Alle danske modelpiloters forum

 
Henrikgf
Emnestarter
Indlæg: 8
Tilmeldt: 05 dec 2020 13:31
Kontakt:

Brændte servoer ?

12 apr 2021 18:06

Hej,

Jeg har lige haft en særdeles ubehagelig oplevelse, som jeg ikke helt kan finde ud af hvorfor opstod.

Jeg har en dlg, med 2 vingeservoer samt en til højderor og en til sideror. Tidligere har setup'et virket fint med en Lemon (spektrum) modtager, ville sætte en AR410 til i stedet.

Da jeg satte den til, fik jeg fint fundet højde og sideror, men kunne ikke rigtig få krængeror til at virke. Jeg har en DX8 radio. Der er to seperate stik til modtageren som så er samlet i et samlestik til vingen. Eftersom der kun er 4 kanaler til rådighed og højde- og sideror er taget, skal de 2 stik jo i de resterende porte. Jeg forsøgte et par gange men kunne kun få den ene servo til at reagere.

Pludselig begyndte vingen at lyse fra servo-området, så jeg skyndte mig at tage batteriet fra. Lugten af elektrisk brand er tydelig :-(

Jeg var meget opmærksom på at respektere  +/- både på batteri og servoer.

Hvad gjorde jeg galt ?

Mvh
Henrik
 
ClausT
Indlæg: 5512
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Brændte servoer ?

12 apr 2021 22:17

Tjaa, den hellige røg er i hvert fald sluppet ud af den ene servo (mindst)  :shock:  (og beviser således at elektronik fungerer på røg, luk den ud og det holder op med at virke).. 

Nå, lidt mere seriøst, hvordan er forbindelserne i vingestikket? er alle 6 ledere ført igennem?? men tror næppe det er der, for så havde det været et sted mellem modtager og vingestik at det havde lugtet fra.
Mit bud er at du trods alt har fået vendt servostikket under et af forsøgene, men igen, det giver faktisk sjældent røg (med mindre du har fælles plus/minus i samlestikket.. derfor første spørgsmål).

Hmmmm, kan servoen have været blokeret helt?  Du skriver du ikke fik den ene til at virke.
Hvis servoen ikke kan bevæge sig (smadret gear, lim hvor det ikke skal være, andet), så er det set før at servoen brænder ned.
Efter nedsmeltningen kan servoen meget vel føles 'låst', men det er fordi motoren er helt kortsluttet = max bremse.  
 
 
Henrikgf
Emnestarter
Indlæg: 8
Tilmeldt: 05 dec 2020 13:31
Kontakt:

Re: Brændte servoer ?

13 apr 2021 11:33

Hej Claus,

Jeg har ganske rigtigt fælles plus/minus i samlestikket. Så må konklusionen vel være, at jeg har vendt et servostik forkert. Øv altså. Men i det mindste burde det vel ikke have ødelagt modtageren.... håber jeg...

Mvh
Henrik