Alle danske modelpiloters forum

 
PropelLars
Emnestarter
Indlæg: 1700
Tilmeldt: 29 okt 2001 07:28
Kontakt:

MPX FOX trim

16 okt 2022 20:36

Halløj :)
Jeg har fået en lille FF svæver som firmagave, som jeg tror er en kopi af Multiplex FOX 500mm. Den flyver skræmmende dårlig, hvis man bare samler den. Et hårdt kast sender den op i et stall, hvorefter den frisk flyver i lige linie mod jorden. Ikke noget der minder om et “svæv”.
Jeg har leget med TP og lidt med højderorudslag, uden det bliver rigtigt godt. Bedste jeg kan opnå, er hvis jeg kaster passende blødt, så svæver den fornuftigt ca. 10 meter.
Jeg gad godt at den efter sit stall på toppen, stabiliserer sig i et roligt svæv - kan man ikke det?
Vedhæftede filer
2A26B131-35D2-4651-9473-86CAAB077D47.jpeg

Lars Rasmussen, Slowbuilder;
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: MPX FOX trim

17 okt 2022 12:27

Hej Lars.

Det kan man da!
Det er bare ikke ligetil! For at det kan lykkes skal modellen trimmes til at flyve i cirkler. Typisk til venstre for en højrehåndet. Der skal nok også kigges på washin på venstre vinge og indstillingsvinklen mellem hoved og haleplan.
Start med at bygge en chuckglider i balsa for at få fornemmelse for hvad der skal til og gå så i gang med Foxen.
(Lidls modeller er meget bedre :D)
Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
PropelLars
Emnestarter
Indlæg: 1700
Tilmeldt: 29 okt 2001 07:28
Kontakt:

Re: MPX FOX trim

17 okt 2022 16:36

Hej Ruben
Tak for tippet :)
Jeg har lige googlet lidt på Chuck glidere og kan godt se hvad du mener. Jeg tænkte egentlig at den kunne trimmes til at stalle og fortsætte lige ud, så man kunne kaste til hinanden, men jeg kan godt se finten med at den kurver.

Lars Rasmussen, Slowbuilder;
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: MPX FOX trim

17 okt 2022 19:35

Hej igen Lars.

Ok, det er til frem og tilbage og ikke max flyvetid.
Det ændrer jo lidt på situationen :)

Jeg ville trimme til et mildt stall ved ligeud flyvning.
Med det mener jeg, svagt næsetung, kompenceret med lidt højderorstrim.

Det vil bevirke at modellen efter stall, vil bygge fart op hvorefter højderoret begynder at kompencere. Herved stiger modellen en smule, staller og det hele gentage sig. Stallet skal være stille og roligt, så der ikke opstår selvforstærkende oscillering.

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
PropelLars
Emnestarter
Indlæg: 1700
Tilmeldt: 29 okt 2001 07:28
Kontakt:

Re: MPX FOX trim

17 okt 2022 22:45

Tak, det prøver jeg :D
(OT: Har du iøvrigt fløjet hang-glider da du var ung, Ruben? )

Lars Rasmussen, Slowbuilder;
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: MPX FOX trim

18 okt 2022 16:08

Hva mener du med ung? Siger du jeg er gammel :o :o

Desværre har jeg stadig tilgode at flyve Hangglider! Har faktisk fået forbud mod at prøve følgende:
Hangglider
Paraglider
Kitesurfing
Wingsurfing (ja wingsurfing. Oppustelig vinge)
Windsurfing
Padelbording
Ikke fordi det er farligt for mig, men farligt for økonomien :D

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
PropelLars
Emnestarter
Indlæg: 1700
Tilmeldt: 29 okt 2001 07:28
Kontakt:

Re: MPX FOX trim

18 okt 2022 17:37

Aj jeg mente “yngre”. Sjovt ellers, for jeg fløj en kort stund Hangglider i Aalborg, og der var der et naturtalent som altid var i luften før os andre. Han kunne flyve på nul-løft, og mindede på flere måder ret meget om dig.
Jeg vil iøvrigt ikke anbefale hanggliding til nogen. Da jeg fløj styrtede folk frisk ned, og de tog en del skade.

Lars Rasmussen, Slowbuilder;
 
Brugeravatar
Krolle Erik
Indlæg: 799
Tilmeldt: 03 feb 2008 19:49
Geografisk sted: Nykøbing Mors
Kontakt:

Re: MPX FOX trim

06 nov 2022 11:50

Hej, jeg har købt to af denne type model til mine børnebørn og der er der to muligheder at sætte haleplanet på kroppen.
Den ene side op, så flyver modellen som beskrevet og den anden side op så flyver modellen mere ligeud.
Der er nemlig forskel på indstillingsvinklen, hvis man ser nøje efter på midten af haleplanet.
Mvh. Erik
 
PropelLars
Emnestarter
Indlæg: 1700
Tilmeldt: 29 okt 2001 07:28
Kontakt:

Re: MPX FOX trim

15 nov 2022 19:41

Hej Erik
Tak for tippet! Jeg havde faktisk godt skulet lidt på netop dette, men ikke testet.
Nu er jeg ved at bygge den om til RC, til højstart. Højde/sideror styring, hvilket krævede en smule V-form. Er gået lidt i stå, men vejret er heller ikke optimalt :)

Lars Rasmussen, Slowbuilder;