Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
Allan Feld
Indlæg: 5208
Tilmeldt: 29 okt 2001 21:28
Geografisk sted: Aarhus, DK
Kontakt:

MDK laver selvfølgelig endnu et

16 dec 2015 23:48

MDK laver selvfølgelig endnu et høringssvar. Det skal vi nok nå selv om det snart er Jul.

Jeg har endnu ikke haft tid til at læse alle detaljerne, men jeg synes at det jeg har læst og som er refereret her, alt i alt ser mere positivt ud for modelflyvningen end vi havde frygtet.
Glæder mig til at læse detaljerne.
mvh. Allan Feld



Medlem af AMC, Nuserne, Aviator og Lindtorp
 
Brugeravatar
calmatoboy
Indlæg: 706
Tilmeldt: 30 jan 2009 19:20
Kontakt:

Jeg håber inderligt bare at

17 dec 2015 10:26

Jeg håber inderligt bare at de unge mennesker få lov til at flyve, har en søn på 11 der elsker at tage med farmand ud på pladsen.
 
Brugeravatar
LKJ
Indlæg: 3125
Tilmeldt: 15 jun 2006 17:42
Kontakt:

Som jeg læser det så

17 dec 2015 11:47

Som jeg læser det så er det kun for flyvning med over 7 kg modeller, jet, og flyvning i byer den 16 års regel gælder for. ;)
MVH.
Lars Kruse Jensen
MFD 8187

Medlem af bestyrelsen i http://www.uas-sport.dk/

Medlem af.
Sleipner modelflyveklub.
 
Brugeravatar
LKJ
Indlæg: 3125
Tilmeldt: 15 jun 2006 17:42
Kontakt:

Fakta er at jo mere

17 dec 2015 14:45

Fakta er at jo mere jeg læser jo sværer synes jeg det er at holde armene nede.

Ingen plads godkendelses krav for 250g til 25kg fugle, så nu kan vi flyve dem fra naboens mark som vi før kun kunne med op til 7 kg = feks. stormodel svævere kan flyves på skrænt.
250g baggatel grænse, de bliver regnet for legetøj = de må flyves i villa haven.

Krav om forsikring fra 250g og op, enten MDK eller anden, fair nok, ikke.

Ingen sertifikat krav for op til 25kg hvis man er medlem af MDK ellers online registrering af piloten og online prøve til et drone kort.
MVH.
Lars Kruse Jensen
MFD 8187

Medlem af bestyrelsen i http://www.uas-sport.dk/

Medlem af.
Sleipner modelflyveklub.
 
Brugeravatar
Flyvetossen
Indlæg: 2093
Tilmeldt: 01 sep 2009 19:31
Geografisk sted: Nordfalster
Kontakt:

Ja, det bliver bedre og

17 dec 2015 15:11

Ja, det bliver bedre og bedre, for de organiserede modelpiloter, jo længere ned i teksten man kommer. :D:):eek:
Med venlig hilsen
Ib Jensen
Dronetegn løst og registreret 1.7.2017.
http://www.Flyvetossen.dk
"Hangar" opdateret d. 12. september 2022.
 
Brugeravatar
LKJ
Indlæg: 3125
Tilmeldt: 15 jun 2006 17:42
Kontakt:

Det er da heller ikke

17 dec 2015 15:37

Det er da heller ikke så ringe for de uorganiserede, de må jo det samme, men de skal til at ha forsikring, registrere sig, svare rigtigt på prøvens spørgsmål så de dokumenterer de kender reglerne og printe deres "certifikat" ud så det kan forevises.
Det er vel ikke helt urimeligt. ? :)
MVH.
Lars Kruse Jensen
MFD 8187

Medlem af bestyrelsen i http://www.uas-sport.dk/

Medlem af.
Sleipner modelflyveklub.
 
povlhp
Indlæg: 88
Tilmeldt: 02 jun 2014 13:40
Kontakt:

Jeg finder det stadig mærkværdigt,

21 dec 2015 11:07

Jeg finder det stadig mærkværdigt, at der laves regler der skal regulere straffeloven. Hvad skal grænser for kamera-droner gøre godt for ? Privatlivets fred er jo fuldt reguleret i straffeloven. Skal man undtages fra straffeloven hvis man overholder luftfartsloven ? En 249 grams drone med kamera, er det lovligt hos naboen med lovforslaget ? Eller hvorfor snakker de om særlige regler for kameradroner ?
Man kan sige at det samme gælder reglen om at udsætte andre for fare. Bliver man undtaget fra straffelovens paragraffer hvis man flyver med sin 249 grams drone/flyver mod trafikken på motorvejen i 2 meters højde og billister med manglende prioriteringssans kører galt ?
 
HenningOvergaardLarsen
Indlæg: 1534
Tilmeldt: 27 feb 2011 15:04
Kontakt:

Jeg finder det stadig mærkværdigt,

21 dec 2015 16:57

Jeg finder det stadig mærkværdigt, at der laves regler der skal regulere straffeloven. Hvad skal grænser for kamera-droner gøre godt for ? Privatlivets fred er jo fuldt reguleret i straffeloven. Skal man undtages fra straffeloven hvis man overholder luftfartsloven ? En 249 grams drone med kamera, er det lovligt hos naboen med lovforslaget ? Eller hvorfor snakker de om særlige regler for kameradroner ?
Man kan sige at det samme gælder reglen om at udsætte andre for fare. Bliver man undtaget fra straffelovens paragraffer hvis man flyver med sin 249 grams drone/flyver mod trafikken på motorvejen i 2 meters højde og billister med manglende prioriteringssans kører galt ?


Der kan jeg godt følge dig. Privatlivets fred skal overholdes om man flyver modelfly eller ej. Kameraet kan jo ligeså vel tapes på et kosteskaft og stikkes ind over hækken. Løsningen på det er vel heller ikke at kræve certifikat til kosteskaftføring af lovlydige borgere.
Medlem af:

Sleipner Modelflyveklub
Modelflyvning Danmark
 
Brugeravatar
LKJ
Indlæg: 3125
Tilmeldt: 15 jun 2006 17:42
Kontakt:

Jeg finder det stadig mærkværdigt,

21 dec 2015 18:06

Jeg finder det stadig mærkværdigt, at der laves regler der skal regulere straffeloven. Hvad skal grænser for kamera-droner gøre godt for ? Privatlivets fred er jo fuldt reguleret i straffeloven. Skal man undtages fra straffeloven hvis man overholder luftfartsloven ? En 249 grams drone med kamera, er det lovligt hos naboen med lovforslaget ? Eller hvorfor snakker de om særlige regler for kameradroner ?
Man kan sige at det samme gælder reglen om at udsætte andre for fare. Bliver man undtaget fra straffelovens paragraffer hvis man flyver med sin 249 grams drone/flyver mod trafikken på motorvejen i 2 meters højde og billister med manglende prioriteringssans kører galt ?


Det gør der jo heller ikke, du misforstår noget.

Fugle under 250g bliver til legetøj som børn også må lege med i byerne/haven uden certifikering/dronebevis og der gælder reglerne om privatlivets fred og alm sikkerheds bestemmelser selvfølgelig ligesom for andet legetøj, det ny er at der bliver henvist til/oplyst om at det er de regler der gælder for de små legetøjsfugle.
Du må jo ikke sende dine børn ud på motorvejen og spille fodbold lige som du/de heller ikke må lege der med/uden andet legetøj, self. heller ikke med under 250g droner.

Al anden droneflyvning, der hvor vi i dag under BL9-4 ikke må flyve, også i byer er kun lovligt for profferne/firmaer og efter deres regler.
MVH.
Lars Kruse Jensen
MFD 8187

Medlem af bestyrelsen i http://www.uas-sport.dk/

Medlem af.
Sleipner modelflyveklub.
 
Brugeravatar
kedde kræn
Emnestarter
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 14 feb 2006 16:04
Kontakt:

Det gør der jo heller

22 dec 2015 12:18



Det gør der jo heller ikke, du misforstår noget.

Fugle under 250g bliver til legetøj som børn også må lege med i byerne/haven uden certifikering/dronebevis og der gælder reglerne om privatlivets fred og alm sikkerheds bestemmelser selvfølgelig ligesom for andet legetøj, det ny er at der bliver henvist til/oplyst om at det er de regler der gælder for de små legetøjsfugle.
Du må jo ikke sende dine børn ud på motorvejen og spille fodbold lige som du/de heller ikke må lege der med/uden andet legetøj, self. heller ikke med under 250g droner.

Al anden droneflyvning, der hvor vi i dag under BL9-4 ikke må flyve, også i byer er kun lovligt for profferne/firmaer og efter deres regler.


Hvis i læser længere oppe vil I opdage at det der er i vælten er:
1) En officiel vejledning til hvordan man skal gebærde sig for at holde sig inden for eksisterende lovgivning vedr. privatlivets fred (samt sikkert også alt det andet, der vedrører modelflyvnng).
2) Lovhjemmel for Bygnings- og Transportministeriet til at kunne justere på reglerne, hvis det senere viser sig at folk ikke kan finde ud af det alligevel.

At dem under 250g bliver nævnt er vist egentlig bare et udtryk for at de ikke skal forvente at blive undtaget af lige netop den del.

Men igen: Vi ved reelt intet om hvordan reglerne præcis bliver før loven i givet fald er vedtaget og ministeriet som følge har forfattet et nyt regelsæt.
Mvh Christian, Sønderborg MFK

Basic Flying Rules:
Try to stay in the middle of the air. Do not go near the edges of it.
The edges of the air can be recognized by the appearance of ground, buildings, sea, trees and interstellar space. It is much more difficult to fly there.