Alle danske modelpiloters forum

 
Longbaugh
Emnestarter
Indlæg: 350
Tilmeldt: 23 apr 2007 13:20
Kontakt:

4 celler til 3 celles motor

27 okt 2018 10:18

Jeg vil høre om jeg kan bruge 4 celler på en motor der er beregnet til 3 celler, hvis jeg i radioen sætter gassen til 75%. Altså forudsat at ESC'en kan klare det.
Dion Andersen

Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Hvis det lykkes for dig i første forsøg, så lad være med at se alt for overrasket ud.
 
Brugeravatar
Mogens A
Indlæg: 10
Tilmeldt: 11 okt 2017 16:45
Kontakt:

Re: 4 celler til 3 celles motor

27 okt 2018 10:33

Hej
Det vil føre for vidt at forklare alle de grunde til at at det er en dårlig ide: Lad være.
MVH
Mogens
 
Stuff
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 05 aug 2010 08:54
Kontakt:

Re: 4 celler til 3 celles motor

27 okt 2018 10:33

Der sker ingen spændingsdeling i ESC'en. Hvis du sætter gassen til 75% af max, giver du fuld gas i 75% af tiden og nul gas i 25% af tiden. Så du driver motoren med fulde 4S i 75% af tiden.

Mvh
Christoffer
Næstved Modelflyveklub

DarkLake RC: http://www.darklakerc.dk

Mød os på Facebook her: http://www.facebook.com/darklakerc
 
Longbaugh
Emnestarter
Indlæg: 350
Tilmeldt: 23 apr 2007 13:20
Kontakt:

Re: 4 celler til 3 celles motor

27 okt 2018 10:40

Ok. Mange tak for svar.
Kom bare til at tænke på om det var en mulighed.
Dion Andersen

Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Hvis det lykkes for dig i første forsøg, så lad være med at se alt for overrasket ud.
 
Brugeravatar
LKJ
Indlæg: 3125
Tilmeldt: 15 jun 2006 17:42
Kontakt:

Re: 4 celler til 3 celles motor

03 nov 2018 17:03

Motoren kan sagtens men den skal så proppes ned/ha mindre propel så den får lov til at rotere det hurtigere som den højere spænding vil have den til, uden dens max ampere forbrug overskrides.

Altså, har du et A meter så mål forbruget på 3 celler med fuld gas og med den "gamle" propel den har fløjet med før og find så en mindre propel der giver et forbrug på det samme antal A.

Som tommelfinger regel. Det er ampere der varmer ikke volt, volt bestemmer kun rpm. hvor det er ampere forbruget der brænder motoren hvis den overbelastes for meget med for stor propel.

At bruge ESCen til at skrue ned er som de andre skriver et no go.
MVH.
Lars Kruse Jensen
MFD 8187

Medlem af bestyrelsen i http://www.uas-sport.dk/

Medlem af.
Sleipner modelflyveklub.