Alle danske modelpiloters forum

 
NicroCide
Emnestarter
Indlæg: 857
Tilmeldt: 31 dec 2013 15:04
Kontakt:

Balancering af 90mm fan

13 feb 2014 23:51

Hejsa,
Har anskaffet mig en freewing eurofighter og har netop påbegyndt at samle den.
Hvor vigtigt er det at balancere fanden ? Flyet er en v2 med standart 12 bladet fan og metal hus, jeg syntes bare ikke at jeg gider at begynde at skille edf, fan og motor ad hvis lidt ubalance højst giver fanen en anden lyd ?

Jeg har hentet et vibraometer til iphonen, men hvor meget vibrationer skal der til før det er for meget, og hvor meget betyder afbalanceringen ??

Er forholdsvis ny i edf'er..... Har fløjet et par 64mm og 70mm edf'er før men aldrig modificeret eller opgraderet edf'er.

Pfh tak
Mvh
Michael
 
Morten. S.
Indlæg: 928
Tilmeldt: 07 okt 2010 14:40
Kontakt:

Hej Det er helt klart en

14 feb 2014 00:01

Hej

Det er helt klart en rigtig god ide og balancere din fan, og det kan nemt give noget mere effekt når den er rigtigt balanceret og undgå en masse resonans.

Jeg sætter altid rotoren op i en magnetisk afblancer. Det tager ikke ret meget tid, hvis det er en fan man alligevel selv skal montere.
Men din er jo nok monteret og skal først skilles og det kræver jo lidt arbejde. Syntes du det lyder som om den snurre fint uden for meget resonans, så flyver den sikkert fint.

Der kommer helt sikkert nogle gode råd i din tråd hurtigt,
 
NicroCide
Emnestarter
Indlæg: 857
Tilmeldt: 31 dec 2013 15:04
Kontakt:

Der kommer helt sikkert nogle

22 feb 2014 17:29


Der kommer helt sikkert nogle gode råd i din tråd hurtigt,


Nææ ikke rigtig :-(

Jeg kan ikke mærke nogle vibrationer i flyet og jeg har målt den statiske thrust til 3kg flyet vejer ca2,8 kg.
Mvh
Michael
 
SJ
Indlæg: 4312
Tilmeldt: 30 jun 2002 18:12
Kontakt:

Man kan sagtens være heldig

23 feb 2014 15:21

Man kan sagtens være heldig at den er balanceret fra fabrikken, men somregel er de ikke :-)

Men hvis du ikke kan høre eller mærke noget resonans ved alle omdrejninger, så er det bare at flyve med den som den er.


Men hvis den er nem nok at pille den ud, og du gidder bruge tid på det, så skal du gøre det :-)
Vi afbalancerer dem sikkert allesammen på hver vores måde........


Nææ ikke rigtig :-(

Jeg kan ikke mærke nogle vibrationer i flyet og jeg har målt den statiske thrust til 3kg flyet vejer ca2,8 kg.
Sonnich Johannesen
http://www.grcc.dk/