Alle danske modelpiloters forum

 
Michael Jensen
Emnestarter
Indlæg: 2714
Tilmeldt: 12 dec 2009 14:39
Kontakt:

Det jeg vil frem til

05 nov 2015 23:48

Det jeg vil frem til at jeg oplever at ikke alle klubber har nogen stormodelkontrollanter, og dermed skal køre til en anden klub som måske ikke kender en og lave en aftale med deres stormodelkontrollant, som måske ikke har tid osv osv. Derfor synes jeg at eksempel i Tyskland er det meget nemt at være medlem sf en forsikring og dermed har du lov til at flyve med fly op til 25 kilo uden slrgodkendelse osv osv.
Det gør tingende noget nemmer, og troede at det også vil komme til Danmark i tiden.
 
Brugeravatar
Allan Feld
Indlæg: 5208
Tilmeldt: 29 okt 2001 21:28
Geografisk sted: Aarhus, DK
Kontakt:

Det gør det måske, men

07 nov 2015 12:20

Det gør det måske, men der er ikke aktuelle planer om det.

Hvis du har knas med at finde en kontrollant, kan sekretariatet altid hjælpe.
Der er så tilpas mange kontrollanter at man ikke skal køre langt for at finde en - eller invitere en.
På stormodel helikopter og drone er der ikke så mange. Der kan vi godt tage flere ind, hvis der er behov og kandidater
mvh. Allan Feld



Medlem af AMC, Nuserne, Aviator og Lindtorp
 
Brugeravatar
Robert Danielsen
Indlæg: 5987
Tilmeldt: 02 jan 2002 20:59
Kontakt:

Nu er jeg ikke kontrollant

07 nov 2015 13:21

Nu er jeg ikke kontrollant mere, Men da jeg var oplevede jeg ikke nogle problemer med hverken at folk kontaktede mig, eller selv at finde en kontrollant. Ja, man skal aftale det på forhånd. Men det skal man da også vis man har en i klubben. Om man kender kontrollanten har vel ingen betydning. Vis man helst vil lave godkendelsen på en bane hvor man er tryk, skal kontrollanten bare komme på din bane. Og det har jeg da heller ikke oplevet kunne være et problem. Så at bruge det som en undskyldning står jeg ufoståene over for. På trods af at jeg var meget imod det system vi har nu, da det skulle køres ind, må jeg indrømme at det virker ganske fint. Kan faktisk ikke se den store forskæld på nu og før i tiden hvor der var mange flere kontrollanter. Og som kontrollant fik jeg da en masse oplevelser ved at tage ud til klubber og folk jeg ikke kendte :)
Mangler du en kontrollant, kan du jo logge ind på MDK's web og finde listen over kontrollanter. Så kan du se om der ikke skulle være en som du kender.
Jeg forstår heller ikke at vores godkendelse system skulle være et problem.Personligt syntes jeg at det er rart med et sæt fræmmede øjne til lige at se om jeg har overset noget. Så i stedet for at vi skulle have det som i andre lande, var det måske være en ide at de andre lande fik det som os.......
Mvh Robert Danielsen

Aviator MFK.
 
Michael Jensen
Emnestarter
Indlæg: 2714
Tilmeldt: 12 dec 2009 14:39
Kontakt:

Det kan godt være at

07 nov 2015 19:24

Det kan godt være at jeg kan ringe til en anden klub og spørge til om der er en stormodelkontrollant, men hvis man nu skulle møde op og ikke for modellen godkendt og igen skal finde en ny dato og efterfølgende lave en godkendt flyvning. Dernæst ingen flyvning før papierer m.m. Er sendt ind til unionen og få kort tilsendt som skal placeres i modellen. Og derefter for lov at flyve med flyet. Ja jeg ved godt at denne procedure har været sådan i lang tid. Men hvorfor er vi det eneste land i europa som har disse regler. Det ville da være det nemmeste at man bygger et fly, og dermed flyve med flyet. Det jeg bare mener hvorfor har vi ikke samme reglersæt som i andre eu lande. Ligesom dengang man gik fra 35 mgz til 2.4 system. Hvor alle lande blev enige om dette.
Det er jo ikke at jeg vil være på tværs over de regler vi har i dag, men det ville da være meget nemmer og jeg tror også nok at der er mange som ikke bygger store fly fordi det med godkendelser m.m. Holder folk tilbage.
 
Brugeravatar
Allan Feld
Indlæg: 5208
Tilmeldt: 29 okt 2001 21:28
Geografisk sted: Aarhus, DK
Kontakt:

Hej Michael jeg kan godt se

07 nov 2015 21:19

Hej Michael

jeg kan godt se dit synspunkt, men tænk på at hvis du får en model kontrolleret og afvist, så har du været heldig at du ikke fløj med en model der kunne skade nogen eller noget.
Bygger du altid modellerne så de kan godkendes - og det gør de fleste faktisk - så er der ingen skade sket ved det.

Jeg er rigtig glad for at vi har stormodelordningen selv om den ikke er lovpligtig.
Når vi skal fortælle Trafikstyrelsen, at vi har orden på sagerne og værner om sikkerheden, trækker jeg altid stormodelordningen frem som et godt eksempel.
Det er også til gavn for vores troværdighed, når vi taler om at komme over de 25 Kg.
Og ikke mindst, kan jeg få ståhår (mens der stadig er noget) ved tanken om at enhver der havde penge blot kunne købe en jet og flyve med den.

Der vil - som altid - ske mange ændringer i fremtiden, og en dag vil stormodelordningen nok også stå for fald.
mvh. Allan Feld



Medlem af AMC, Nuserne, Aviator og Lindtorp
 
Brugeravatar
Henrik E Jensen
Indlæg: 854
Tilmeldt: 02 jan 2013 17:19
Geografisk sted: 4583 Sj. Odde
Kontakt:

Hej Allan Ang. Og ikke mindst,

12 nov 2015 19:48

Hej Allan
Ang. Og ikke mindst, kan jeg få ståhår (mens der stadig er noget) ved tanken om at enhver der havde penge blot kunne købe en jet og flyve med den.
Så kender jeg en jetpilot som er mere bekymret for alle de lipo batterier er flyver rundt , men der er vel som man ser på det.
 
Brugeravatar
Robert Danielsen
Indlæg: 5987
Tilmeldt: 02 jan 2002 20:59
Kontakt:

Michael. Jeg kan godt fornmme

13 nov 2015 08:45

Michael. Jeg kan godt fornmme at du vil fremstille vores ordning så besværlig som mulig. Og det ærger mig lidt. Jeg får lidt indtryk af at du ikke har prøvet et godkendlse forløb. For jeg har aldrig oplevet det som noget besværligt. Hværken som kontrolant eller som den der skal have godkendt en model. Til gengæld har jeg oplevede flere gange at fatale fejl er blevet opdaget før flyet kom i luften. At vores godkendlse forløb skulle afholde nogen fra at flyve stormodeller tror jeg simpelhen ikke på. Snare tvært imod. For som ny inden for stormodel kan man få en aftale med en kontrolant, før man går i gang, og kan på den måde få sig en sparings partner.
Du har selvfølgelig 100% ret til din holdning/mening. Jeg bliver bare aldrig enig med dig. Og det ærger mig lidt at du får fremstillet vores stormodel godkendelse som et besværlig system. For det tror jeg faktisk vil få flere, som ikke kender det, til at opgive på forhånd. Så jeg syntes at du modsiger en af dine begrundelser.
Mvh Robert Danielsen

Aviator MFK.
 
Michael Jensen
Emnestarter
Indlæg: 2714
Tilmeldt: 12 dec 2009 14:39
Kontakt:

Robert. For det første har

13 nov 2015 09:33

Robert. For det første har jeg 3 stormodeller og godkendelse til disse. Det hele er bare en ide jeg havde hvor hele tråden handlede omkring vores holdning til godkendelser m.m. Set i forhold til vores nabolande. At det ende med at jeg vil prøve på at vil omgå vores regler osv for godkendelser og vil gøre det hele mere besværeligt er nu ikke det jeg har opfattelse og en ide om, men kun et spørgsmål hvorfor vi måske ikke kunne have ens regler og at man kunne søge om tilladelser for modeller over 25 kilo som må flyve på godkendte flyområder. Der er nok ganske få herhjemme som kunne ønske sig disse regler blev til virkelighed.
Men hvis man føler sig stødt omkring dette indlæg synes jeg bare at jeg for fat i en moderator og for tråden lukket ned. Men Det hele var bare et spørgsmål og ide jeg havde og ikke med at jeg ville lave rav i gaden omkring vores sikkerhed og godkendelser m.m.
 
Brugeravatar
Robert Danielsen
Indlæg: 5987
Tilmeldt: 02 jan 2002 20:59
Kontakt:

Bare for at du ikke

13 nov 2015 19:21

Bare for at du ikke har misforstået mig. Jeg tror ikke du prøver at omgå vores regler. Og grunden til at jeg kom i trivl om du havde prøvet at få godkendt en model, er at du udtrykker at du syntes det er så besværligt. Og det forstår jeg ikke.
Jeg syntes da at det ville være tosset at få slettet denne tråd. Der er jo ikke noget galt i det der er skrevet. Men starter man en debat, må man også forvente at nogen vil være uenig med en, og vil forsvare deres synspunkt. Så længe det bliver gjort i en fornuftig tone.
Så som jeg skrev, har du helt ret til din holdning, og til at lave "rav i gaden". Og du har også ret til at prøve at få det ændret på demokratisk vis. Og derfor kan vi da fint være venner og hygge os når vi mødes til div stævner. Vi behøver jo ikke være enig om alt :)
Så var det mit indlæg der var anledningen til dit sidste indlæg, håber jeg at dette indlæg retter op på det :)
Mvh Robert Danielsen

Aviator MFK.