Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Emnestarter
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Lillflygaren XS

07 feb 2016 17:56

Stærk inspireret af hvad tyskerne fordriver tiden med, begyndte jeg efter spisetid i går aftes på endnu en Lillflygar. Det bliver så nummer 5 i rækken, men der er forskel!

Modellen blev bygget i halv størrelse.
Listetykkelsen er 1x0.75mm! Propelophænget er en såkaldt "Pigtail thrust bearing", hjemmekrøllet af 0.3mm piano.

Modellen kan flyve hjemme i stuen, men jeg glæder mig til at prøve den under en fornuftig loftshøjde.

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
Brugeravatar
Hjeresen
Indlæg: 310
Tilmeldt: 10 apr 2007 23:17
Geografisk sted: Farum
Kontakt:

Nu må jeg prøve at

11 feb 2016 18:47

Nu må jeg prøve at lave sådan en lillflygaren 😃 Har kigget lidt på div. tegninger men er stadig i tvivl om hvordan knækkene på vingen laves bedst, har du et tips 👍
Billede
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Emnestarter
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Jeps, det kan du tro. 1)

11 feb 2016 21:21

Jeps, det kan du tro.

1) Du skal bruge den rigtige lim. UHU-Hart fortyndet 50% med acetone. Der skal lige kunne hænge en lille råbe på spidsen af et stykke 1mm piano, så passer blandingsforholdet.

2) Byg hele vingen fladt på brædte og beklæd den mens den er flad. Jeg burger 3M-77, som bare spayes lige ud I luften 50cm over delene. Vent 1 minuts tid, så limen når at falde ned på rammen.

3) Læg vingen med den beklædte side nedad og med et barberblad, skærer du halvvejs gennem listerne lige uden for ribberne. Nu kan man forsigtigt knække tipperne opad. Pas på at træet ikke knækker helt over. Hvis det gør, så græd ikke.

4) Vingen vendes om og fikseres på byggepladen. Tipperne klodses op til ret højde. Jeg har stjålet nogle gamle legoklodser, de er genial til den salgs! Faktisk kan de bruges til rigtig meget inden for modelbygning.

5) Nu kan du placere en dråbe lim eller to i hvert knæk, også er det bare om at vente. 10-15 minutter skulle være passende.

Jeg bygger direkte på tegningen. På alle limsteder lægger jeg et stykke alm tape. Så er det meget lettere at få delene fri efter limning.
Forresten. Vælg den letteste balsa du kan komme i nærheden af, det betaler sig at være lidt kritisk. Lillflygaren er ikke så sart, men jo lettere jo bedre.
Kommer du til at mangle lidt gummi, så sig til. Tror godt jeg kan finde et stykke eller to.

Hvis der er mere du har brug for at vide, så spørg endelig!

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
Brugeravatar
Hjeresen
Indlæg: 310
Tilmeldt: 10 apr 2007 23:17
Geografisk sted: Farum
Kontakt:

Tusind tak Ruben! jeg går

13 feb 2016 19:20

Tusind tak Ruben! jeg går i gang med projektet i næste uge, jeg har endnu ikke indkøbt materialer så om jeg kommer til at mangle gummi kommer helt an på om jeg kan finde et sted hvor de sælger det. Har du evt. anbefalinger? Ellers vil jeg naturligvis takke ja til dit generøse tilbud!
Billede
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Emnestarter
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Kun United over there. Det gummi

14 feb 2016 18:21

Kun United over there.

Det gummi jeg har er købt hos Leif O for mange år siden.
Vender tilbage med nogle link når de er gravet frem.

Held og lykke med projektet.
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
Brugeravatar
Hjeresen
Indlæg: 310
Tilmeldt: 10 apr 2007 23:17
Geografisk sted: Farum
Kontakt:

Ruben jeg har sendt er

16 feb 2016 09:30

Ruben jeg har sendt er pm vedr. gummi.
Billede
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Emnestarter
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Hej Hjeresen. Bygger du den en

16 feb 2016 11:22

Hej Hjeresen.

Bygger du den en til en? Altså lige efter tegningen?
Det har betydning for det gummi, der skal bruges.

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
Brugeravatar
Hjeresen
Indlæg: 310
Tilmeldt: 10 apr 2007 23:17
Geografisk sted: Farum
Kontakt:

Ja jeg bygger 1:1. Jeg

16 feb 2016 13:59

Ja jeg bygger 1:1. Jeg har lige vejet alt træ efter limning og på min køkkenvægt siger den 3g er det acceptabelt?
Billede
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Emnestarter
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Det er i den tunge

16 feb 2016 19:00

Det er i den tunge ende, men med en køkkenvægt kan det jo være alt fra 2,4-3,6 gr. Kan du finde en brevvægt et eller andet sted, så er du mere sikker.

Den skal nu nok komme til at flyve, ingen problemer der.

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Emnestarter
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

JNV4EYiRSV0 Ruben

19 feb 2016 16:48

JNV4EYiRSV0

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King