Alle danske modelpiloters forum

nielserik
Emnestarter
Kontakt:

Så blev det min tur

13 jul 2011 18:09

Så kom dagen hvor min Plagiat ( hjemmelavet kopi af Ursus)drog afsted til de evige flyvepladser:( I al for ung en alder.

Jeg var taget på pladsen for at teste min ny indkøbte FY21AP, som jo både stabiliser flyet og også kan få flyveren til at vende hjem, hvis man beder den om det, med en kontakt.
Første flyvning forløb noget nær perfekt:) Jeg kunne slå de forskellige funktioner til og fra som jeg skulle, og alt virkede fint-Jeg havde flere ture hvor jeg fløj 3-400 meter væk, og vippede kontakten over til Return Home-Hvorefter flyveren stille og roligt vendte om og fløj tilbage til flyve pladsen:D

Efter at have hygget mig med et stykke til måtte jeg lande for at skifte batteri-Det tog et øjeblik, og så var jeg i luften igen:rolleyes:
Jeg tændte for stabiliseringen, og alt virkede okay:cool: Så jeg fløj igen ca 400 meter ud og vippede kontakten over på Return home, det er jo skie sjovt at se ens flyver selv vende og komme tilbage:p
Men det skete bare ikke:eek: Istedet drejede den bare ca 90 grader-Og fortsatte væk:eek: Jeg gik nærmest i panik, og inden jeg fik slukket for Return Home og stabiliseringen-Så var Plagiat 600 meter væk:eek:
Og jeg kunne ikke rigtigt se hvad der var for og bag på flyveren, så efter et par forgæves forsøg på at få kontrol over den-Endte flyvningen med en tur lodret i marken:(
Hele den foreste del af flyet er knust, og begge vinger brækket:( Så den er stendød.
Heldigvis har skummet taget hele skraldet, så alt indventar (kamera,videosender,FY21AP,LRS modtager, EZOSD ,motor,regulator og alle servoer) virkede perfekt bagefter:)
Årsagen til at flyveren stak af: Jeg skiftede batteri, og lettede igen-Uden at lade GPS enheden få tid til at finde de satelitter den skal bruge for at låse "hjem":o:o Så FY21AP viste ikke hvor hjem var-Og jeg aner så ikke hvor den så ville hen:D.

Så hvis man flyver med den slags moderne tingel tangel:D
Så skal man lade det få tid til at blive klar før man tager flyet op i luften:rolleyes:
Så dette er vel en fejl 40:o Havde jeg brugt FPV udstyret-Så kunne jeg også have fløjet den selvom den var 600 meter væk-Men det lå hjemme, da jeg jo bare skulle teste min FY21AP:cool:
Vedhæftede filer
BILD1645.jpg
BILD1645.jpg (159.98 KiB) Vist 1007 gange
FPV pilot :D

Brugeravatar
Bent Larsen
Kontakt:

Hej Nielserik! Øv, det var

13 jul 2011 18:37

Hej Nielserik!

Øv, det var ikke så godt, synd for dig, der var vel lagt en hel del sjæl i det fly!
Jeg har selv en del erfaringer med FY21, som jeg iøvrigt er rigtig glad for i min Cularis. Husk lige, at den skal calibreres om, hvis den ikke har været brugt i et stykke tid eller har været ude for store temperatursvingninger.
Jeg har sat modtagerens failsafefunktion til at gå i "findselvhjem-mode" hvis signalet forsvinder, men det krævet naturligvis at den ved, hvor den bor :)

Hvis du bruger separat strømforsyning til modtageren kan du iøvrigt undgå at gøre samme fejl igen!

Nå, du må jo bare op på hesten igen!

mvh Bent

nielserik
Emnestarter
Kontakt:

Du har ret! Men der

13 jul 2011 18:50

Du har ret! Men der er ikke noget der erså skidt, at det ikke er godt for noget:rolleyes:
Der er en Ursus på vej hjem til mig:D

Brugeravatar
Niels Hilker
Geografisk sted: Oksenvad
Kontakt:

Øøø det lyder spændende. Hvad

18 jul 2011 22:20

Øøø det lyder spændende. Hvad er det lige i flyver med? Har i et link til noget oplysning?

nielserik
Emnestarter
Kontakt:

Det er såmænd bare sådan

18 jul 2011 22:45

Det er såmænd bare sådan en her:
her

Den kan købes et par steder i europa-Mener også at HK skulle sælge den (hvis den ikke er i restorder)

Kort fortalt så er det en gyro med GPS til fastvingede fly:cool:
Den har ialt 4 funktioner som kan slås til eller fra som man ønsker det.
I stabilicerings mode kan man vælge alm stabilicering, som betyder at hvis du slipper højre pind, så lægger den flyet vandret-Uanset om det vender den ene eller den anden vej:rolleyes: Derudover kan man vælge konstant højde, med stabilicering-Betyder at hvis flyet er over 50 meter oppe, og du slipper pinden-Så holder den flyet vandret og i konstant højde (er flyet under 50 meter-Så vil den forsøge at få flyveren til at stige til 50 meter)
Den har ikke kontrol over gassen-Så hvis der er for lidt gas på motoren-Så staller flyet:(

Så er der Autopilot mode:)-Der er også 2 funktioner-Den ene hedder auto cirkel, og når man sætter den til det vil flyveren begynde at cirkle i en radius af ca 120 meter-I den højde hvor man satte den til at cirkle:D (bruges til FPV, hvor du ønsker at se nærmere på noget, så trykker du på auto cirkle, og kan så glemme alt om at styre-Bare du har gas nok på motoren)
Den sidste funktion er Return home:eek: Hvis man starter den-Med passende gas på motoren-Så vender flyveren rundt og flyver tilbage til startstedet, og begynder at cirkle over startstedet.
PS hvis man er lettet med flyveren inden gpsen har fundet 5 satelitter, og låst sig på Hjem-Så kan den ikke finde hjem:o-Jeg har en knust flyver der beviser det:D

Hald
Kontakt:

Niels Erik

21 jul 2011 20:13

Niels Erik

Hej du kender vel ikke en der har sådan en FY21AP til salg
som er blevet træt af den ,eller vil bytte med noget andet

Jørgen Hald 86391801
JMH

nielserik
Emnestarter