Alle danske modelpiloters forum

 
Tsunde
Emnestarter
Indlæg: 101
Tilmeldt: 10 jun 2004 10:19
Kontakt:

El svævefly ala Multiplex Electric Glider

22 okt 2007 16:41

Regner med at købe sådan et her i aften:
her

Der er vel kun fordele ved bøsteløs i forholdet til Multiplex sæt med bøstemotor? Har aldrig ejet en bøsteløsmotor eller et lipo batteri før, så er lidt grøn på det område, hvad er ulempen ved dem?

Modellen skulle være en tro kopi af Electric Glider, som jeg mener at have læst er en god begynder model, er det rigtigt?

Jeg har en Intelli-Speed fra Simprop, den kan vel godt lade sådan et lipo batteri ikke? Der står "1-5 Lithium (Li-ion/Li-Po) med 100mA - 7000mA (7.0A)" synes bare at mange piloter har nogen voldsomt stor lader med til deres lipo celler, som undre mig lidt når der står min kan lade med 7 amp?
-- CopterX 450 - Hype Relax - TwinstarII - ParkZone P-47 - MX12 - 35mhz all the way
 
Brugeravatar
Robert Danielsen
Indlæg: 5987
Tilmeldt: 02 jan 2002 20:59
Kontakt:

27 okt 2007 22:22

Dit fly stiger når du har gas på fordi der for lidt nedaf træk på motoren. Propellen skal pege lidt ned af.
På el svæver er det tit 5 grader den skal pege ned af.
Mvh Robert Danielsen

Aviator MFK.
 
FMo
Indlæg: 821
Tilmeldt: 28 jan 2002 21:59
Kontakt:

28 okt 2007 06:01

Hej

Der er også en anden løsning på dit problem og det er at koble dit højderor og motorstyring sammen!

Det kommer lidt an på hvilken sender du har men de fleste anlæg kan den lille detalje.

Lægger du sådan et mix ind i senderen giver den højderor ned samtidig med at motoren får gas, det er en indstilling med meget små udslag og der skal arbejdes lidt med den for at finde det der passer til modellen og din flyvestil?

Find en erfaren svævepilot i din klub han kan hjælpe dig.

Jeg flyver med svævemodeller fra 1,5 meter til 4,5 meter spændvidde -alle med el-motor og de har alle kobling mellem motor og højderor?

FMo







69,51KB
 
Poul
Indlæg: 234
Tilmeldt: 29 okt 2001 17:18
Kontakt:

28 okt 2007 18:30

Svævere drejes primært med sideror. Krængerorene kan evt bruges til at få modellen til at påbegynde drejet - siden styres der ofte lidt modsat på dem for ikke at modellen skal krænge for meget. Under hele drejes bruges højderoret sammen med sideroret tl at styre drejet.



I princippet bør motorfly drejes på samme måde, men mange har en "død venstrehånd" og bruger kun krænge- og højderor. Og skal man være lidt fræk [}:)], kan mange også nøjes med en on-off kontakt på motordroslen. Det gør måske det hele lidt nemmere, men prøv at flyve på den førstomtalte måde. Det er ikke så svært at lære, og det ser meget pænere ud :).
Poul Møller