Alle danske modelpiloters forum

 
Hans
Emnestarter
Indlæg: 3154
Tilmeldt: 29 okt 2001 10:11
Kontakt:

Mini lader, gerne "homemade"

30 jan 2016 22:23

Hej
Jeg har et lille lade problem, jeg ikke lige kan løse selv. Jeg skal oplade 4 NiCD eller NiMH celler, og min forsyningsspænding er ca 5-6V AC, afhængigt af rpm.
Hvordan klarer jeg det nemmest, og på en måde så cellerne ikke springer i luften. Opsætningen skal være tilsluttet permanent og vil aldrig blive koblet fra. Der vil være skiftende forbrug fra cellerne, så laderen skal selv finde ud af det. Til sidst, så skal det selvfølgelig fylde så lidt som muligt.

Håber beskrivelsen er til at forstå.
 
Brugeravatar
LOL80
Indlæg: 732
Tilmeldt: 23 nov 2012 09:36
Kontakt:

Du kan permanent lade på

31 jan 2016 01:10

Du kan permanent lade på NiMH med op mod 1/10 C uden mekanisme til at stoppe ladestrømmen (opgivet af nogle producenter som max ladestrøm uden "intelligent" stopmekanisme - jeg ville nok foretræk en lavere ladestrøm f.eks. 1/25 C eller lavere endnu. Forklaringen er - sådan som jeg har forstået det - at der er indbygget en kemisk "katalysator" i NiMH batterier, der omdanner overskudsladeenergi til varme, men denne katalysator kan kun følge med til ca. 1/10 C). Hvis du vil opretholde ladestrøm under belastning med konstant strøm over det batteri, der lades på (og konstant strøm er jo den korrekte måde at lade NiXX kemi med) så kunne du sætte en lille følemodstand (0,02 ohm eller noget i den dur - kan være lidt svært at få fat i den slags komponenter, en masse 1 ohm 1% modstande i parallel dur også) i serie med batteriet og så lade Iload være i parallel til batteri plus følemodstand, på den måde kan laderen (som du kan designe omkring en eksisterende switch-mode IC - tjek eventuelt post # 18 i denne her gamle tråd her Maxim laver også Step-up IC'er, der vil kunne gøre det samme for dig som MAX5035 gør her, eventuelt max756/757), lade en konstant strøm flyde over batteri plus følemodstand uafhængigt af krav til strøm fra Iload.

Inden du begynder at overveje et kredsløb bør du dog nok måle din forsynings evne til at levere strøm! Hvis du måler 5-6 V uden belastning, så har du med stor sandsynlighed ikke mange volt at gøre godt med, når der belastes. Prøv at sætte en 1000 ohm og en 100 ohm modstand ind og mål så spændingen. hvis du stadig har 3 volt med 100 ohm, så kan du lade med 30 mah (best case og uden hensynstagen til den virkelige verden), det kan jo nok ikke trække din Load. Prøv lige at måle det, inden der fortsættes, du kan meget vel blive overrasket!
 
Hans
Emnestarter
Indlæg: 3154
Tilmeldt: 29 okt 2001 10:11
Kontakt:

Strømforsyningen er en strømspole på

01 feb 2016 17:33

Strømforsyningen er en strømspole på 6V max 5W. Spændingen er selvfølgelig afhængig af svinghjulets rpm.
Der skal vel også en ensretter på, da den laver vekselstrøm?

Kan du evt betales for at strikke sådan en "fyr" sammen for mig, så jeg bare skal sætte strøm i den ene ende, og koble batteriet på i den anden?
 
Brugeravatar
LOL80
Indlæg: 732
Tilmeldt: 23 nov 2012 09:36
Kontakt:

Strømforsyningen er en strømspole på

01 feb 2016 20:09

Strømforsyningen er en strømspole på 6V max 5W. Spændingen er selvfølgelig afhængig af svinghjulets rpm.
Der skal vel også en ensretter på, da den laver vekselstrøm?

Kan du evt betales for at strikke sådan en "fyr" sammen for mig, så jeg bare skal sætte strøm i den ene ende, og koble batteriet på i den anden?


Jeg har desværre ret arbejds-travlt, så jeg kan ikke tilbyde at lave det for dig. Men jeg kan måske godt hjælpe dig yderligere i den rigtige retning og måske kræves der ikke ret meget elektronik for at løse dit problem, men det kræver lidt flere oplysninger om applikationen. Hvad er det batterierne skal trække og hvornår oplades de? Jeg har selv et lys i mit skur, som består af en solcelle, der lader permanent (om dagen) på 5 NiMH celler, hvorfra der så i meget korte perioder trækkes en betydelig strøm. Sådan et system kan stå i årevis uden vedligehold, en anden mulig applikation er en startermotor, der trækker en masse strøm og så langsomt lades op under køreturen. Er det noget i den retning du vil lave?