Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Emnestarter
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

No Calories No-Cal

22 jan 2017 21:17

Så har jeg været i værkstedet igen.

Denne gang for at prøve en model i kategorien No-Cal.
No-Cal er profilskala modeller med en max spændvidde
på 18".
Hele rammen er bygget i 1,5mm balsa og kurverne er lavet ved hjælp af vand og en loddekolbe.

Nu skal der så laves et Ø 6mm balsarør i 0,8mm. Det skal bære gummimotoren og sikre at modellen ikke vrides.
Propellen bliver hjemmebagt på en passende cylinder.

Hvis du skulle få lyst til at prøve en No-Cal er jeg leveringsdygtig i tegninger til et par stykker.
Vedhæftede filer
20170122_121135.jpg
Alt træ er 1,5mm balsa. Ja det er en F4U-1
20170122_121243.jpg
Trædelen på vægten.
20170122_121249.jpg
1,222 gr. Ikke værst.
20170122_204043.jpg
Modellen beklædt. Nu ligner det en flyver.
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
Brugeravatar
bvind6940
Indlæg: 883
Tilmeldt: 21 apr 2010 10:30
Kontakt:

Re: No Calories No-Cal

22 jan 2017 23:28

Heavy :D
Flot arbejde Hr Sonne
Bjarne Vind
OY6356
Ringkøbing modelflyverklub
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Emnestarter
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Balsatube og propelblade.

23 jan 2017 21:37

Hejsa.

"Rygraden" i modellen er et balsarør Ø6mm. Røret laves af 0,8mm balsa, og det er første gang jeg forsøger mig ud i den kunst.
Efter lidt googlen og tankevirsomhed kastede jeg mig ud i opgaven.

Først blev der fremstillet en dorn af 6mm alu. Herefter blev balsastykkerne skåret ud i passende bredde.
20170123_192639.jpg
Dorn og balsa "blanks"


Balsastykkerne røg en tur i håndvasken sammen med lidt halvlunken vand. I mellemtiden lavede jeg et par stykker madpapir, som blev tapet fast på alu-stangen. Papiret skal bruges til at holde og styre balsaen, når den bliver rullet.

20170123_193955.jpg
Dorn og "rulle"-hjælp.


20170123_194055.jpg
Papiret fastgjort på dornen.


Når balsaen er "opblødt" lægges den an mod alu-stangen og der rulles stramt. Det hele holdes på plads af malertape.

20170123_201131.jpg
Balsa klar til "rulning"


20170123_201351.jpg
Klar ti tørring.


Også en tur ind på radiatoren. Glæder mig til at se resultatet i morgen :?:

Propelbladene er næsten lige ud af landevejen. men her kommer lige en lille beskrivelse af hvordan jeg gør.
To balsastykker, her 0,8mm klargøres efter skabelon og pudses, så de er ens. På bagsiden af bladet mærkes centerlinen op. Og så en tur i håndvasken.

20170123_194646.jpg
Balsastykker og skabelon til propelblade.


20170123_195508.jpg
Propelbladene klar til formning.


Bladene skal vrides i propelfacon på en cylinder med ca 7,5-8cm diameter, og i en vinkel på 15°. At måle en vinkel på 15° på en cylinder er ikke nemt, så jeg snyder.
På et stykke malertape mærker jeg en "lodret" linie og derefter en linie i en vinkel på 15°. Det er vigtigt at denne linie lægges mod venstre. Ellers virker propellen ikke efter hensigten.

20170123_200609.jpg
Malertape med styre linier.


Malertapen fasgøres på den valgte cylinder. Jeg fandt en flaske, hvis indhold havde glædet mig førhen, med passende diameter.

20170123_200703.jpg
Styrelinier fasgjort til valgte cylinder.


Så havde jeg simpelthen ikke hænder nok til at tage billeder af det næste skridt, så I må nøjes med en beskrivelse.
Propelbladene lægges med centerlinien over den vinklede linie. Bare læg de to blade oven på hinanden. Den lille forskel i diameteren gør ingen forskel. Det hele holdes fast med et gammelt støttebind. Og flasken lægges på radiatoren natten over.

20170123_202253.jpg
Propelbladene klar til tørring.


Har man ikke tålmodighed til at vente og er ovnen ledig, kan man give hele arrangementet et par timer i oven ved 50-60°. Men få lige lov af fruen først.... ;)
Jeg valgte radiatoren, så jeg er nødt til at vente til i morgen. Billeder følger.....

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Emnestarter
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Balsarør mm.

26 jan 2017 19:24

Hej.

Så blev det vist i morgen, godt og vel ;)

Efter behørig tørretid, blev rørene og propelbladene taget af formen. Resultatet er slet ikke værst!

20170124_154433.jpg
Rør og blade før trimning.


Rørstykkerne blev lagt tilbage på dornen og strammet godt fast med tape, hvorefter et barberblad blev trukket gennem overlægget.
Nu har man en samling, der bare passer. Dornen føres en smule tilbage, så man har 1-2cm af røret frit og der limes med cyano mens delene holdes sammen.
Viola! Et kort stykke tid senere, har man to næsten "perfekte" balsa rør. Det var meget enklere en jeg troede og resultatet er rigtig godt.

20170124_154500.jpg
Vægten på det ene rør.


Vægten er nu ikke så tosset endda...

Her er propelbladene klar til montage på navet.

20170124_154612.jpg
Propelblade klar til nav.


Flere billeder kommer..

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Emnestarter
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: No Calories No-Cal

26 jan 2017 21:46

Så blev modellen færdig.

Flyveklar vægt 6,523 gr, hvilket er lige midt i smørhullet.


Første billede er en hjemmelavet propelholder. Den er lavet af et stykke 2mm alurør, der er klemt fladt, boret i begge ender med et 0,6mm bor og bukket i facon. Selve akslen er 0,5mm, så der er mulighed for at justere trækretningen ved at bøje holderen.

20170126_211912.jpg
Hjemmelavet propelholder.


Her ser man hvordan balsarøret er brugt. Røret optager trækket fra elastikken men modsat en "flad" motorpind, flekser dette ikke under stress.
Der er praktisk talt ingen styrke i kropskonstruktionen.

20170126_211858.jpg
Balsarør placeret på kroppen.


Sådan ser en model ud, når den er uden calorier. Altså tynd som det værste anoreksioffer man nogensinde har mødt.

20170126_211845.jpg
Right wiew.


20170126_211823.jpg
Front wiev.


20170126_211812.jpg
Left wiev.


Nu skal jeg bare finde et sted at flyve med den........

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King