Alle danske modelpiloters forum

 
martin_hedegaard
Indlæg: 346
Tilmeldt: 30 aug 2006 20:46
Kontakt:

Jeg har en ekstra med

19 maj 2009 12:42

Jeg har en ekstra med et lignende problem, jeg har valgt at lægge mig tyngdepunkt langt fremme for at undgå det meste af spilopperne underflyvning og det har hjulpet meget, for stort rorudslag gør også meget... under landingen skal den absolut ikke flyves langsomt, den skal flyves ind sættes og rulles af... min model har desværre ikke 2 servoer til kræng, men jeg er sikker på at airbrakes afhjælper problemet... ikke for at bremse men for at ændre indfaldsvinklen...
Martin Hedegaard
 
den4401
Indlæg: 2
Tilmeldt: 30 nov 2006 08:40
Kontakt:

Lige en ting at bemærke

24 jun 2009 13:43

Lige en ting at bemærke her. For det første ville jeg nok kigge efter en anden "erfaren" pilot til at afprøve mit fly. Her tænker jeg på hvordan man kan sætte et nyt fly i luften UDEN at checke tyngde punktet. Komplet ubegribeligt. Det næste er at en Extra har lidt smalle tipper og ved langsom flyvning har den en tendens til at tabe en vinge. Dette er ikke i sig selv farligt såfremt der er lidt højde at give af. Ved en landing kan det dog være lidt kritisk.
Et haletungt fly bliver meget ustabilt og herved kan indfaldsvinklen nemt blive for stor med et fuldt udviklet stall tilfølge. Det med at sænke krængeror og tro det virker som flaps er en dårlig ide, da du herved øger indfalds vinklen yderligere og det er jo lige det modsatte du har brug for. Jeg flyver selv med en Extra 330L den kan heller ikke li at flyve alt for langsomt. dvs. under landing må du ikke løfte flyets næse men bare holde flyet i vandret flyvestilling og så lade den lande af sig selv. Hold et par klik gas på det hjælper, når hjulen har taget jorden kan du så tage gassen fra. God flyvning frem over.
 
106850
Indlæg: 417
Tilmeldt: 07 feb 2009 22:11
Kontakt:

Dette med at skala modellerne

20 jul 2009 18:40

Dette med at skala modellerne tipstaller skyldes at de i virkligheden har en geomtrisk vridning af vingen så vingen staller fra kroppen og ud mod tippen og ikke fra tippen ind mod kroppen, Dette resulterer i at du længst tid muligt har laminar(virksom) luft strøm på dine ror. flyene har ved siden af den geometriske vidning også en aerodynamisk vridning som gør vingen mere godmodig ved tippen.
1 stk Rappi E325
Rexie 450 fbl under opbygnng
Rexie 600 NLE :cool:
Frenzy 50
2,4 ghz ff 7
og en ASW 20F fra Centrair:)
 
106850
Indlæg: 417
Tilmeldt: 07 feb 2009 22:11
Kontakt:

Dette med at skala modellerne

20 jul 2009 18:40

Dette med at skala modellerne tipstaller skyldes at de i virkligheden har en geomtrisk vridning af vingen så vingen staller fra kroppen og ud mod tippen og ikke fra tippen ind mod kroppen, Dette resulterer i at du længst tid muligt har laminar(virksom) luft strøm på dine ror. flyene har ved siden af den geometriske vidning også en aerodynamisk vridning som gør vingen mere godmodig ved tippen.
1 stk Rappi E325

Rexie 450 fbl under opbygnng

Rexie 600 NLE :cool:

Frenzy 50

2,4 ghz ff 7

og en ASW 20F fra Centrair:)
 
Brugeravatar
Polle
Indlæg: 1968
Tilmeldt: 03 apr 2002 01:16
Kontakt:

Dette med at skala modellerne

29 okt 2011 13:30

Dette med at skala modellerne tipstaller skyldes at de i virkligheden har en geomtrisk vridning af vingen så vingen staller fra kroppen og ud mod tippen og ikke fra tippen ind mod kroppen, Dette resulterer i at du længst tid muligt har laminar(virksom) luft strøm på dine ror. flyene har ved siden af den geometriske vidning også en aerodynamisk vridning som gør vingen mere godmodig ved tippen.


Den kunne jeg altså ikke undlade at kommentere, trods tråden er gammel:D
Men tingene står jo til læsning til "evig" tid;)

En full scale Extra har hverken geometrisk eller aerodynamisk vridning. Den har så vidt jeg ved heller ikke differentieret krængrorsudslag.
Det er jo et kunstfly, som så vidt muligt skal opføre sig ens, om det vender den ene eller anden vej.
Der er sikkert flere af rådene i tråden som er fine, men da vist mest hvis de skal bruges til hygge/begynder-flyvning :)
Jeg var lige ved at skrive, at hvis man begynder at lave delte krængror (flaps) på en Extra, skulle man måske overveje en anden flytype - men det skal jeg nok lade være med - det må man selvfølgelig gerne :D

Men når alt kommer til alt, så er fly af denne type, tilbøjelige af natur til at tipstalle. Specielt hvis de er for tunge, og/eller for haletunge. Mindre modeller er typisk også værre end større. Gør man for meget ud af at undgå denne tendens, så nedsætter man samtidig egenskaberne for manøvrer som man rent faktisk ønsker at udføre, som feks. tilsigtede spin.

Mht. differentieret krængrorsudslag, så kan man godt lege lidt med det, hvis den ikke ruller på linje, men man skal jo huske på, at hvis man laver det, så virker det omvendt ved rygflyvning. Det vil altså sige, at flyver man rundt på ryggen, er sansynligheden for tipstall ved krængning pludselig øget:)

Iøvrigt - hvis man vil bruge Extraen til det den er skabt til, så er en rimelig god måde at tjekke tyngdepunktet, ved at se hvordan den opfører sig på højkant.
Hvis den har tilbøjelighed til at trække mod canopyet, er det fordi man har for meget højderorstrim, og den altså er for næsetung......og omvendt. Men det er fyldt med kompromisser, og lidt en smagssag.
Venlig hilsen
Poul Offersen
26162649
-------------
Sponseret af
"
 
Brugeravatar
fbo
Indlæg: 714
Tilmeldt: 16 mar 2007 23:25
Kontakt:

Jeg vil da også godt

29 okt 2011 18:23

Jeg vil da også godt komme med en kommentar.
Jeg flyver iøjeblikket med en Goldwing Extra 300 på 2,2m på 8,0 kg.
den er fulstændig stabil at flyve med og ingen unoder selv ved landing, og modellen blev lidt hale tung, da satte et nyt understel på, det nye hvar 240 g lettere end det gamle den flyver bare fantastisk, men når man flyver lige ud med fuld power og giver fuld højderor, så lægger den sig om på ryggen.

Tidligere havde jeg en cmp. KATANA 140v2, jeg havde lagt 350g bly i næsen for at få det opgivne cg. til at passe, den havde tendens til at tipstalle ved lav fart, indtil jeg fjernede de 250g fra næsen så blev det en dejlig flyver, og den flyver stadig, med sin nye ejer.

MVH.
Flemming Bollerslev
RC-parken mfk.
 
Brugeravatar
MaxMorgan
Indlæg: 225
Tilmeldt: 18 mar 2011 14:32
Geografisk sted: Holbæk
Kontakt:

hej.. Øv og øv, men

30 okt 2011 19:50

hej..

Øv og øv, men godt den kan rep.

jeg har en fra CmPro 165 vingefang der flyver lækkert. Anbefalet CG- 115-125mm fra forkant af vinge ved krop. Min ligger tættest på de 115. ved ikke om du kan bruge det til noget.
Flyv flot. MaxMorgan.
Aim high - fly low.
alltitude is my freind-----and low fly ,my demon.
--------------------------------------------
Aktive fly.
Extremeflight MSX 64 elek.
Carden Yak 54 50cc
Pilot RC-Decathlon 107"
spektrum DX6i
Hitech Aurora9

Certifikat:A-S