Alle danske modelpiloters forum

 
MAS
Emnestarter
Indlæg: 64
Tilmeldt: 09 nov 2003 19:58
Kontakt:

Hastigheds regulering af speed 400

21 nov 2010 16:58

Hej

Jeg har en lille speed 400 motor jeg ønsker at bruge til noget helt andet end flyvning...

Hvor køber jeg en lille simpel regulering (ikke regulering til flyvning) til at styre motorens omdrejninger med (eller evt selv bygger) ? forestiller mig noget helt simpelt med et potmeter som man kan styrer hastigheden med.

Mvh MAS
MAS
 
oko
Indlæg: 77
Tilmeldt: 29 okt 2001 14:03
Kontakt:

PWM kontrol af DC motor

21 nov 2010 17:04

PWM kontrol af DC motor

Hvis du selv kan svinge en loddekolbe så er det her nok noget af det simpleste, men stadigvæk fuld funktionelt og effektivt: her
OY-7481 - Ole K. Olesen - Discount modelpilot i
 
nielserik
Indlæg: 3712
Tilmeldt: 15 sep 2010 20:54
Kontakt:

Prøv at google: Mekanisk fart

22 nov 2010 20:59

Prøv at google: Mekanisk fart regulator! Der er en del brugte til salg for ca 50 kr stykket-Fra ældre rc biler! Så de kan sagtens styre en speed 400 motor!
Hilsen Niels Erik
FPV pilot :D
 
MAS
Emnestarter
Indlæg: 64
Tilmeldt: 09 nov 2003 19:58
Kontakt:

Motorregulering

01 dec 2010 11:31

Motorregulering

Nu har jeg købt en lille motorregulering i RS med følgende beskrivelse.

Motorhastighedsregulator, panelmontering
Modulet har en række anvendelser, der omfatter hastighedsregulering af motorer med op til maksimalt 3 A strømforbrug. Impulsbreddemodulation giver proportional udgangsstyring og opretholdelse af drejningsmoment. Udgangsstyring opnås ved at variere udgangsimpulsen. Enheden leveres med isoleringsskiver og er let at installere; indgange og udgange er tydeligt markeret. Må ikke benyttes sammen med digitale indgange. Maksimumstrøm 3 A kontinuerligt, 5 A spids. Spænding 6 - 15V.

Jeg skulle bruge den til at styre en speed 400 6v forsynet med 8 celler KAN 1050, problemet er at regulatoren ikke stopper motoren helt når den står i min. possition og at motoren tilsyneladende bliver meget varm selv uden belastning....

Hvordan kan jeg løse disse problemer, ville en anden Speed XX være bedre at anvende (helst størrelse speed 400 eller mindre:( )

Mvh MAS
MAS
 
MAS
Emnestarter
Indlæg: 64
Tilmeldt: 09 nov 2003 19:58
Kontakt:

Slet ingen elektronik kyndige

03 dec 2010 12:41

Slet ingen elektronik kyndige

:(:(

Mvh MAS
MAS
 
Chuck Yeager
Indlæg: 226
Tilmeldt: 09 jul 2002 11:01
Kontakt:

PWM styring af en børstemotor

03 dec 2010 14:48

PWM styring af en børstemotor kan medføre varme, især når du bruger så høj en spændning (9,6 V til en 6 V motor). Det kan også være grunden til at den ikke vil stoppe helt.
Hvad nr. har den regulator fra RS som du nævner??? Jeg syntes ikke at kunne finde den på deres hjemmeside.
Hvad skal motoren trække ????

Det kan være at du skal have en diode over motoren (hvis den kun skal køre den ene vej) Det kan evt. godt hjælpe på temperaturen.

MVH
Chuck Yeager


Hjemmeside:
 
nielserik
Indlæg: 3712
Tilmeldt: 15 sep 2010 20:54
Kontakt:

3A rækker ikke til en

04 dec 2010 09:36

3A rækker ikke til en motor som let tager mere end 10 A.
Vælg nu en mekanisk regulator, den stopper altid helt da strømmen er afbrudt-Og der er ren kontakt på fuld gas.
FPV pilot :D
 
Chuck Yeager
Indlæg: 226
Tilmeldt: 09 jul 2002 11:01
Kontakt:

En mekanisk regulator som, som

04 dec 2010 11:42

En mekanisk regulator som, som nielserik foeslår, har da de fordele som han nævner (helt afbrudt og fuld kontakt), men det er så også de eneste fordele der ved sådan en.
Motoren vil mangle moment ved (især) lave omdrejninger.
Ved PWM regulering, opnåes det bedste moment ved alle hastigheder. Det er nok ikke tilfældigt, at alle bore/skruemaskiner (til batteridrift) benytter PWM regulering. Her er der feks. brug for et godt moment.

MVH
Chuck Yeager


Hjemmeside:
 
MAS
Emnestarter
Indlæg: 64
Tilmeldt: 09 nov 2003 19:58
Kontakt:

Reguleringen har No 4179728

04 dec 2010 14:22

Reguleringen har No 4179728

Tak for hjælpen. Reguleringen har No 4179728. Ville en anden motor være bedre egnet ?

MAS
MAS
 
Brugeravatar
ChipMIK
Indlæg: 502
Tilmeldt: 01 dec 2006 10:43
Kontakt:

Chuck.. PWM reguleringer bruges vel

05 dec 2010 10:47

Chuck..

PWM reguleringer bruges vel fordi det er langt mere effektivt..Ved eks. 50% belastning af en motor, afsættes der samme effekt i et eks. trådviklet drejepotmeter (mekanisk regulator), monteret i serie med motoren.. Lidt ligesom en switch-mode strømforsyning er langt mere effektive og meget mindre varmeudviklende end tidligere tiders traditionelle strømforsyninger med effekttransistorer der fik hele kredsløbets forbrugsstrøm igennem sig...

Trælst hvis ens boremaskine..Med de effekter der afsættes, ville have tendens til at transformere sig til en loddekolbe efter kort tids brug :-)

Den med momentet...Har nu altid drømt at ved en DC-motor var det RMS-værdien der bestemte ? Men længe siden jeg sidst har leget med dem :-)

Hygge Michael



En mekanisk regulator som, som nielserik foeslår, har da de fordele som han nævner (helt afbrudt og fuld kontakt), men det er så også de eneste fordele der ved sådan en.
Motoren vil mangle moment ved (især) lave omdrejninger.
Ved PWM regulering, opnåes det bedste moment ved alle hastigheder. Det er nok ikke tilfældigt, at alle bore/skruemaskiner (til batteridrift) benytter PWM regulering. Her er der feks. brug for et godt moment.

MVH