Alle danske modelpiloters forum

Brugeravatar
MrFox
Emnestarter
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Drift and crash

23 jan 2011 16:15

Hejsa, så er man jo kommet igang med at flyve med helien en 450 Dynam.

Forløb:

Ned på græsset og lege kravlegård, dyret som en græshoppe der havde fået lidt for meget af mosters hjemmelavede brændevin. Ja ja det er jo nemt nok når man sidder hjemme bag skærmen og bare løfter helien elegant op i luften. Det er noget ganske andet når man stå ude i luften vel vidende at et chash er et styrt som ikke bare repererer sig selv :D

Nå men efter første batteri og noget nervøs dog uden skader skulle den nu op fra græset (jeg har jo lært at helikopterer har det meget bedre når den er løftet godt væk fra ground effekt) , så op med dyret ca 1,5 meter og jo da det gik fint, dog lidt usikkert men denne tankfuld og næste tankfuld batteri gik vel okay, taget i betragtning at dette var jomfruturen. 4. og sidste brændstofs- battteri skulle nu plugges i.

Selvfølgelig er det altid når man lige skal flyve ( hoppe rundt i luften) at tingene skal gå galt. Jeg tror det var en meget typisk begynderfejl. Fejlen er 100% pilotens skyld. Han gik i panik da fuglen pludselig var 10 meter i luften og driftede over mod astfalten. prøvede at redde den med et desperat udglatning af den faretruende kurs med den ubenhørlige hårde asfalt. meeeen fuglen lagde sig om på siden med et ordentlig chrash. Ja ja skal det gøres kan det lige så godt gøres ordentlig :cool:

Nå men hvad det havde jeg sådan set kalkuleret med, ingen personskader, kun stoltheden fik et knæk. :rolleyes:

Skadesrapport:

Fuglen fik brækket vingerne.
Mainshaft er ikke så lige som den burde være
Flybar ligner nu mere et S, jeg tror nok den skal være pinlig lige.
Main gear fik bøstet tænder , hmmm en andelse for meget så det tandhjul skal også skiftes.

Landingsstel smadret, men kunne dog limes sammen (Hvem helvede har også fundet på at det skulle være lavet af plastik) og jeg havde enda støttekugler påmonteret. To drenge på ca 12 år er vidne, de forstod slet ikke hvorfor en sådan fin helikopter skulle have sådanne nogle underlige pinde med kugler for enden. Jeg fortalte dem at piloten ikke var så skrap endnu, og det syntes de til at kunne forstå.

Den ene dreng som så det hele sagde , det skal du ikke være ked af, jeg tror der kom et vindpust. Jeg gav ham selvfølgelig ret :D

Samlet regning ca 300 med fragt for en underholdende time. Ikke så galt næste gang er jeg sikker meget bedre.
Med venlig hilsen

Medlem af:

De Frie modelflyvere

BenBoxLaser

RCGROUPS
RC-Ørnene
MDK

The ultimate measure of a man is not where he stands in moments of comfort and convenience,
but where he stands at times of challenge and controversy M. L. King jr.

nielserik
Kontakt:

Lyder nogenlunde som mine første

24 jan 2011 17:57

Lyder nogenlunde som mine første flyve forsøg:D Undtaget prisen-min flyvning rundede lige 800Kr-Lidt dyrt for 30sek. flyvning!
Nu er flymentoren i hus-så skal jeg bare have tid til at monter den og sætte den op til min heli!
FPV pilot :D

Brugeravatar
MrFox
Emnestarter
Kontakt:

flymentoren , vil det hjælpe?

24 jan 2011 18:19

flymentoren , vil det hjælpe?

Jeg er ikke så sikker på at den kan forhindre en utilsigtet manøvre?
Med venlig hilsen

Medlem af:

De Frie modelflyvere

BenBoxLaser

RCGROUPS
RC-Ørnene
MDK

The ultimate measure of a man is not where he stands in moments of comfort and convenience,

Anders Molin
Kontakt:

Det lyder da som en

24 jan 2011 18:36

Det lyder da som en god første flyvning :)
Og glæd dig over det var så billigt et crash.

Sidste gang jeg crashede min trex 550, i efteråret, kostede det 3000, så den står stadig og venter på jeg får købt nye stumper.

Brugeravatar
MrFox
Emnestarter
Kontakt:

Tjooo jeg er udemærket tilfreds

24 jan 2011 22:18

Tjooo jeg er udemærket tilfreds slap billigt.

Jeg tror jeg fandt årsagen til at den pludselig driftede og jeg ingen krontrol havde.

Ved nærmere eftersyn i den ene servo så jeg dette (se billede)

Jeg ved selvfølgelig ikke om dette er sket før eller efter mit styrt.

Helikopteren væltede til højre og servo'en der ses afbilledet her sidder til højre aileron. Er det normalt at en servo bliver ødelagt ved sådan et styrt.

Servo plastic case har ikke fået så meget som en skramme :confused:
Med venlig hilsen

Medlem af:

De Frie modelflyvere

BenBoxLaser

RCGROUPS
RC-Ørnene
MDK

Brugeravatar
norup
Kontakt:

Ja, det er meget almindeligt

25 jan 2011 07:48

Ja, det er meget almindeligt at tandhjulene går i stykker lige netop der, når servoarmen får en pludselig påvirkning udefra i forbindelse med et styrt. Derfor kan man også få sæt med tandhjul til mange mærker servoer.
Anton Norup Sørensen
RC-Ørnene
OY-2465

Brugeravatar
Tøp
Geografisk sted: Hørsholm
Kontakt:

Tjooo jeg er udemærket tilfreds

25 jan 2011 08:11

Tjooo jeg er udemærket tilfreds slap billigt.

Jeg tror jeg fandt årsagen til at den pludselig driftede og jeg ingen krontrol havde.

Ved nærmere eftersyn i den ene servo så jeg dette (se billede)

Jeg ved selvfølgelig ikke om dette er sket før eller efter mit styrt.

Helikopteren væltede til højre og servo'en der ses afbilledet her sidder til højre aileron. Er det normalt at en servo bliver ødelagt ved sådan et styrt.

Servo plastic case har ikke fået så meget som en skramme :confused:

ja det er detsværre meget normalt, da jeg selv havde gang i 450'eren for at lære det gik der også en del servo gear til i mine crash.
Mvh
Erik Thørup
Hørsholm, Danmark

Brugeravatar
MrFox
Emnestarter
Kontakt:

Okay takker for svar. Vil

25 jan 2011 19:09

Okay takker for svar.

Vil en kvalitets servo bedre kunne klare sådanne styrt?
Med venlig hilsen

Medlem af:

De Frie modelflyvere

BenBoxLaser

RCGROUPS
RC-Ørnene
MDK

Brugeravatar
norup
Kontakt:

Jeg har strippet tandhjul på

25 jan 2011 19:32

Jeg har strippet tandhjul på et par Hitech HS-65HB med de relativt stærke "carbonite" tandhjul.
Der skal formentligt metal tandhjul til, før de kan holde til mere.
Anton Norup Sørensen

RC-Ørnene

OY-2465

Anders Molin
Kontakt:

Jeg har strippet metal tandhjul

25 jan 2011 22:02

Jeg har strippet metal tandhjul med en 450'er et par gange. Så det er desværre ret almindeligt.