ikke et krav at have S-certifikat for at få sin FAI-licens, så ingen is på den ko
Det er i mine øjne fuldstændigt ligegyldigt om man kan spinne sin svæver eller ej. Det er ikke et kunstflyvningscertifikat der skal aflægges prøve til.
For resten er det ikke et krav med S-certifikat for at få sin FAI-licens:cool:.
Og jeg har set mange piloter uden S flyve bedre end dem med.........
Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub
Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King