Alle danske modelpiloters forum

 
helge gellert
Emnestarter
Indlæg: 62
Tilmeldt: 24 feb 2007 10:08
Kontakt:

radiosvigt/tændingsanlæg

08 aug 2018 21:29

Kan et elektronisk tændingsanlæg DLE placeret tæt på en strømforsyning ca 1 cm.( JETI MAX BEC 2) give problemer med modtageren Optima 9 hitec ?
2,4GHZ
Alt virkede perfekt på jorden, rækkeviddetest og kørsel rundt på banen.

Men ak !! Knap 1 min i luften så forsvandt radioforbindelsen og modellen gik i jorden og blev smadret på jomfruflyvningen.

Efterfølgende samlede jeg radio,servoer,strømforsyning og batterier , det kørte uden problemer på testprogrammet på min sender Aurora 9 Hitec i næsten 1 /2 time, jeg manipulerede ivrigt med alle delene under testen,
testede også rækkevidden.

Motoren en DLE 55 var ikke funktion

MVH Helge
 
Brugeravatar
joenella
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 16 okt 2005 18:03
Kontakt:

Re: radiosvigt/tændingsanlæg

09 aug 2018 08:11

Øv øv, ikke det fedeste.
Men står der ikke ved langt de fleste benzin motorer, at tændingsanlægget skal holdes så langt væk fra modtager som muligt? Ved godt det er blevet nemmere med 2,4gHz, men de er ikke fuldstændige immune overfor støj.
Det kan også være uhelding antenne placering, men surt er det.
mvh
Joen
FLYV FEDT - FLYV KRILL!!
KRILL FORHANDLER I DK og NORGE!
Medlem af 10 kW klubben - KRILL fan .
NEU-motors rocks!!
- Nye ARF modeller på lager:
U need Bling? I got it
 
helge gellert
Emnestarter
Indlæg: 62
Tilmeldt: 24 feb 2007 10:08
Kontakt:

Re: radiosvigt/tændingsanlæg

09 aug 2018 09:20

Hej igen !
Modtageren var langt fra motor mm. Det var strømforsyningen ikke.
Mvh Helge
 
Brugeravatar
Robert Danielsen
Indlæg: 5987
Tilmeldt: 02 jan 2002 20:59
Kontakt:

Re: radiosvigt/tændingsanlæg

10 aug 2018 16:11

Tændningsanlæg støjer helt vildt. I gamle dage hvor vi fløj på 35mhz, kunne det tydlig ses på roren. Det kan man ikke på 2,4ghz, men støjen er der stadig.
Så alt der har med motor og tændning, skal holdes godt adskildt, så støjen ikke overføres. Så feks det du har gjort, er no go. Jeg har som kontrolant også set en ser havde lagt modtager akku og tændnings akku oven på hinanden. Det gav rigtig mange udfald på et 2,4ghz anlæg.
Noget så simpel som stødstangen på gassen må ikke være ledene.
Om det er det der er grunden til dit uheld, kan jeg ikke sige. Men det er muligt. Og jeg tænker at en evt stormodel kontrolant burde have faldt over sådan en "fejl".

Men træls er det, at miste en fly på første tur.
Mvh Robert Danielsen

Aviator MFK.
 
helge gellert
Emnestarter
Indlæg: 62
Tilmeldt: 24 feb 2007 10:08
Kontakt:

Re: radiosvigt/tændingsanlæg

10 aug 2018 17:32

Tak for dit svar, ja der har jeg dummet mig!!!
Jeg er ved at genopbygge modellen og fejlen bliver rettet!
Modellen var slemt tilredt, det er en Comper Svift ( Skala model) - en ret sjælden model, bygget efter tegninger.
 
Brugeravatar
Futterama
Indlæg: 589
Tilmeldt: 14 jul 2004 14:19
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: radiosvigt/tændingsanlæg

12 aug 2018 11:51

Jeg er enig med de andre, tingene skal holdes adskilt med god afstand imellem. Af samme årsag er jeg heller ikke tilhænger af de der regulatorer med filtre der kan levere spænding til tændingsanlægget fra modtagerbatteriet, selvom der er mange der har gode erfaringer med dem. Bare det at ledningerne er tæt på hinanden er nok til at overføre elektrisk støj gennem luften og det er nok det du er blevet udsat for.

I forbindelse med mit lydkanon projekt, har jeg også benyttet mig af nogle gnist-moduler fra ebay, og en enkelt gnist kunne udsende så meget elektrisk støj gennem luften at min modtager genstartede selvom den lå mere end 50cm væk, heldigvis hjemme på hobbybordet. Modtager og gnist-modul var også her elektrisk adskilt, dvs. de kørte på hvert sit batteri og havde ingen elektrisk forbindelse.

Er der ikke regler for stormodeller, at motoren skal kunne stoppes fra senderen? Hvis man bruger en dims der via en kanal i modtageren afbryder spændingen til tændingsanlægget, så vil denne dims jo gøre at ledninger fra modtageren kommer tæt på forsyningsledningen til tændingsanlægget. Hvad gør man så?
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub
 
Brugeravatar
Robert Danielsen
Indlæg: 5987
Tilmeldt: 02 jan 2002 20:59
Kontakt:

Re: radiosvigt/tændingsanlæg

12 aug 2018 21:47

Jeg plejer bare at gøre så når mit trim i er i bund på gassen, lukker den helt for gassen. Har også nogen gange lagt det på en kontakt. Jeg prøver altid at holde mine fly så simple som muligt.
Mvh Robert Danielsen

Aviator MFK.
 
Brugeravatar
Rumpeden
Indlæg: 815
Tilmeldt: 21 maj 2004 23:55
Kontakt:

Re: radiosvigt/tændingsanlæg

05 sep 2018 09:00

Hej

Ang. kill switch.
Så er de adskilt i elektronikken så det ikke sender støj over i modtageren. Kablerne må man så selv stå for at holde adskilt.
"This device allows you to safely and remotely kill your electronic ignition equipped engine from your transmitter. This kill switch is Fiber Optically Coupled to isolate your ignition system from your radio system. (No Interference!!)"

https://alexnld.com/product/rcexl-opto- ... S8QAvD_BwE

Mvh. Thomas
Thomas
Sæby mfk.

www.smk1980.dk

I mit hobbyrum, produceres byens dyreste brænde