Alle danske modelpiloters forum

 
Michael Jensen
Emnestarter
Indlæg: 2714
Tilmeldt: 12 dec 2009 14:39
Kontakt:

Stormodel grænseværdi fra 1 til 25 kilogrænsen ændring i fremtiden

04 nov 2015 23:22

Hved ikke om den har været oppe og vende før, men spørge til hvorfor er vi i Danmark ikke kan køre med de samme reglersæt som man kan i Tyskland og andre EU Lander hvor de for eksempel i Tyskland må flyve til og med 25 kilo uden stormodelgodkendelse. Vi må jo gerne tag syd for grænsen med en model som vejer over de tilladte 6 kilo og flyve luften tynd uden problemmer, men hvorfor kan vi ikke få de samme regler herhjemme. Er det luftmyndigheder som bestemmer dette, og de i Tyskland gerne må flyve med større modeller med en særtilladelse m.m. Som er total udelukket i vores kære Danmark.
Men mener at de regler vi har i dag har været siden jeg lærte at flyve med rc. Og det er aldrig blevet ændret. Og er vi ikke det eneste land som er lagt under disse regler, med disse vægtgrænser, hvor vi ser i dag at modellerne bliver større og større.
Men ved ikke som sagt hvor eller meget der er blevet gjort med at få vægtgrænsen ændret i fremtiden.
 
Brugeravatar
Arvid
Indlæg: 4353
Tilmeldt: 18 jan 2004 10:27
Kontakt:

Det er vel mere interessant

05 nov 2015 09:14

Det er vel mere interessant hvad vi i fremtiden for lov til at flyve med og hvor !

Og ja du kan flyve i Tyskland med med modeller op til 25kg. Men har du nogen forsikring ? uden stormodelgodkendelse ?
Alle de gange jeg flyver hos vores modelflyve venner i Tyskland-Østrig og Schweitz ! forevises og skrives under på at forsikringen dækker ( der i udlandet)
Alle Tyske klubber har pligt til at føre flyvelog ! der skrives også under hver dag man flyver !
Mvh.
Arvid
 
bruel
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

som vejer over de

05 nov 2015 10:59

<...> som vejer over de tilladte 6 kilo og flyve <...>

Grænsen er 7kg i DK.

 
Michael Jensen
Emnestarter
Indlæg: 2714
Tilmeldt: 12 dec 2009 14:39
Kontakt:

Jeg har bare været til

05 nov 2015 11:27

Jeg har bare været til træf i Tarp hvr de siger at der ikke kræves ekstra forsikring på modeller som vejer til og med 25 kilo. De er i hvertfald ikke underlagt med godkendelser og registrering osv.
Men måske jeg har opfattet dette forkert.
Ja korrekt skrivefejl er naturlighvis 7 kilo som er grænsen i Danmark.
 
Brugeravatar
OY-2573
Indlæg: 1177
Tilmeldt: 30 okt 2001 09:32
Kontakt:

Der er stor forskel på

05 nov 2015 20:26

Der er stor forskel på luftrumsstruktur i Danmark og Tyskland, det er en af grundene. En anden kan være at afstanden til by/mennesker i Danmark igen er meget forskellig i de to lande. Se bare hvor svært det kan være at finde en plads til modelflyvning i Danmark.
Så det er ikke bare et spørgsmål om at bruge samme regler som de andre lande.
Jens Damhøj
Nuserne

There are Rules and there are Laws.
The Rules are made by men who think that they know better how to fly your airplane than you.
Laws (of Physics) were made by the Great One. You can, and sometimes should, suspend the Rules but you can never suspend the Laws
 
bruel
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

En anden kan være

05 nov 2015 21:09

<...> En anden kan være at afstanden til by/mennesker i Danmark igen er meget forskellig i de to lande. Se bare hvor svært det kan være at finde en plads til modelflyvning i Danmark. <...>

Korrekt - men i DK's favør :p : 131 personer/km2 i DK overfor 226 personer/km2 i DE (kilde wikipedia under 'population'). Så sammenlignet med DE er der ca. 100%*(226-131)/131 = 73% bedre plads i DK... Og mon ikke det central europæiske Tyskland har i al fald lige så stor luftrums-intensitet...? Ikke at dette har nogen direkte sammenhæng med trådstarters spørgsmål - men fakta er fakta :)
 
Brugeravatar
cgroen
Indlæg: 2198
Tilmeldt: 26 nov 2004 15:58
Kontakt:

Uhm, statistik kan altid misbruges

05 nov 2015 21:13

Uhm, statistik kan altid misbruges :)
Beregningen ovenfor tager så ikke hensyn til at der er kæmpe storbyer i Tyskland som "klumper" mange mennesker sammen hvorved der bliver store arealer "fri" ud på landet for nabo-brokrøve....
Skal du flyve i udlandet, så skal din danske forsikring være i orden, hvad enten du har den gennem MDK eller din egen forsikring.
Der har været forsøgt at få tilladelse til >25 Kg i Danmark. Arbejdet med dette varede i en hel del år, og blev (efter nogens mening) ikke angrebet på den rigtige måde. Faktum er at det ligger stille indtil der kommer udmelding fra europæisk side af (er hvad jeg sidst fik oplyst)
Mvh Carsten G.
"
Besøg JetDanmark på http://www.jetdanmark.dk
Medlem af JetDanmark, Østjysk Mfk og Lindtorp Mfk
 
Brugeravatar
Allan Feld
Indlæg: 5208
Tilmeldt: 29 okt 2001 21:28
Geografisk sted: Aarhus, DK
Kontakt:

Godkendelse af stormodeller og deres

05 nov 2015 21:45

Godkendelse af stormodeller og deres piloter er en MDK ting - og en forsikringsting.

BL 9.4 stiller kun krav om at flyvepladsen er godkendt.

Det er dermed ikke juridisk strafbart at flyve med en 25 Kg Jet selv om man hverken har certifikat, godkendelse eller evner til det.
Men man kan ikke være medlem af MDK og flyve uden certifikat sådan som reglerne er nu.

Sådan har det været så længe nogen kan huske - bortset fra at vægtgrænsen engang var 5 Kg.
Jeg har svært ved at forstå hvis det skulle ændres. Hvis man ikke kan tage et certifikat, synes jeg slet ikke man skal flyve med noget tungt og/eller hurtigt.

I Tyskland er grænsen den dag i dag 5Kg. Den gælder for modelpiloter der ikke er medlem af DMFV.
Medlemmer af DMFV må flyve med 25 kg. I Tyskland er der desuden mulighed for at man kan blive godkendt til endnu tungere modeller, og det kræver så et certifikat og en meget grundig godkendelse af modellen.
mvh. Allan Feld



Medlem af AMC, Nuserne, Aviator og Lindtorp
 
Brugeravatar
mikkel frederiksen
Indlæg: 1356
Tilmeldt: 12 sep 2007 20:34
Kontakt:

Øhm, står der ikke at

05 nov 2015 22:25

Øhm, står der ikke at stormodel kun må flyves fra en, af modelflyvningdanmark, godkendt plads?? Eller kan man flyve hvor som helst med stormodel hvis bare man melder sig ud af modelflyvningdanmark??
Smeden
Når folk omkommer ved ulykker inden for luftfarten,skyldes det ofte ufrivillige lodrette bevægelser mod jorden.
 
bruel
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Som Allan skriver, siger BL9-4

05 nov 2015 23:08

Som Allan skriver, siger BL9-4 - en lov i Kongeriget Danmark - at du skal flyve fra en godkendt plads. Og held og lykke med finde en sådan, hvis du ikke er medlem af MDK eller påtænker at melde dig ud (og dermed ikke har/får stormodelsgodkendelse osv.) :p