Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
Arvid
Indlæg: 4353
Tilmeldt: 18 jan 2004 10:27
Kontakt:

Re: Store EDF - lyd?

13 aug 2023 12:59

Her er så muligheden for at se og hører alle EDF typer der findes, samt mulighed for en lille dejlig ferie
https://www.rc-network.de/threads/einla ... .11959990/
+ det her må man ikke gå glip af hvis man er der!
https://www.burg-burghausen.de/
Mvh.
Arvid
 
PropelLars
Emnestarter
Indlæg: 1700
Tilmeldt: 29 okt 2001 07:28
Kontakt:

Re: Store EDF - lyd?

13 aug 2023 21:34

Hej Robert og Arvid
Jeg lurer mest efter EDF der passer i skala jetfly til 10 kg jet-turbine eller mere.
Jeg har fløjet en del med en Freewing F4 med 90mm EDF 8s og den var rigtig fin, og havde en behagelig lyd, men lyden var ret mild og uden “power”. Og flyet føltes alt for lille ifht mine turbine jets, så jeg følte mig “snydt” når jeg føj med den.
Tænker jeg skal op i 15 kg Thrust på en eller to EDF, før det batter for mig.
Jeg stikker næppe lige til Bayeren, men der kommer måske en chance i Danmark på et tidspunkt. Men fedt hvis lyden er ved at være god!

Men eftersom det kræver en kraftig 230 V forsyning på pladsen, så er jeg vist ikke moden endnu :-)

Lars Rasmussen, Slowbuilder;
 
Brugeravatar
Arvid
Indlæg: 4353
Tilmeldt: 18 jan 2004 10:27
Kontakt:

Re: Store EDF - lyd?

13 aug 2023 23:54

Her er en ny video fra Tysk EDF træf  EDF Lyd fås ikke meget bedre 

Go gammel ven med sin Fouga Magister har set den flere gange flyve Pilot er Jörg Rhem 
Mvh.
Arvid
 
PropelLars
Emnestarter
Indlæg: 1700
Tilmeldt: 29 okt 2001 07:28
Kontakt:

Re: Store EDF - lyd?

14 aug 2023 19:21

NICE!! :D

Lars Rasmussen, Slowbuilder;
 
Brugeravatar
Kent Cortsen
Indlæg: 201
Tilmeldt: 29 okt 2009 19:54
Kontakt:

Re: Store EDF - lyd?

05 nov 2023 12:50

PropelLars skrev:
Halløj :-)
Hvordan er det efterhånden med lyden på de store EDF. Har de efterhånden en ægte Fuel-Jet lyd, eller hører man samtidig den hidsige hylen fra motoren? Når jeg ser videoer af fx Jetfan 120mm fly, så er der en underliggende “hylen”, men det kan jo være det er videoen der forstærker det..

Hvordan forsyner i laderen til de store LiPO akkuer? Man kommer vel ikke langt med bil-batterier? :-)



Hej Lars.

Her kan du høre min Eflite Viper Jet med 90mm fan.

https://www.youtube.com/watch?v=_1NMtoHePMU&t=143s
An apple a day keeps anyone anyway, if you throw it hard enough.
 
PropelLars
Emnestarter
Indlæg: 1700
Tilmeldt: 29 okt 2001 07:28
Kontakt:

Re: Store EDF - lyd?

08 nov 2023 13:36

Tak :D, jeg så først dit indlæg nu - sorry.
Den hyletone som hører på videoen, bemærker man den i virkeligheden?
Er det flyets standard motor og fan?

Lars Rasmussen, Slowbuilder;
 
Brugeravatar
Kent Cortsen
Indlæg: 201
Tilmeldt: 29 okt 2009 19:54
Kontakt:

Re: Store EDF - lyd?

18 nov 2023 09:13

PropelLars skrev:
Tak :D, jeg så først dit indlæg nu - sorry.
Den hyletone som hører på videoen, bemærker man den i virkeligheden?
Er det flyets standard motor og fan?



Hej Lars.

Ja på min model kan man godt høre den såkaldte hyletone, men det lyder lidt værre på cameraet end i virkeligheden. Mikrofonen fanger mere de høje frekvenser synes jeg. Men skal du have jet-lyd så prøv at se de videoer denne gut laver. Han laver mange eksperimenter og fx. fører han ikke airducts helt ind til EDF'en og mange andre ting - så får man den her lyd .. og det er dælme' fedt. Jeg har selv lige fået min 120 mm JP fan med motor og den skal side i en BH Viper Jet med 160A regulator og 12S og jeg forventer ikke at få værken jet-lyd eller en raket. Men senere kan der måske blive tale om en opgradering.

https://www.youtube.com/watch?v=82KKlyrimqA&t=572s

mvh

Kent
An apple a day keeps anyone anyway, if you throw it hard enough.
 
PropelLars
Emnestarter
Indlæg: 1700
Tilmeldt: 29 okt 2001 07:28
Kontakt:

Re: Store EDF - lyd?

18 nov 2023 12:28

Hej Kent
Ja han er vild og herligt nørdet!! De lyder ret godt hans JetFans når har trækker fan 10 mm væk fra statoren, men det er lidt creepy at den dermed kun sidder på den yderste stump af motorakslen.
Det virker også til at (ekstrem-) afbalancering og cheater-holes gør godt. Cheater-holes giver nok noget turbulens i indsugningen, og dermed mere “propel”støj. som overdøver motorhylet. Afbalancering reducerer måske selve motorhylet, eller måske bare fjerne en ufed vibrationsstøj.
Hans JetFans lyder ihvertfald langt bedre end alle andres JetFans.
Spændende hvordan din JP kommer til at lyde :-)
Hvor flyver du henne?

Lars Rasmussen, Slowbuilder;
 
Brugeravatar
Kent Cortsen
Indlæg: 201
Tilmeldt: 29 okt 2009 19:54
Kontakt:

Re: Store EDF - lyd?

18 nov 2023 15:53

Hej Lars !


Jeg flyver i Brønderslev men bor udenfor Hjørring. Jeg kan godt lide "Nilfisk"-lyden fra en EDF selv om den ikke lyder som en "rigtig" turbine.

Jeg er ved at få samlet en VQ Bonanza og den er egentligt rigtig fin. Derudover så har jeg et par helier (450, 550 og 600) og 2 svævere. Derudover så er Commodore 64 også en passion. ;o)

mvh

Kent
An apple a day keeps anyone anyway, if you throw it hard enough.
 
PropelLars
Emnestarter
Indlæg: 1700
Tilmeldt: 29 okt 2001 07:28
Kontakt:

Re: Store EDF - lyd?

18 nov 2023 18:43

Ja min lille 64 mm carbon Vasafan hyler også hidsigt. Lyden passer alligevel godt til den lille MIG15 og lyder mere potent end fx. en 90mm Freewing EDF - som egentligt har mere jet-lyd. Faktisk var lyden lidt svag på min FW 90 mm.

Haha Comodore 64 var for vild! Min vic20 med båndstation var også god, men hvem der bare havde en Comodore 64! Måske tilmed med diskette drev - savle savle.

Lars Rasmussen, Slowbuilder;