Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
Robert Danielsen
Emnestarter
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 02 jan 2002 20:59
Kontakt:

Hvor mange mm2 skal mine akku ledninger være?

20 nov 2023 16:38

Hej.
Jeg har købt nogle li-ion batterier som jeg vil lodde sammen til drivakkuer til min EDF.
Batterierne kan belastes med 45A vedvarende og skulle kunne klare 60A i kortere tid.
Hvor mange mm2 skal ledningerne være?
Jeg har noget 4,0mm2 som også hedder 12 AWG som jeg tænkte ville være fin. Men jeg kan se at der sidder 10AWG som er tykkere på mine 6S Lipo. Så nu er jeg i tvivl om 12AWG er nok til 6S Li-ion som belastes med 60A.

Det skal lige med at jeg vil flyve med 2 stk 6S Li-ion i parallel i flyet, da det giver 1/3 flere mA for samme vægt. Og dermed ca 1/3 mere flyvetid.
Mvh Robert Danielsen

Aviator MFK.
 
JS
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 30 maj 2002 20:40
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: Hvor mange mm2 skal mine akku ledninger være?

22 nov 2023 07:05

I forhold til den virkelig verden er vores ledninger på batterier konsekvent under dimensionerede i RC-branchen.
Men da vi bruger dem i relativt kort tid gør det ikke så meget.
Dertil kommer det at vi oftest bruger silikone som kan tåle meget mere end ledninger med plast kappe. Silikone kan heller ikke som sådan brænde at sig selv.

Dine lipo med 10awg svarer til 6mm2, hvilket hvis jeg husker rigtigt kan klare omkring 60A hvis de er med plast kappe.

Så hvis du har 4mm2 på lager og også agter at bruge to pakker i parallel så er det reelt kun 30A de skal føre.

Så jeg ville bare bruge de 4mm2 du har på lager og gemme pengene til et sæt batterier mere så du ikke skal vente på lader for sløjest sig færdig med at lade batterierne :)

Nogle vil måske ikke være enig med mig, men jeg er ligeglad. Har rørt nok ved ledninger til jeg tør anbefale dette.

Bonus info:
Tyndere ledninger har mere modstand og vil hurtigere blive varme under belastning med mere modstand til følge.
Modstand giver spændings tab ifølge har der Mister Ohm, så god kvalitets ledning er et must og ditto stik.
jeg bruger kun guld stik selv.

Hygge, held og lykke.
Jesper Bakhov :)
Jesper B
Sæby Modelflyve Klub
Founding and only member of, The North Atlantic Modelflying Club (Har fløjet modelfly over det nord atlantiske hav, stik den ;)
FPV Junkie.

Hold den gode tone XO XO :D
 
Brugeravatar
Robert Danielsen
Emnestarter
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 02 jan 2002 20:59
Kontakt:

Re: Hvor mange mm2 skal mine akku ledninger være?

22 nov 2023 19:21

Tak for dit svar.
Nu er det 60A pr akku jeg kan komme til at trække på sigt. Altså et setup der trækker 100-120A.
Som mit setup er lige nu, tænker jeg det trækker 80-90A.
Mvh Robert Danielsen

Aviator MFK.
 
JS
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 30 maj 2002 20:40
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: Hvor mange mm2 skal mine akku ledninger være?

22 nov 2023 20:53

Åh den misforstod jeg, det var nat hos mig da jeg læste det.

Det vil stadig ikke være helt kriminelt men har en klubkammerat lidt 6mm2 til at ligge så stik ham et par håndbajer i bytte for at være sikker.
Jeg er hjemme i DK igen 4 januar og har masser til at ligge mens skal have coca cola og ikke øl :) bor i Frederikshavn men kører tit gennem Aalborg.( kan se du er medlem I Aviator)

Os bare lidt med hensyn til spændignsfald.
Jesper B
Sæby Modelflyve Klub
Founding and only member of, The North Atlantic Modelflying Club (Har fløjet modelfly over det nord atlantiske hav, stik den ;)
FPV Junkie.

Hold den gode tone XO XO :D
 
Brugeravatar
Robert Danielsen
Emnestarter
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 02 jan 2002 20:59
Kontakt:

Re: Hvor mange mm2 skal mine akku ledninger være?

24 nov 2023 17:01

Tak for dine svar, og tilbud om at hjælpe.
Jeg blev henvist til en beregner, hvor jeg kunne sætte div tal ind i. Og fandt ud af en 4mm2 var fint.
Har fået noget 6mm2 hjem. Det er godt nok kraftigt til de små akkuer. Så jeg går med 4mm2.

Ja, jeg er medlem i Aviator, men bor lidt syd for Århus.
Mvh Robert Danielsen

Aviator MFK.
 
JS
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 30 maj 2002 20:40
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: Hvor mange mm2 skal mine akku ledninger være?

25 nov 2023 04:57

Det var så lidt Robert :D 

Har ikke så meget tilovers for diverse online beregnerne, man ved sjældent hvordan de laver beregningerne og på hvilke data de bygger på. (en 4mm2 kan have forskellige specifikationer alt efter leverandør)
Man kunne lure lidt på bagved liggende kode, men det nok ikke alle der gider sådan noget computer pjatværk.

Dog kan jeg føje mig her da den siger det samme som mig. Kan lyde egoistisk, bær over med mig, jeg er maskinmester og det ligger til faget ;)

Super cool, jeg flytter til Aarhus egnen efter nytår, måske vi kan spørge vores koner om de kan lave lege aftaler til os.
Min skal aflastes til tider, åbenbart ikke nok med hun sender mig til søs halvdelen af året, men hun siger hun elsker mig :)

Hygge og god weekend :D
Jesper B
Sæby Modelflyve Klub
Founding and only member of, The North Atlantic Modelflying Club (Har fløjet modelfly over det nord atlantiske hav, stik den ;)
FPV Junkie.

Hold den gode tone XO XO :D